2025-12-15, 21:30
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
det var då adressändringen var gjord.
Möjligt att det var därför den börja gälla just 12 Dec då, så hans inkomster ej skulle räknas.

Så då är det i alla fall inte så att hon skulle suttit med större utmätning

Citat:
…och i slutet av november beslutade myndigheten om att utmäta hennes lön.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pd3BpX/hade-loneutmatning-nu-ar-mamma-och-sonen-dod

Hon fick nog beslutet i november som AB skriver. Men det går att göra ändringar i löneutmätningen - som vid flytt ex - & då tas det ett nytt beslut. Det går snabbt & enkelt.
Så han ändrade väl folkbokföring + kontaktade KF 12 dec (dagen efter han blev frisläppt).
Senast redigerad av rubbergirl 2025-12-15 kl. 21:36.
Citera
2025-12-15, 22:21
Medlem
Självfallet inte. Mord oavsett anledning är aldrig försvarbar. Men antar dina åsikter eller tyckande inte är så pass vida? Eller vi ska diskutera mord på människor som begått fasansfulla brott? För de tycker nog du är okej. Absolut inte jag.
Men de är svårt och hata på en människa som redan är död. Bättre och sörja barnet och att händelsen inträffade och ta lärdom av detta - varje år mördas barn i sverige. Inte bara nu.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du försvarar visst brottet. Du är en solklar och tydlig mord-apologet med en agenda. Alla mördare har skäl för sina handlingar, det gör inte mordet mer ädelt, mer berättigat eller mer förståeligt.
Citera
2025-12-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag har pratat med KF men blev inte så mkt klokare idag. Det kommer tyvärr dröja lite till.

Handläggaren kan se tidigast från 2024 & gav upplysningar via telefon.
För att se 5 år tbx behöver jag maila en annan enhet på KF & jag ska göra detta. Men de får inte lämna denna info digitalt så detta kommer med postgång till mig.

Hur som haver började det trilla in skulder på mamman 2024: 4k, 9k, 17k osv. Bl.a 9 enskilda mål. Mkt inkasso & kreditinstitut.
Hon har 923k i skuld.

Ex sambon har 505.629:- i skuld hos KF & här finns oxå - utöver inkasso m.m - en solidarisk skuld.

Tack, snyggt jobbat!
Båda hade alltså stora skulder, mycket överkonsumtion. Återkom gärna med mer detaljer när du får pappren.

Solidarisk skuld kan vara skadestånd vid brott, nån som kan kolla upp detta?

Tror absolut att denna ekonomiska situation har bidragit till händelsen men varför mörda sonen? Det är så vidrigt.
Citera
2025-12-15, 22:28
Medlem
Jag försvarar inte mamman, men de kosntiga slutsatserna som dras här är helt utanför logiskt resonemang. De är absolut ingen, ingen som känner familjen på de sättet man vill skriva ut här.

Nej självfallet skulle han ha dödat henne om de var heder eller hon varit på ett skydd. Men jag sätter min högra fot på att de varit våld, hot ocj våld mot barnet, hot om att ta honom bort från Sverige samt en ekonomi som rasat med andra faktorer. Sista alternativet en total psykos.

Självfallet. Men skulderna tyder inte på spel, dessutom hade flertalet orosanmälningar inkommit på 10 år om missbruk existerade. De brukar inte klara av att sköta sina arbeten speciellt länge. De vet nog en förskoleklassare tom. Tvärtom var hon duktig och omtyckt kollega. Men i hans närvaro en tyst, försiktig och kuvad kvinna. Som dessutom flyttat långt ifrån henne nätverk (känns de igen, från andra fall?)

Vill också iom ni spekulerar nu påtala att Arboga kvinnan släppte 2 ggr. Avfärdades från utredningen för att ...... hitta bevis
Ättikafallet samma sak. Dom släpptes för att .... säkra bevis..
De var avlyssade och under bevakning hela tiden.

Om vi dessutom fått höra rätt i byn, fanns inga synliga skador på kvinnan och barnet. Men oklart om de är en sanning. De innebär en förgiftning isåfall. Vem utförde den? Och hur bevisar man de?
Alternativ 2, någon annan dödade barnet och tänkte lägga de på mamman. Mamman tar livet av sig. (Spekulationer)
Men gissningsvis finns de starka bevis för att pappan är oskyldig MEN rättsmedicin går inte så snabbt.

VAD som helst kan ha hänt, exakt vad som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Du försvarar mamman väldigt mycket och försöker hitta flera saker som skulle ursäkta valet hon gjorde men det fungerar inte så.
Du verkar känna familjen och då kanske du vill försköna hela situationen för att slippa ta in att personen du trodde var en god människa var en av dom värsta.

