2025-12-12, 23:19
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsrebell
Wow, det låter som Jönsson inte kan ta kritik och lider av olika vanställningar...

(Förlåt, jag tycker lyteskomik är vedervärdigt, men du anar inte hur oavsiktligt gapskrattsframkallande du var här. Jag ber om tillgift för min svaghet, och får väl skänka lite extra kosing till UNICEF som kompensation.)
Citera
2025-12-12, 23:54
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Nu är det AW med Klemming igen. Mitt fredagsnöje sedan SVT:s Spelet slutat sändas. Programvinjetter har lurig charlestonmusik, som hämtad från det glada 20-talet. Swing it, magistern! Och magistern är Viktor Klemming. Jag trodde i min enfald att han hörde till JLC-gänget men han påminner bara om dem i komisk stil och innehåll.

Det vissas ett montage i flera minuter av små sketcher de sänt på Youtube, där ordvitsar förmodligen hämtade ur dassboken gestaltas. Skämten bygger, som skämt i ofta gör, ord som har dubbla betydelser. Skinka kan både varar ett smörgåspålägg och baken på en människa. Kaffebegreppet påtår kan särskrivas som på tår, där man ju inte vill ha kaffet hällt. Sen pruttar de.

Aftonens första gäst är en amatörskådespelare och vän till Klemming som kallas Gustav Pelle. Efter det första avsnittets grovkorniga humor med uttalanden som rövknulla undrade jag om de vågar gå ännu längre och säga ännu fulare ord. Gästen säger att han vill ligga med döda, att han är nekrofil. Det är ett oerhört sätt att skämta på. Folkhemmet skakar. Sen säger Viktor Klemming bög, som inte kan sägas vara ett fult ord idag, men det beror på om sammanhanget är välvilligt inställt till homosexuella. Här är jag osäker.
– Vad roliga vi är, säger gästen när de visat deras pruttsketcher.

Avsnittets andra gäst är Henrik Jönsson. De visar klippet på kungen när han säger: Nääe. Näääee. Henrik Jönsson verkar missförstå vad Klemming sluddrar fram. Jönsson talar om kungen i preteritum, säger sig inte veta huruvida Carl XIV Gustav var en bra talare, som om han vore död.

Publiken på fem ungmoderater ser obekväm ut, som om de skådespelade i ett stelt The Office-avsnittet där chefen ska ordna en roast. Och än obekvämare för studiopublik och tittare blir det när Henrik Jönsson säger: kan vi få en applåd för Klemming? Svag golfapplåd. Muf:arna stirrar ihåligt. Driver publiken med Klemming eller driver 100 procent-gänget med tittarna? Det hela är generande oengagerat.

Henrik Jönsson avslöjar att han inte har körkort. Viktor Klemming har sagt att han ska ha Letterman-stuket på sitt program. Men en skicklig intervjuare av Lettermans dignitet hade nog stannat upp vid det faktum att Henrik Jönsson, påhejaren av bilism och billigt bränsle, inte kör själv. Har han sagt det tidigare? Har han chaufför?

Kanske hör Klemming dåligt, eller så har han ingen känsla för brännpunkter i intervjuer? Varför inte stanna upp när gästen berättar något tankeväckande. Men Viktor Klemming är upptagen med att framhäva sig själv och reprisera sin JLC-inspirerade prutthumor.

Har någon annan sett progammet? Vad tycker ni? Är det någon som tittar på det här? Vilka är den tänkta publiken? Jag tittar i syfte att bli mer högerorienterad, men jag blir bara generad.
Citera
2025-12-13, 06:40
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
(Förlåt, jag tycker lyteskomik är vedervärdigt, men du anar inte hur oavsiktligt gapskrattsframkallande du var här. Jag ber om tillgift för min svaghet, och får väl skänka lite extra kosing till UNICEF som kompensation.)
vad var det som var kul?
Citera
2025-12-13, 06:43
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsrebell
vad var det som var kul?

Du menade vanföreställningar. Vanställningar är kroppsliga defekter, typ den osteoporos Henrik Jönsson lider av, och som kommer att ta livet av honom i förtid.
Citera
2025-12-15, 08:41
Medlem
AlanGarners avatar
Det är ju inte så ofta man vill beskriva en vuxen man som ”Lillgammal”, men det tycker jag passar in så bra på Henrik Jönsson. När han sitter där i sin kostym så är det som ett barn som lånats sin pappas kostym för att leka vuxen.
Citera
2025-12-16, 23:17
Medlem
Vilken lathet 100 procentredaktionen uppvisar. 20 minuter program varje dag. Swebbtv har dubbelt så gamla medarbetare (medelålder 79) men förmår ändå sända ca två till tre timmar crazy underhållning varje dag.

