2025-12-15, 02:34
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Jag nekas överallt p-piller. Vill gärna veta var man isåfall kan köpa det.

Låter konstigt, jag fick direkt p-piller utskrivet när jag bad om det till min förra katt. Ett par hundra stycken som räckte i många många år. Ända nackdelen är att katten kan få juvertumörer när katten blir äldre 10+ år.
Citera
2025-12-15, 02:38
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Låter konstigt, jag fick direkt p-piller utskrivet när jag bad om det till min förra katt. Ett par hundra stycken som räckte i många många år. Ända nackdelen är att katten kan få juvertumörer när katten blir äldre 10+ år.
Det är så det är idag. Har haft p-piller förr när ekonomin inneburit att jag inte kunnat kastrera. Aldrig haft en katt som blivit sjuk av det och hade väl bara tänkt att ge det tills ekonomin är bättre men det är omöjligt att få ut.
Citera
2025-12-15, 03:41
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stalinboobs
Min katt född i maj, är helt galen. Hon dricker bra, äter bra, är busig såklart men hon är helt tokig. Alltså hon klättrar i gardiner, tar sönder saker.

Kan det vara att hon löper? Eller alltså att hon är fertil. Men kommer hon lugna ner sig isåfall om jag kastrerar henne? Har någon erfarenhet?

En innekatt är en fånge; det är djurplågeri.
Släpp ut den så ska Du se att den lugnar sig.
Citera
2025-12-15, 04:27
Medlem
zombie-nations avatar
Hur mycket sover hon?

Även aktiva kattungar ska sova ganska mycket.

Hade en kattunge hemma som aldrig sov. Vet inte vad det var för fel på henne. Min katt satte sig till slut på henne så hon inte kunde springa omkring mer, han hade totaltröttnat. Då sov hon en timme. Av 24 timmar.
Citera
2025-12-15, 04:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stalinboobs
Suck. Hon ligger och tvättar nu på soffan, jävla ligist. Får väl acceptera henne för den hon är och hoppas att hon växer ifrån det

Kanske understimulerad?
Vad gör du med katten?
Varför inte träna katten så den får lite stimulans och får jobba även med huvudet.

https://www.zooplus.se/magasin/katt/kattuppfostran/klickertraening-med-katt
Citera
2025-12-15, 05:51
Medlem
Som redan skrivits så ger katten utlopp för sin energi inne när den inte får vara ute.
Citera
2025-12-15, 05:55
Medlem
zombie-nations avatar
Är ju i sinnet en kattunge. Är det dessutom en långsamväxande stor ras är de kattungar i skallen till de är 2 år...

Hade varit bra läge att ha en katt till, det stöttar nya katter bra. Är man borta mycket och bara har en katt kommer de känna sig ensamma.

Sedan självklart mycket lek.

Kastration också, självklart. Katter ska inte behöva gå igenom massa löp. P-piller om katten senare ska bli mamma.
Citera
2025-12-15, 06:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du kan också använda feromoner liknande denna som sätts i uttaget men som sagt, det ör en kattunge.

https://www.feliway.com/se/produkter/FELIWAY-Optimum-Doftavgivare?utm_term=lugnande%20till%20katt&utm_c ampaign=STESS+OROLIG&utm_source=adwords&utm_medium =ppc&hsa_acc=2736556160&hsa_cam=2037356091&hsa_grp =74609925480&hsa_ad=355794407707&hsa_src=g&hsa_tgt =kwd-385216266934&hsa_kw=lugnande%20till%20katt&hsa_mt= p&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gad_campa ignid=2037356091&gbraid=0AAAAAC3OOBuIBUvJcenvBdODs -XtFm1Dp&gclid=EAIaIQobChMIkdSXmOm-kQMVVhiiAx1-fDHzEAAYASAAEgLlC_D_BwE
Citera
2025-12-15, 06:25
Medlem
Tavastehuss avatar
Är det en raskatt? Om, läs på om rasspecifika beteenden den kan tänkas besitta.
Citera
2025-12-15, 06:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Du behöver kastrera henne. Skit i idioter som ifrågasätter varför hon inte är ute eller redan kastrerad. Det är fan så mycket snällare att ha en okastrerad katt inomhus än släppa ut en kastrerad i tätbebyggelse där vilken galning som helst kan skada tamdjur som strövar fritt.

Nu har jag haft tur med katter för de flesta har det aldrig varit ett val, de måste vara inne. Hade en bäng katt som aldrig skulle klara sig ute, men han gick fint i koppel. Katten innan blev trafikdödad (stad). Katten innan det blev trafikdödad (på landet), jätteskadad men inte död, så några som hjälpte dem som körde på, fick slå ihjäl henne för att hon inte skulle lida! Trauma för alla dem!

Sedan hade jag en som inte ville ut, efter en som också var lite bäng och dessutom saknade självförtroende pga en genetisk avvikelse. Efter detta en katt som är för rädd för att gå ut (traumatiserad innan jag fick honom, han skulle ligga i en buske och gråta) och en som inte har rädslor alls, och skulle klara sig tre sekunder ute pga bortavlad rädsla.

Så alla som tycker alla katter ska vara ute, det funkar inte med vissa.
Citera
2025-12-15, 06:39
Medlem
Släpp ut katten och låt den vara katt på riktigt. Det går att släppa ut katt i en lägenhet ett par våningar upp också. Gå ner och sätt katten utanför dörren. Det blir kanske inte så lång stund i början men efterhand ökar rundturen. Senare kan du hämta in katten igen efter några timmar eller en natt. Katten kommer komma till samma plats som du släpper den när den vill in. Du får lära dig hur länge katten vill vara ute i början. Katten kommer bli mycket lugnare om den får springa av sig lite, jaga och klättra.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-12-15 kl. 06:41.
Citera
2025-12-15, 06:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det går att släppa ut katt i en lägenhet ett par våningar upp också. Gå ner och sätt katten utanför dörren. Det blir kanske inte så lång stund i början men efterhand ökar rundturen. Senare kan du hämta in katten igen efter några timmar eller en natt. Katten kommer komma till samma plats som du släpper den när den vill in. Du får lära dig hur länge katten vill vara ute i början.

Bo i lägenhet är i sig inga problem om katten kan gömma sig utanför huset. Då går man ned och kollar ibland och har ett speciellt lockrop just för den katten, vill den in så sitter den i sitt gömme och kommer in om den vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in