2025-07-23, 06:14
Medlem
Hej! Jag har sett en massa reels på FB en längre tid där de visar att man ska massera två punkter, en under örat och en på själva fliken som täcker ingången till hörselgången. Trettio ggr morgon och kväll så man stimulerar blodflödet runt örat. Det tar max en minut. Jag tänkte att jag har inget att förlora efter flera års brus och dålig hörsel. Jag började igår och det verkar vara det bästa jag har provat hittills efter allt sprayande med olika preparat. Hörselgången helt torr och inget kluckande eller klickande längre och bruset är nästan helt borta. Jag tycker jag hör bättre också med samma volym på radion t.ex. Prova gärna så får ni se.
Citera
2025-07-23, 23:57
Medlem
Grovyles avatar
Vill bara dela med mig till (kommande) folk i min sits som plötsligt fått tinnitus.

Jag har haft ett stressigt jobb i många år med mycket ljud.. fått snabba småtjut när det blivit för stressigt.. men långt ifrån det jag har nu- som jag fick under en mykoplasma/lunginflammation
I början var det ett extremt tjut som höll mig vaken till morgonen, som tur e blev det mildare..
Vet inte om det var mykoplasman eller antibiotikan som triggade igång t-usen men vid snabb googling så har jag läst att båda i sällsynta fall kan orsaka tinnitus... någon som känner igen sig?

Det som hjälpte var mycket rörelse. Gick oxå till en kiropraktor som vände och vred på nacken vilket gjorde det bättre
Citera
2025-07-24, 00:49
Medlem
Jag brottas med enkelsidig tinnitus, dovt brummande ljud vänster öra.

Vistas jag i högljudda miljöer eller lyssnar på musik etc regelbundet med hörlurar så är jag fri från det, men är jag i tysta miljöer över några dagars tid börjar det brumma som bara den.

Tycker mig ha provat allting. Fungerar inte med hörapparat med tinnitusmaskering heller eftersom brummet är så mycket kraftigare än suset från maskering som hörapparat ger.

Aldrig fått det riktigt utrett mer än att ha träffat audionom och gjort något hörseltest, har lite nedsatt hörsel på höger öra. Ingen vätska, inget vax. Tänk om det är ett blodkärl som ligger och stör som går att operera.

Ibland kan jag känna och "höra" som spasmer i muskler inne i vänster öra, som hur det vibrerar i en muskel i örat. Har självklart en massa kluckande, klick och behov att tryckutjämna.

Testat massage, stretch, avslappning, inga mediciner, alkohol etc. Enda som hjälper är att utsätta mig för en massa oväsen så pass högt att brummet försvinner.

Det kan ta upp till en vecka i tyst miljö innan det kommer tillbaka, men det kommer ALLTID tillbaka. Har en del ringande och tjutande ljud också men de ljuden är jag vän med eftersom det låter likadant. Det här brummande ljudet är mer pulserande som både ökar och minskar. Det låter som en sån där stor gul grävmaskin som gräver och ljudet ändras på samma sätt som när grävskopan möter motstånd och motorn får gå upp och ner i varv.

Jag försöker regelbundet att lyssna på musik eller annat oväsen men det är tröttsamt när man egentligen bara vill ta det lugnt.

Någon som känner igen sig?
Senast redigerad av Robadido 2025-07-24 kl. 00:52.
Citera
2025-08-30, 20:10
Medlem
zebra121s avatar
Kan man få tinnitus av att stå några meter ifrån en bil som ger ifrån sig ett larm? Men att hålla för öronen litegrann?

Hur snabbt kommer suset /bruset?
Citera
2025-12-01, 16:34
Medlem
sonofnatures avatar
Någon som testat med kost ?

Hört att vitt bröd inte ska va bra
Citera
2025-12-07, 20:26
Medlem
Någon som har hela artikeln:

https://halsoliv.expressen.se/halsa/sjukdomar--besvar-1/sa-blev-sven-74-av-med-besvaren-fran-sin-tinnitus/

?
Citera
2025-12-08, 20:16
Medlem
Duums avatar
Det bästa tipset jag kan ge är att bli bästa vän med din tinnitus. Försöker du hitta lösningar att bli av med ljudet kommer du bara att störa dig mer på det. Sitter du och mår dåligt över att du aldrig kommer känna tystnad så kommer din tinnitus bara bli värre.