Vill jag se så här tråkig programverksamhet slår jag på Axess TV. Jag vill inte vara elak men Per Gudmundson är inte så karismatisk, han bör hålla sig till text, eller stajlas om.
Citera
2025-12-19, 21:30
Medlem
AW med Viktor Klemming, säsong 1 avsnitt 3.

Nog var det ett misstag att scenskolan lade ned sin programledarutbildning. Konsekvensen ser vi i 100 procent vars ciceron Viktor Klemming är dålig på att artikulera tydligt. Jag hör ett sluddrigt kacklande. Han klär sig i fotbollströja med annonstexten Serneke på, som ett barn på match. Runt halsen hänger ett kristet kors.

För tredje gången presenterar han gästen som sin bästa vän. Han byter bästis varje fredag? Viktor skämtar om att cider är omanligt. Övriga skämt behandlar fördomar mot etniska grupper som judar och svarta. Fördomarna tycks vara hämtade ur Family guy och inte applicerbara i en svensk kontext. Är det vedertaget i Sverige att svarta tycker om att äta friterad kyckling? Jag tror det i huvudsak är en stereotyp i amerikansk tecknad humor.

Sen kastar pingisbollar på en enhörningsleksak. Ett mycket egendomligt program.
Citera
2025-12-24, 04:09
Medlem
YuriOrlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
AW med Viktor Klemming, säsong 1 avsnitt 3.

Nog var det ett misstag att scenskolan lade ned sin programledarutbildning. Konsekvensen ser vi i 100 procent vars ciceron Viktor Klemming är dålig på att artikulera tydligt. Jag hör ett sluddrigt kacklande. Han klär sig i fotbollströja med annonstexten Serneke på, som ett barn på match. Runt halsen hänger ett kristet kors.

För tredje gången presenterar han gästen som sin bästa vän. Han byter bästis varje fredag? Viktor skämtar om att cider är omanligt. Övriga skämt behandlar fördomar mot etniska grupper som judar och svarta. Fördomarna tycks vara hämtade ur Family guy och inte applicerbara i en svensk kontext. Är det vedertaget i Sverige att svarta tycker om att äta friterad kyckling? Jag tror det i huvudsak är en stereotyp i amerikansk tecknad humor.

Sen kastar pingisbollar på en enhörningsleksak. Ett mycket egendomligt program.

Det enda Klemming kan glädjas åt är att ingen tittar på programmet.
Citera
2025-12-25, 22:06
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Du menade vanföreställningar. Vanställningar är kroppsliga defekter, typ den osteoporos Henrik Jönsson lider av, och som kommer att ta livet av honom i förtid.
People with Autism Spectrum Disorder (ASD) face a higher risk of poor bone health, including lower bone mineral density (BMD) and increased fractures, due to factors like picky eating (limiting calcium/Vitamin D), less physical activity, certain medications (anti-seizure, antipsychotics), and potentially genetic links (like
Shank2).
Citera
2025-12-25, 22:10
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Det är ju inte så ofta man vill beskriva en vuxen man som ”Lillgammal”, men det tycker jag passar in så bra på Henrik Jönsson. När han sitter där i sin kostym så är det som ett barn som lånats sin pappas kostym för att leka vuxen.
Det är den absolut bästa beskrivning av jönsson jag sett.

Jag har skrivit tidigare att han verkar använda ord han inte riktigt förstår. Att liberterian är ett av de orden. Lill-gammal. Som carl bildt. Jag tror det är autism, men jag saknar glasögonen.
Citera
2025-12-27, 12:20
Medlem
Axel61s avatar
Kan den pellejönsen gå? Han har ju brallorna vid fotknölarna efter 30 minuter! Så avklädd har jag sällan sett någon efter det luftslottet.
Citera
2025-12-27, 23:00
Medlem
Den här animerade "dokumentären" är ett mästerverk.
https://www.100.se/program/100percent-specialavsnitt/god-100-procentig-jul-80
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in