Hade det varit heder inblandat borde väl inte en separation vara på kartan?
Tänker att är det så stort hot pga heder är det väl sällan man öppet lämnar varandra?

Och du skriver att ingen såg det komma men hur kan du då vara så säker på att skulderna inte är ex.spelskulder?
Uppenbarligen har det skett saker utanför din vy.
Senast redigerad av Detvarbrade 2025-12-15 kl. 23:11.
Citera
2025-12-15, 22:29
Medlem
Tack! Nej jag försvarar verkligen inte detta. Vem gör ens de? Ett barn har dött som varje år när barn dödas så är spekulationerna vilda. Men faktum kvarstår- vi missar de hela tiden för människan vägrar se orsakerna bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Tycker jag absolut inte att h*n gör!
Vem har pratat om att mordet skulle vara ädelt eller berättigat? Det är en tolkning du gör då du inte är kapabel att förstå att det är stor skillnad på att FÖRSTÅ och förklara orsaker bakom ett mord och på att försvara och ursäkta ett mord. Att ta reda på orsakerna bakom är enormt viktigt! Det är ju så vi lär oss och hittar verktygen att förhindra att det sker igen.
Citera
2025-12-15, 22:34
Medlem
Glad och pigg? Har någon beskrivet henne så? Tvärtom skulle jag säga. Eller ja lite mer social utan honom.... men ingen social framåt person, absolut inte. Tvärtom.

Tyvärr ser nästan ingen vad som pågår hemma.
Men ett självmord och mord inträffar inte bara. De finns alltid orsak och verkan bakom. Ingen rök utan eld och slumpen är de inte heller. Eller tillfällig sinnesförvirring.
Finns jätte mycket och läsa kring föräldrar som dödar sina barn och sedan sig själv och varför eller utlösande faktorer.

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Här tycker jag det lutar mer åt skam & skuld än hat.
Hon verkar ha försökt upprätthålla en fasad hon inte hade råd med, där hon alltid är glad, perfekt mamma & ingen märkte vad som pågick inuti henne el. inom familjen.

Nu fick hennes arbetsplats reda på att hon var hos Kronofogden. Hennes relation var slut, sambon hade flyttat.
Hon planerar nyårsfirande & hon julpyntar: en krans hänger på ytterdörren & ljusslingor ovanför. Hon drar ner persiennerna & sedan är det slut.
Citera
2025-12-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
det var då adressändringen var gjord.
Möjligt att det var därför den börja gälla just 12 Dec då, så hans inkomster ej skulle räknas.

Så då är det i alla fall inte så att hon skulle suttit med större utmätning

Två alternativ här. Antingen så var separationen inte känd utåt, eller så är det en skenseparation för att de båda ska ha mer kvar att leva på efter löneutmätning. Antar att även hans skulder utmättes? Skillnaden är dock inte jättestor. 6186 kr för ensamstående och 5110 kr för sambos. Så cs 2000 kr för dem ihop. Sen kan man ju iscensätta att han betalar underhåll som han då får dra av men som går in i den gemensamma kassan. Men visst, det kan ge något bättre levnadsförhållanden.

Skuldsanering är nog inte på tapeten när de båda var så unga och hade bra jobb.
Citera
2025-12-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
Jag försvarar inte mamman, men de kosntiga slutsatserna som dras här är helt utanför logiskt resonemang. De är absolut ingen, ingen som känner familjen på de sättet man vill skriva ut här.

Nej självfallet skulle han ha dödat henne om de var heder eller hon varit på ett skydd. Men jag sätter min högra fot på att de varit våld, hot ocj våld mot barnet, hot om att ta honom bort från Sverige samt en ekonomi som rasat med andra faktorer. Sista alternativet en total psykos.

Självfallet. Men skulderna tyder inte på spel, dessutom hade flertalet orosanmälningar inkommit på 10 år om missbruk existerade. De brukar inte klara av att sköta sina arbeten speciellt länge. De vet nog en förskoleklassare tom. Tvärtom var hon duktig och omtyckt kollega. Men i hans närvaro en tyst, försiktig och kuvad kvinna. Som dessutom flyttat långt ifrån henne nätverk (känns de igen, från andra fall?)

Vill också iom ni spekulerar nu påtala att Arboga kvinnan släppte 2 ggr. Avfärdades från utredningen för att ...... hitta bevis
Ättikafallet samma sak. Dom släpptes för att .... säkra bevis..

Om vi dessutom fått höra rätt i byn, fanns inga synliga skador på kvinnan och barnet. Men oklart om de är en sanning. De innebär en förgiftning isåfall. Vem utförde den? Och hur bevisar man de?
Alternativ 2, någon annan dödade barnet och tänkte lägga de på mamman. Mamman tar livet av sig.