Tinnitus är mycket psykologiskt. Vill man försöka sluta tänka på en rosa elefant så kommer elefanten alltid dyka upp i tankarna. Men försöker man aktiv tänka på en rosa elefant hela tiden tröttnar man och börjar tänka på någonting annat.

Jag har haft tinnitus i 20 år och jag hör bara ljudet när jag aktivt tänker på tinnitus numera, sedan glömmer jag bort ljudet snabbt. Men jag hade det extremt svårt med min tinnitus i början när jag först fick det, från ingenstans. Det var just när någon berättade för mig att man ska bli bästa vän med sitt oväsen som nästan botade min tinnitus.

Jag kan sitta i ett tyst rum och störa mig på alla möjliga små ljud som bryter den absoluta tystnaden, men jag vägrar göra det mot min tinnitus
Citera
2025-12-08, 20:26
Medlem
Duums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Ibland kan jag känna och "höra" som spasmer i muskler inne i vänster öra, som hur det vibrerar i en muskel i örat. Har självklart en massa kluckande, klick och behov att tryckutjämna.
Känner igen mig. Någon fysisk muskel i örat som klickar. Oftast synkade det med något riktigt ljud som klickade. Tror det har att göra med att man spänner sig runt öronen pga att man är lite ljudkänslig eller fokuserar på öronen. Det slutade när jag lugnade ner mig med min tinnitus
Citera
2025-12-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duum
Känner igen mig. Någon fysisk muskel i örat som klickar. Oftast synkade det med något riktigt ljud som klickade. Tror det har att göra med att man spänner sig runt öronen pga att man är lite ljudkänslig eller fokuserar på öronen. Det slutade när jag lugnade ner mig med min tinnitus

Ifall det är muskeln i örat så går det att behandla med botox, sök på middle ear myoclonus, men berättar man det för vården så är man för påläst, har hypokondri och roten till tinnitus bestäms bero på ångest och oro, sedan får man gå en massa avslappningsprogram och övningar som inte hjälper ett smack.

Jag avhjälper min med att som jag skrev regelbundet utsätta mig för hög musik, kraftiga basgångar och oväsen för det är det enda som minskar den tinnitus jag besväras av. Jag blir alltså helt fri från den i flera dagar efter att ha tittat på film med ett kraftigt ljudsystem. Desto mer musklerna i örat får jobba mot kraftiga ljud, desto mindre tinnitus har jag. Köra vinkelslip t ex brukar minska tinnitus för mig.

Har provat med penslar och annat försiktigt stimulera musklerna i örat, men det ger inte samma effekt som kraftiga ljud. Vet jag att jag ska ha en hel dag i tystnad typ jakt så brukar jag spela musik med hörlurar med stora element några timmar per dag några dagar i sträck i förväg för att veta jag ska vara fri. Det fungerar.

Märker förvisso att andra fasta tjutande toner ökar av vinkelslip och musik, men tjuten störs jag inte av. Låter likadant hela tiden.

Det är det här kraftigt brummande ljudet som verkligen låter som en traktor på håll som får motstånd med grävskopan så att ljudet hela tiden går upp och ner i frekvens.

Tror inte att det beror på något blodkärl som går nära öret för då skulle det låta hela tiden, och tillfälligt oväsen skulle inte ge mig dygnslånga uppehåll från besvär.
Senast redigerad av Robadido 2025-12-09 kl. 12:59.
Citera
2025-12-09, 19:29
Avstängd
engammalfisks avatar
Jag har tinnitus 5 sekunder per dag i snitt, ibland ändrar den ton, låter som gamla test bilder på TV BEEEEEEEEP och olika varje dag. Undra vad som ska sända, aliens trinity eller kaknäs eller satan vem vet inte jag.
Citera
2025-12-14, 19:57
Medlem
Duums avatar
Citat:
Ifall det är muskeln i örat så går det att behandla med botox, sök på middle ear myoclonus, men berättar man det för vården så är man för påläst, har hypokondri och roten till tinnitus bestäms bero på ångest och oro, sedan får man gå en massa avslappningsprogram och övningar som inte hjälper ett smack.

Jag avhjälper min med att som jag skrev regelbundet utsätta mig för hög musik, kraftiga basgångar och oväsen för det är det enda som minskar den tinnitus jag besväras av. Jag blir alltså helt fri från den i flera dagar efter att ha tittat på film med ett kraftigt ljudsystem. Desto mer musklerna i örat får jobba mot kraftiga ljud, desto mindre tinnitus har jag. Köra vinkelslip t ex brukar minska tinnitus för mig.

