Citat:
Ursprungligen postat av
Snoskoter2025
Ja och de skall markeras med sekretess. Vem som helst kan begära ut offentliga handlingar. Men det betyder också att vem som helst kan få vad som helst. Offentlighet och sekretesslagstiftningen gäller
https://youtu.be/zHOWBDNiW_I?si=8nx4Pea8MQUh4BM1
Precis, det är inte bara att hämta ut domar hur som helst, dem maskas också beroende på vad det handlar om. Den som sedan hämtat ut domen är ansvarig för hantering av den, d.v.s publicera den i någon form exempelvis, så får hen stå till svars för GDPR, alltså en dålig idé.
Men det är inte där problemet ligger i dagsläget alls, utan att vi medborgare har all rätt att vara totalt anonyma, samt inte sökbara på sätt som Krimfup mfl erbjuder. Det är hela poängen med GDPR - förutom att Sverige spelade blond från början.
Skulle allt detta fungera som GDPR är menat att göra, skulle i princip "Skyddad identitet" knappt behövas längre.
Problemet som jag är rädd för sker, det är att varje site måste tvingas stänga ner en och en, och vi vet hur snabba IMY är. Viket väcker en bonusfråga, skulle man fråga EU så ska alla dessa bort samma dag gissar jag på. Med en och en menar jag att IMY måste få påtryckning från oss, sen eventuellt ta tag i det, någon gång.
Men då ansvariga för siterna i många fall knappast bryr sig om sanktioner så är risken för att det tar väldigt lång tid hög.
På något sätt skulle man (efter ev dom i eud som fastslår advokaten) få till ett sätt som släcker ner dom direkt.
Allting sammantaget ska det blir intressant hur det blir i praktiken, även om alla siter enligt en EU-förordning bryter mot GDPR och är direkt olagliga i det hänseendet - men ändå rullar på månad efter månad.
Sammanfattningsvis, vid en eu-dom som vi hoppas på, hur påskyndar vi processen? Brainstorm!