2025-12-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stalinboobs
Min katt född i maj, är helt galen. Hon dricker bra, äter bra, är busig såklart men hon är helt tokig. Alltså hon klättrar i gardiner, tar sönder saker.

Kan det vara att hon löper? Eller alltså att hon är fertil. Men kommer hon lugna ner sig isåfall om jag kastrerar henne? Har någon erfarenhet?

Om jag låser in dig i min bostad i 16 år, skulle det göra dig "lugn" eller skulle det göra dig frustrerad och rastlös? Eller rent av ännu värre?
Citera
2025-12-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Om jag låser in dig i min bostad i 16 år, skulle det göra dig "lugn" eller skulle det göra dig frustrerad och rastlös? Eller rent av ännu värre?
Hon är född i maj och ingen människa men jag förstår vad du menar. Hon hade fått gå ut om jag bodde i hus
Citera
2025-12-14, 23:57
Medlem
Citat:
Hon är född i maj och ingen människa men jag förstår vad du menar. Hon hade fått gå ut om jag bodde i hus

Katter är nattaktiva rovdjur och dom mår således bra av att vara ute, helst på natten och jaga mössa och sorkar.
Dom mår INTE bra av att sitta inspärrade i lägenheter.
Det kan funka att låta den gå ut ändå.
En del har korgar i rep som dom hissar sin katt upp och ner i, men finns vägar och ligister så finns faror såklart, men du får en harmonisk katt om den får leva ett värdigt kattliv
Citera
2025-12-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Katter är nattaktiva rovdjur och dom mår således bra av att vara ute, helst på natten och jaga mössa och sorkar.
Dom mår INTE bra av att sitta inspärrade i lägenheter.
Det kan funka att låta den gå ut ändå.
En del har korgar i rep som dom hissar sin katt upp och ner i, men finns vägar och ligister så finns faror såklart, men du får en harmonisk katt om den får leva ett värdigt kattliv
Mmmm men jag har hört jättemycket argument för att det är omoraliskt att ha utekatter med? Och nu handlade inte mitt inlägg om moralen kring om katter borde vara innekatter. Men jag ska definitivt ta ut henne något hon kanske mår bra av det
Citera
2025-12-15, 00:12
Medlem
Citat:
Innekatt, men hon försökte rymma från balkongen så hon har utegångsförbud

Det finns inget som heter innekatt. Du får stå ut tills den har blivit tillräckligt psykiskt nedbruten för att inte längta ut mer.
Citera
2025-12-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Det finns inget som heter innekatt. Du får stå ut tills den har blivit tillräckligt psykiskt nedbruten för att inte längta ut mer.

Tror inte det är så grovt men absolut att hon måste vänja sig
Citera
2025-12-15, 00:37
Avstängd
Citat:
Tror inte det är så grovt men absolut att hon måste vänja sig

Katten är ju bara en unge och kommer att lugna ned sig med tiden om du har tur och du vet att du måste ha balkongnät om katten ska vara där!
Citera
2025-12-15, 00:59
Medlem
Flaskpostenss avatar
Tro mig du kommer märka när hon löper

Bästa är att leka med katten så na får ut energi och blir lugn

Se till att hon har massa leksaker också, sen kan du gömma lite godis runt omkring i lägenheten/huset så hon får använda nosen och utforska. Sånt man gör på hundar generellt men fungerar på katter också.

Sen låt hon vara en kattunge. Det är jobbigt något år eller så innan de lugnar ner sig och mognar.
Senast redigerad av Flaskpostens 2025-12-15 kl. 01:04.
Citera
2025-12-15, 01:42
Medlem
Varför är hon inte kastrerad?
Citera
2025-12-15, 02:07
Medlem
Matadhamsters avatar
Du behöver kastrera henne. Skit i idioter som ifrågasätter varför hon inte är ute eller redan kastrerad. Det är fan så mycket snällare att ha en okastrerad katt inomhus än släppa ut en kastrerad i tätbebyggelse där vilken galning som helst kan skada tamdjur som strövar fritt.

Du kommer inte få p-piller utskrivet då veterinärer vägrar att låta människor få ge sina katter det ens för en kort tid. En okastrerad katt lider knappast mer än okastrerade hundar.

Hon är överallt för att somliga är så. Som flera sagt så är det en ung katt men vissa är ändå mer vilda.

Feliway kan lugna henne men sannolikt är din katt också lite uttråkad. Har du klösträd och annat? Det finns hyllor mm man kan köpa och sätta upp på väggarna om man inte har möbler de kan få utlopp för klättrandet genom.
Citera
2025-12-15, 02:20
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster

Du kommer inte få p-piller utskrivet då veterinärer vägrar att låta människor få ge sina katter det ens för en kort tid. En okastrerad katt lider knappast mer än okastrerade hundar.

Det där är fel. Det finns jätte många katter som går på p-piller för husfriden, kanske man vill ta en kull senare på hon?

Speciellt bland ras katter.
Citera
2025-12-15, 02:30
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Det där är fel. Det finns jätte många katter som går på p-piller för husfriden, kanske man vill ta en kull senare på hon?

Speciellt bland ras katter.
Jag nekas överallt p-piller. Vill gärna veta var man isåfall kan köpa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in