2025-12-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Man kan inte skicka ut vem som helst att röja i skogen kommer inte bli bra. Det krävs lite kunskap, och det måste de som jobbar i skogen kunna ta till sig.

Möjligt att de kan röja sly i en kraftledningsgata.

Sen behöver man man ett röjsågkörkort för att få jobba med det.

Är inte så säker på att de här personerna klarar av det.

Jösses, ett par timmars träning och du kan jobbet. Själv gallrade jag och röjde ungskog från det att jag var 14 år gammal och många efterföljande år.

Nä, folk i storstäderna måste rökas ut och transporteras iväg på öppna lastbilsflak till riktiga jobb.

https://www.massingnickel.se/lastbilar.html

(Behöver inte nödvändigtvis stå J.A Pripp & Son på sidorna.)
Citera
2025-12-15, 20:07
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det är naturligtvis förjävligt. Särskilt med tanke på att soc är det sämsta som finns och absolut inte går att leva på redan idag.
Ja, försämringar som naturligtvis även slår mot svenskar istället för att utvisa de invandrare som bara är här för att utnyttja systemet. Sen försämringen av a-kassan och annat elände. Blir antagligen jordskredsseger för de rödgröna i valet.
Citera
2025-12-15, 20:08
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nä, folk i storstäderna måste rökas ut och transporteras iväg på öppna lastbilsflak till riktiga jobb.

Det kallades Kulturrevolutionen när de höll på med det i Kina. Tyckte du den var en bra idé också?
Citera
2025-12-15, 20:08
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Jo jag vet, men hur många kommer "nappa" på erbjudandet nät de redan är garanterade
"skälig levnadsnivå" och sedan garantipension i Sverige utan att behöva lyfta ett finger?

Tvingande återvandring måste givetvis införas.
Citera
2025-12-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
MYCKET BRA FÖRSLAG SOM HAR STÖD AV 93,8% AV SVENSKARNA.

Vem vill INTE att det ska löna sig att arbeta och inte gå på bidrag. Jo, 6,2% av svenska medborgare. Dvs de partier som motsätter sig detta förlorar röster.

Själv lever jag på bidrag men det beror på att jag är lite smartare än kreti o pleti. Man måste ha lite mer i huvudet än Svensson för att runda systemet.

Oetiskt? MY ASS! Politikerna har själva gjort detta till en skön konst.

Ta bara vår utfattiga finansminister Elisabeth Svantesson som bor i Stockholm tillsammans med sin familj men som utverkat bidrag på tiotusentals svenska kronor för att hon uppger sig ha bott i sommarstugan i Örebro.

💀☠️

Hon försvarar sig med att reglerna är så fördelaktiga att hon ändå inte gjort något brottsligt! Jag må vara stingslig men jag kan inte förmå mig att rösta M med en sådan finansminister. Då röstar jag hellre SD!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elisabeth-svantesson-tog-ut-ersattning-for-dubbelt-boende
Juholt gjorde likadant, hans skrev sig i en sommarstuga, för att få tillgång till skattemedel. Men det "glömmer" gärna såssepressen.........
Citera
2025-12-15, 20:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
De företagare som satsar på AI och annan automation tillgodogör sig resultatet av en utveckling som borde gynna hela mänskligheten. Av girighet eller annat tvång reducerar de sina lönekostnader och friställer anställda.

Absolut ingen förstår hur detta ska gå ihop och i det läget skärper välavlönade politiker som kan jobba lite som de vill den hycklande "arbetslinjen". Vissa är inte konkurrensdugliga i det snabbt föränderliga samhället och regeringen låtsas som att det är deras eget fel, samtidigt som man verkar för att det alltid ska finnas många fler arbetslösa än lediga jobbb.

När nyliberalerna förde fram homo economicus var det som en modell av en rationell person som alltid fattade det beslut som gav mest pengar. Det hade visat sig att den personmodellen gav de i särklass bästa prognoserna.

Men nu kan man förstå att det handlar om folkmord eller åtminstone om genetisk bekämpning av andra personlighetstyper än just homo economicus. De extra begåvade behövs alltid och homo economicus får hänga med tills vidare men vi övriga är paria och persona non grata.
Citera
2025-12-15, 20:14
Medlem
Chihuahualadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De som pekas ut, är de familjer som har fem barn. Hela tiden.

Men, då behöver man läsa noggrant i förslaget ( som sågas av lagrådet ) - att det handlar om en generell sänkning som omfattar alla. 150 000 hushåll är det totala antal av ALLA som får försörjningsstöd i Sverige. Alltså kommer även Gunilla, ensamstående mamma med tonårsdotter, att få sänkt bidrag.

Vidare tuggar Tidö på med samma snack -"det ska löna sig att skaffa ett arbete". Samtidigt som vi har den högsta arbetslösheten på väldigt många år.

Samma tugg kör arbetsmarknadsministern på med.

Exakt!!!
Citera
2025-12-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Vet inte vilken verklighet du lever i? Själv omges jag av människor som har råd med nya bilar, utlandsresor etc. Hur menar du att de fick sina pengar?
Och det har man inte med 47kkr/mån i bidrag? Hur många timmar arbetar människorna du omges av? Hur många timmar arbetar de som lever på bidrag? Hur mycket hade människorna du omges av gett för att få tillbaka den tid de slösat på arbete när döden närmar sig?
Citera
2025-12-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det kallades Kulturrevolutionen när de höll på med det i Kina. Tyckte du den var en bra idé också?

Med den skillnaden att jobben som utfördes i Kina inte på något sätt kunde relateras till en exportindustri eller ekonomisk tillväxt. Det försöktes bl.a att tillverka stål i varje by med någon slags minimasugn. Givetvis blev utfallet katastrofalt och en tillbakagång i utvecklingen.

Jag har visat på exempel på arbetsuppgifter som alla bedömer är helt nödvändiga att utföra och som är positiva för samhällsekonomin men de utförs inte eller utförs m.h.a importerad arbetskraft.

Ta detta med skogsplantering eller skogsröjning. Det verkar helt störtomöjligt att kunna röka ut ungdomar och även äldre från storstäderna för att göra dessa väsentliga arbetsuppgifter. Arbetskraften finns inte lokalt så ligger det till hur man än vrider och vänder på det hela. Hittar du någon storstadsungdom på jordgubbsfälten? Jag betvivlar.

Var gömmer sig de arbetslösa när arbetsuppgifter bevisligen finns?

Bussbranschen skriker efter bussförare o.s.v.
Senast redigerad av Konrad 2025-12-15 kl. 20:31.
Citera
2025-12-15, 20:25
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Tvingande återvandring måste givetvis införas.
Om man vill avhysa de med permanent uppehållstillstånd blir det ju, strikt Juridiskt, ganska svårt med en "tvingande" återvandring! Såvida personen inte begått ett grovt brott.
Citera
2025-12-15, 20:27
Medlem
Att man inte haft några krav i överhuvudtaget i detta landet är sinnessjukt.
Citera
2025-12-15, 20:28
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Varför ska vissa ha gratis pengar? Jag kan sluta mitt jobb och få pengar gratis jag också. Kan ju alla göra då.
Det finns jobb för de som vill jobba.

Varför har du inte gjort det då? Om det nu skulle vara så skönt att vara arbetslös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in