Nu är det
AW med Klemming igen. Mitt fredagsnöje sedan SVT:s
Spelet slutat sändas. Programvinjetter har lurig charlestonmusik, som hämtad från det glada 20-talet. Swing it, magistern! Och magistern är Viktor Klemming. Jag trodde i min enfald att han hörde till JLC-gänget men han påminner bara om dem i komisk stil och innehåll.
Det vissas ett montage i flera minuter av små sketcher de sänt på Youtube, där ordvitsar förmodligen hämtade ur dassboken gestaltas. Skämten bygger, som skämt i ofta gör, ord som har dubbla betydelser. Skinka kan både varar ett smörgåspålägg och baken på en människa. Kaffebegreppet
påtår kan särskrivas som
på tår, där man ju inte vill ha kaffet hällt. Sen pruttar de.
Aftonens första gäst är en amatörskådespelare och vän till Klemming som kallas
Gustav Pelle. Efter det första avsnittets grovkorniga humor med uttalanden som
rövknulla undrade jag om de vågar gå ännu längre och säga ännu fulare ord. Gästen säger att han vill ligga med döda, att han är nekrofil. Det är ett oerhört sätt att skämta på. Folkhemmet skakar. Sen säger Viktor Klemming
bög, som inte kan sägas vara ett fult ord idag, men det beror på om sammanhanget är välvilligt inställt till homosexuella. Här är jag osäker.
– Vad roliga vi är, säger gästen när de visat deras pruttsketcher.
Avsnittets andra gäst är Henrik Jönsson. De visar klippet på kungen när han säger:
Nääe. Näääee. Henrik Jönsson verkar missförstå vad Klemming sluddrar fram. Jönsson talar om kungen i preteritum, säger sig inte veta huruvida Carl XIV Gustav
var en bra talare, som om han vore död.
Publiken på fem ungmoderater ser obekväm ut, som om de skådespelade i ett stelt The Office-avsnittet där chefen ska ordna en roast.

Och än obekvämare för studiopublik och tittare blir det när Henrik Jönsson säger: kan vi få en applåd för Klemming? Svag golfapplåd. Muf:arna stirrar ihåligt. Driver publiken med Klemming eller driver 100 procent-gänget med tittarna? Det hela är generande oengagerat.
Henrik Jönsson avslöjar att han inte har körkort. Viktor Klemming har sagt att han ska ha Letterman-stuket på sitt program. Men en skicklig intervjuare av Lettermans dignitet hade nog stannat upp vid det faktum att Henrik Jönsson, påhejaren av bilism och billigt bränsle, inte kör själv. Har han sagt det tidigare? Har han chaufför?
Kanske hör Klemming dåligt, eller så har han ingen känsla för brännpunkter i intervjuer? Varför inte stanna upp när gästen berättar något tankeväckande. Men Viktor Klemming är upptagen med att framhäva sig själv och reprisera sin JLC-inspirerade prutthumor.
Har någon annan sett progammet? Vad tycker ni? Är det någon som tittar på det här? Vilka är den tänkta publiken? Jag tittar i syfte att bli mer högerorienterad, men jag blir bara generad.