2025-12-15, 21:59
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jösses, ett par timmars träning och du kan jobbet. Själv gallrade jag och röjde ungskog från det att jag var 14 år gammal och många efterföljande år.

Nä, folk i storstäderna måste rökas ut och transporteras iväg på öppna lastbilsflak till riktiga jobb.

https://www.massingnickel.se/lastbilar.html

(Behöver inte nödvändigtvis stå J.A Pripp & Son på sidorna.)
Numera så krävs det mer för att få köra röjsåg åt andra.
Att lära sig är inget svårt, men
du utgår ifrån att de här personerna är bildningsbara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nyheter på Expressen

"Regeringen går nu vidare med förslaget om ett bidragstak.
Bidragen ska sänkas och kraven höjas.
Omkring 150 000 hushåll beräknas få lägre försörjningsstöd."

Man vill att det ska löna sig att arbeta och inte gå på bidrag

"På tisdagen kommer regeringen att ta beslut om två lagrådsremisser.
– Efter många år av ansvarslös migrationspolitik i kombination med en kravlös integrationspolitik växte ett omfattande utanförskap fram i Sverige, säger Anna Tenje.
Enligt regeringens beräkningar kommer 150 000 hushåll få sänkta socialbidrag."

"Enligt regeringen kan fembarnsfamiljer där ingen av föräldrarna jobbar få ut över 46 500 kronor efter skatt. Siffran har ifrågasatts av kritiker som menar att den är överdriven.

– Tyvärr stämmer inte detta, säger Anna Tenje som står fast vid att siffran är korrekt."

Vad anser nu om detta, bra, dåligt eller vad borde gjorts?

https://www.expressen.se/nyheter/politik/regeringen-haller-presstraff-om-bidrag/

Oj... bara 46500 kr på en familj på 2+5. Och du tycker det låter mycket? Vi pratar alltså om 5 barn. Jag har 2 och dessa kostar en del då de skall ha kläder och dylikt, och då har jag och min fru ut bra mycket högre belopp tillsammans än den siffran som tas upp. Ändå har vi inte mycket över när allt är betalt. 46500 kr kanske var mycket på 90-talet, men inflationen har gjort sitt.

På p1 ekonominyheterna i fredags kom medianlönen för 2025 ut. 43500 kr för en man och 41500 kr för en tjej. Detta är förvisso före skatt, men de får ju ut +30 k per person, dvs över 60 k på ett förhållande. Och så pekas det finger emot en familj som skall klara sig på -15 000 kr jämtemot en medelinkomsttagare?! Jag säger som Ebba B sa: Någon är lurad, eller så försöker de lura alla andra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Det är en urholkning av välfärden, liksom på många andra håll monterar Tidölaget ner den välfärd som skapats här.

Bidrag till parasiter är inte välfärd.
Välfärd är när du som arbetar eller i alla fall försöker arbeta via tex samhall får något tillbaka för dom pengarna du drar in till samhället.
Citera
2025-12-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det var under (s+mp) vi hade massinvandring 2016-18. Det var SD som stoppade den.

Massinvandringen gjordes möjlig genom Moderaternas migrationsuppgörelse 2011.

Det är dock sant att S gjorde föga att ändra på detta efter valet 2014, utan fortsatte med Alliansens samt Mps migrationspolitik.

Kan du nämna en borgerlig regering då inte migrationen till Sverige ökat?

Som Marx sade, migration är en murbräcka mot arbetarklassen.
Citera
2025-12-15, 22:02
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Verkar ändå som att Akassa kan vara rätt hög. Röstar för samma bidrag till alla arbetslösa, det ska inte löna sig olika mycket att göra ingenting, bara därför att vissa har varit duktiga och skaffat försäkring.
Politiker är väl de enda som går på bidrag och har en genuin försäkring. De tillför ju ingenting förutom åsikter som vilken idiot som helst kan åstadkomma.

Totalt värdelösa, men får ändå mångdubbelt vid "arbetslöshet" och/eller Elefantkyrkogården.
Citera
2025-12-15, 22:03
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Varför startar du inte ett företag och anställer alla arbetslösa till den lön som passar? Det verkar att vara hur enkelt som helst enl. dig. Då slipper du och även jag de andra elaka kapitalistföretagen.

Vem har sagt jag inte kommer göra det när det blir lagligt och jag får anställa arbetslösa gratis eller för en mycket låg summa?

Otroligt mycket pengar att tjäna. Im ready
Citera
2025-12-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Den välfärd som innebär att man tycker att bidragen räcker och vill slippa arbeta är egentligen ingen välfärd. Det är ett bortkastat liv.

Gör din plikt, kräv din rätt som arbetarrörelsen sa. Det är ingen slump att det är i den ordningen.
Citera
2025-12-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asplovet925
Om det ska löna sig att jobba istället för att gå på bidrag får dom fixa fler jobb också. Jag söker massor av jobb utan att få svar för att arbetagivarna drunknar I ansökningar. Samtidigt läser man om sparpaket efter sparpaket på företag och satsningar på AI??

Man känner en sån extrem otrygghet i detta samhälle.
Men fixa jobb själv istället för att kräva att andra ska lösa dina problem. Det är så typiskt vänstern att bara klaga på att ingen annan skapar arbete och sen blir de sura när entreprenörer tjänar pengar på att skapa företag och arbetstillfällen.
Vänstern tror att man kan låta alla gå på bidrag, men förstår inte att pengar är inte värt något utan det är det arbete vi utför som är värdet.
Citera
2025-12-15, 22:14
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Dra nu inte rasistkortet. Det är svårt att komma till ett nytt land........
Värt att belysa att det bor nästan en miljon människor i Sverige numera som bedöms ha svaga eller obefintliga läs- och skrivfärdigheter. Den siffran är värd att smaka på både en och två gånger samtidigt som vi håller ord som "Kompetensregn" i huvudet. Oavsett vilka åtgärder som vidtas kommer vi aldrig runt det simpla faktum att Sverige inte kan fortsätta bära bördan som dessa människor utgör på samhället. Det går bara inte.
Citera
2025-12-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Samtidigt har ni Vänsterextrema våldtagit Sverige och SD försöker rädda det.

Att ni sitter och pekar finger nu på SD visar på att rösträtten måste tas bort för alla er Vänsterextrema.

När är mer korkade än mongolider. Och är inte förmögna att rösta.

Det är ju SD kompisar i Tidö som gjort massinvandringen möjlig. Nämn en moderatledd regering då invandringen inte har ökat.

Borgarna skrattar när "pöbeln" gnabbas, härska genom att söndra.

Som Marx så träffsäkert sa, migration är en murbräcka mot arbetarklassen.
Citera
2025-12-15, 22:18
Medlem
Jag tror det är valpropaganda, bidragen kommer inte sänkas det är fejk news från globalizterna
Citera
2025-12-15, 22:18
Medlem
Rodrigos avatar
Efterfrågan på arbete kommer dyka ner i en avgrund de kommande åren med inledande fortplantning i tjänstesektorn, samt de flesta i ålder 50+. så frågan är - vad ska denna grupp med 150.000 hushåll ha för jobb som inte är inom kriminell verksamhet? Eller är tanken att det ska bli 'åtgärdsjobb' som i sin tur skapar jobb åt några av dem som inte längre har kvar sitt gamla jobb i tjänstesektorn?
Senast redigerad av Rodrigo 2025-12-15 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in