Har provat med penslar och annat försiktigt stimulera musklerna i örat, men det ger inte samma effekt som kraftiga ljud. Vet jag att jag ska ha en hel dag i tystnad typ jakt så brukar jag spela musik med hörlurar med stora element några timmar per dag några dagar i sträck i förväg för att veta jag ska vara fri. Det fungerar.
Jag var i samma situation och levde ett liv med ständigt ljud för att bekämpa min tinnitus. Hade även kraftig oro och ångest, sömn var minimal. Men att försöka fly tinnitus nästan varje dag genom att bekämpa det med ljud är inte är en ideal lösning. Så fort du hör din tinnitus då letar du efter en quickfix. Nästa gång ljudet kommer tillbaka, prova att lyssna aktivt på det istället, hur högt och eländigt det än låter. Ju mer du stör dig på ljudet, desto oftare tänker du på det, vilket resulterar i att ljudet "kommer tillbaka". Jag säger inte att det är lätt

Samma sak vore om det var en fläkt som surrade i rummet. Stör man sig på ljudet kommer man höra det hela tiden. Men bryr man sig inte om surret så filtrerar hjärnan bort ljudet.

Sedan håller jag med att avslappningsprogram, akupunktur och allt det där inte fungerar. Det är jättebra om man vill ha som resultatet att bli avslappnad (vilket teoretiskt skulle kunna minska tinnitus), men man kommer inte vara avslappnad 24/7

Citat:
Tror inte att det beror på något blodkärl som går nära öret för då skulle det låta hela tiden, och tillfälligt oväsen skulle inte ge mig dygnslånga uppehåll från besvär.
Det tror inte jag heller. Jag nämde inte att en muskel i örat eller blodkärl skulle vara orsaken till tinnitus eller att mitt klick-ljud skulle vara kopplat till tinnitus.
Citera
2025-12-15, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duum
Jag var i samma situation och levde ett liv med ständigt ljud för att bekämpa min tinnitus. Hade även kraftig oro och ångest, sömn var minimal. Men att försöka fly tinnitus nästan varje dag genom att bekämpa det med ljud är inte är en ideal lösning. Så fort du hör din tinnitus då letar du efter en quickfix. Nästa gång ljudet kommer tillbaka, prova att lyssna aktivt på det istället, hur högt och eländigt det än låter. Ju mer du stör dig på ljudet, desto oftare tänker du på det, vilket resulterar i att ljudet "kommer tillbaka". Jag säger inte att det är lätt

Samma sak vore om det var en fläkt som surrade i rummet. Stör man sig på ljudet kommer man höra det hela tiden. Men bryr man sig inte om surret så filtrerar hjärnan bort ljudet.

Sedan håller jag med att avslappningsprogram, akupunktur och allt det där inte fungerar. Det är jättebra om man vill ha som resultatet att bli avslappnad (vilket teoretiskt skulle kunna minska tinnitus), men man kommer inte vara avslappnad 24/7

Det tror inte jag heller. Jag nämde inte att en muskel i örat eller blodkärl skulle vara orsaken till tinnitus eller att mitt klick-ljud skulle vara kopplat till tinnitus.

Det oväsendet jag besväras av följer inte normala tinnitusmönster, jag har haft mycket svårt att göra mig förstådd kring detta med audionom. Tinnitusutstörning är inte i närheten så högt för att hjälpa över huvud taget. Jag tror det är muskler som rör sig, eller problem med tryck i örontrumpet eller annat fysiskt, typ myoklonier eller fascikulationer. Entoniga ljud, tjut och pip är ju inga problem det kan man vänja sig vid, men det jag har går upp och ner i intensitet och frekvens, som ett ständigt muller, märker också det har påverkan på yrsel och balans. Har du stått nära ett vindkraftverk någon gång och hört och känt det dova mullrande och malande ljudet? Så är det för mig i mitt vänstra öra, och minsta annat ljud öronen riktar fokus med så försvinner det helt, sen när det blir tyst igen så slår det tillbaka kraftigt, och är det flera små ljud som bryter tystnaden, tänk dig en glaskula som studsar ner för en trapp, då hinner mullret slå tillbaka mellan varje studs. Woswosch säger det i örat varje gång, sen övergår det till dova men föränderliga brummandet från en grävmaskin som stöter på motstånd med skopan. Ständigt malande upp och ner i dov frekvens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in