VAD som helst kan ha hänt, exakt vad som helst.

Antar att du påtalat dina misstankar för polisen samt gjort orosanmälan tidigare. !
Senast redigerad av Himmelellerhelvete 2025-12-15 kl. 23:07.
Citera
2025-12-15, 23:10
Medlem
Seperationen var känd. Pojken pratade om den

Skuldsanering ges enkomt eller uteslutande till de med inkomst, som försökt bli av med skulderna men kan inte bli de inom rimlig tid. Således är rådet man får som privatperson hos en budget och skuldrådgivare att släppa allt till kronofogden och invänta att allting registreras. Sedan ansöker man.

Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Två alternativ här. Antingen så var separationen inte känd utåt, eller så är det en skenseparation för att de båda ska ha mer kvar att leva på efter löneutmätning. Antar att även hans skulder utmättes? Skillnaden är dock inte jättestor. 6186 kr för ensamstående och 5110 kr för sambos. Så cs 2000 kr för dem ihop. Sen kan man ju iscensätta att han betalar underhåll som han då får dra av men som går in i den gemensamma kassan. Men visst, det kan ge något bättre levnadsförhållanden.

Skuldsanering är nog inte på tapeten när de båda var så unga och hade bra jobb.
Citera
2025-12-15, 23:14
Medlem
Att vara blyg och tillbakadragen är ingen grund för orosanmälan hos någon. Inte heller en seperation. Inte heller att ha föräldrar från annan härkomst. Inte heller står de en skylt runt kvinnor "hej jag är utsatt för våld". Eller för att människor rent genrellt är annorlunda när deras partner är med - ganska vanligt förekommande.

Grundar mitt på att en mamma tar livet av sitt barn och sig själv. De bevisar bara där att något hänt. De händer inte "bara". De har de aldrig gjort i svensk historia, inte nu heller.
Om några månader dödas ett till barn av en förälder - ska vi sitta med samma diskussion då?
Framförallt när de redan finns fakta på border, varför en förälder ens kan tänka sig att göra så. De som är "uppenbart" är att de nog inte var jätte planerat, om hon inte var duktig på skådespel. Detta då ingen av kollegorna hade märkt något avvikande hos henne. Det är däremot ovanligt om de är planerat.
Hon var en omtyckt person, om än privat, samt lämnat hela sitt nätverk

Vill förtydliga också - detta vet redan polisen. Poliserna arbetar dirket i dessa teser. Krimonolgiska studier ligger alltid till grund i deras utredning - därför pappans greps. De är korrekt, sådana brott är ofta inom familjen. Så de arbetar redan efter den.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Antar att du påtalat dina misstankar för polisen samt gjort orosanmälan tidigare. !
Senast redigerad av Detvarbrade 2025-12-15 kl. 23:19.
Citera
2025-12-15, 23:19
Medlem
Citat:
Att vara blyg och tillbakadragen är ingen grund för orosanmälan hos någon. Inte heller en seperation. Inte heller att ha föräldrar från annan härkomst. Inte heller står de en skylt runt kvinnor "hej jag är utsatt för våld". Eller för att människor rent genrellt är annorlunda när deras partner är med - ganska vanligt förekommande.

Grundar mitt på att en mamma tar livet av sitt barn och sig själv. De bevisar bara där att något hänt. De händer inte "bara". De har de aldrig gjort i svensk historia, inte nu heller.
Om några månader dödas ett till barn av en förälder - ska vi sitta med samma diskussion då?

Du skriver ju själv att du kan sätta din högra fot på att pojken varit utsatt för våld och hot samt ev skulle föras ut ur landet!
Citera
2025-12-15, 23:21
Medlem
Citat:
Seperationen var känd. Pojken pratade om den

Skuldsanering ges enkomt eller uteslutande till de med inkomst, som försökt bli av med skulderna men kan inte bli de inom rimlig tid. Således är rådet man får som privatperson hos en budget och skuldrådgivare att släppa allt till kronofogden och invänta att allting registreras. Sedan ansöker man.

Att pojken pratade om den men en vn planerade att fira nyår med dem och tyckte om dem alla 3 stärker teorin om att det inte var en riktig separation tycker jag. Att han bara hyr en 2:a också, sonen borde fått eget rum om det var en äkta separation.

Du har fel om skuldsanering. Har man jobb görs först löneutmätning, vilket precis skulle påbörjats. Det är inte alls troligt att någon som har ett jobb med normal lön får skuldsanering utan att först ha försökt betala av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in