Citat:
Ursprungligen postat av
Duum
Känner igen mig. Någon fysisk muskel i örat som klickar. Oftast synkade det med något riktigt ljud som klickade. Tror det har att göra med att man spänner sig runt öronen pga att man är lite ljudkänslig eller fokuserar på öronen. Det slutade när jag lugnade ner mig med min tinnitus
Ifall det är muskeln i örat så går det att behandla med botox, sök på middle ear myoclonus, men berättar man det för vården så är man för påläst, har hypokondri och roten till tinnitus bestäms bero på ångest och oro, sedan får man gå en massa avslappningsprogram och övningar som inte hjälper ett smack.
Jag avhjälper min med att som jag skrev regelbundet utsätta mig för hög musik, kraftiga basgångar och oväsen för det är det enda som minskar den tinnitus jag besväras av. Jag blir alltså helt fri från den i flera dagar efter att ha tittat på film med ett kraftigt ljudsystem. Desto mer musklerna i örat får jobba mot kraftiga ljud, desto mindre tinnitus har jag. Köra vinkelslip t ex brukar minska tinnitus för mig.
Har provat med penslar och annat försiktigt stimulera musklerna i örat, men det ger inte samma effekt som kraftiga ljud. Vet jag att jag ska ha en hel dag i tystnad typ jakt så brukar jag spela musik med hörlurar med stora element några timmar per dag några dagar i sträck i förväg för att veta jag ska vara fri. Det fungerar.
Märker förvisso att andra fasta tjutande toner ökar av vinkelslip och musik, men tjuten störs jag inte av. Låter likadant hela tiden.
Det är det här kraftigt brummande ljudet som verkligen låter som en traktor på håll som får motstånd med grävskopan så att ljudet hela tiden går upp och ner i frekvens.
Tror inte att det beror på något blodkärl som går nära öret för då skulle det låta hela tiden, och tillfälligt oväsen skulle inte ge mig dygnslånga uppehåll från besvär.