2025-12-14, 04:22
Medlem
IceEyess avatar
Kristersson kommer säkerligen att donera svenska tillgångar, och likaså EU och därmed urholka ytterligare en större del av svensk ekonomi.
Citera
2025-12-14, 05:29
Medlem
needAlifes avatar
Det som egentligen förvånar mig mest av allt är varför Ryssland hade så stora tillgångar i väst till att börja med? De måste ha insett att just detta skulle komma att ske dag ett av en invasion. De hade ju ändå byggt upp en bra guldreserv på hemmaplan och alla visste ju i princip redan där under OS där de började dra samman trupper mot ukrainska gränsen att ett angrepp var nära förestående. Framförallt när ryska enheter även grupperade i Vitryssland.

Men men det är bara en fundering jag haft hela tiden. När det gäller vilka eller hur återuppbyggnaden ska finansieras beror det ju i slutändan helt på fredstraktaten när de skrivs. Helt omöjligt att sia om men de pengar som hålls i Belgien har jag väldigt svårt att se att Ryssland får igen oavsett. Då får ryssarna komma med något helt enastående som motbud.

Med det sagt är det helt möjligt att återuppbyggnaden kanske blir något slags joint-venture mellan de stridande parterna och Europa där de frysta pengarna kanske kan ingå på ett eller annat sätt. Vinner Ryssland behöver ju även de erövrade delarna byggas upp, är ju inte bara de delarna som blir kvar i Ukraina som har blivit skadade.
Citera
2025-12-14, 07:23
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det som egentligen förvånar mig mest av allt är varför Ryssland hade så stora tillgångar i väst till att börja med? De måste ha insett att just detta skulle komma att ske dag ett av en invasion. De hade ju ändå byggt upp en bra guldreserv på hemmaplan och alla visste ju i princip redan där under OS där de började dra samman trupper mot ukrainska gränsen att ett angrepp var nära förestående. Framförallt när ryska enheter även grupperade i Vitryssland.

Men men det är bara en fundering jag haft hela tiden. När det gäller vilka eller hur återuppbyggnaden ska finansieras beror det ju i slutändan helt på fredstraktaten när de skrivs. Helt omöjligt att sia om men de pengar som hålls i Belgien har jag väldigt svårt att se att Ryssland får igen oavsett. Då får ryssarna komma med något helt enastående som motbud.

Med det sagt är det helt möjligt att återuppbyggnaden kanske blir något slags joint-venture mellan de stridande parterna och Europa där de frysta pengarna kanske kan ingå på ett eller annat sätt. Vinner Ryssland behöver ju även de erövrade delarna byggas upp, är ju inte bara de delarna som blir kvar i Ukraina som har blivit skadade.
Det förvånar inte mig att Ryssland hade så mycket av sina tillgångar i väst. De startade endast en 'speciell operation' (SMO). De trodde att det skulle vara över snabbt och att väst inte skulle agera. Deras annektering av Krim kom de undan med. Putin hoppades att det här skulle gå lika enkelt och att inga västländer skulle opponera sig.
Citera
2025-12-14, 07:56
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Det förvånar inte mig att Ryssland hade så mycket av sina tillgångar i väst. De startade endast en 'speciell operation' (SMO). De trodde att det skulle vara över snabbt och att väst inte skulle agera. Deras annektering av Krim kom de undan med. Putin hoppades att det här skulle gå lika enkelt och att inga västländer skulle opponera sig.
Ja det kan faktiskt kanske vara så enkelt. När du säger det så låter det till och med troligt. Skulle de ha tagit hem alla tillgångar hade det helt enkelt varit för uppenbart. Men den smarte hade ju då gjort det under en längre period tänker man för att säkra? Samtidigt var det inga småpengar de samlade på sig som buffert innan heller så blir motsägelsefullt då samtidigt.
Citera
2025-12-14, 08:00
Medlem
Mullrets avatar
Har man sönder något så får man betala. Nu har ju Vlad deg på Euroclear, så utmärkt den degen kan betala skadorna.

Han kan ju ta det till rätten, lycka till.
Citera
2025-12-14, 08:22
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vem skall betala skadorna för det ryska anfallskriget mot Ukraina och oss européer?

Det diskuteras en hel del inom EU-eliten vem som skall betala skadorna för ryssarnas anfall mot Ukraina.

Till stor del har diskussionerna handlat om de ryska tillgångar som ligger frusna i den Europeiska CentralBanken.

Jag anser att ryssarna skall betala.

Men man kan väl sammanfatta EU:s olika förslag som att betalningen kommer att ske på samma sätt som när EU gav 7500 miljarder till storföretagen för att "få fart på Europa" (=inflation och toppad CO2) efter Covid:

Dvs vi kommer att låna pengarna av Putin och sedan får våra barn och barnbarn betala tillbaka lånen till Ryssland.

Är det en partisk skildring eller Vem betalar?

https://www.bbc.com/news/articles/c98nnd01g91o

Det är naturligtvis EU som bestämmer. Men när nu EU inte vill visa att de förmodligen ger tillbaka pengarna till Putin så hittar de på att den som bestämmer är någon myndighet. I detta fall den tidigare sällan omnämnda Euroclear.

Den svenska regeringen gjorde nyligen på samma sätt när den gav 390 miljoner till garanterade förlustföretaget Stegra. Då försökte regeringen göra sken av att myndighets-projektet "Klimatklivet" var ansvarigt. Men självklart är regeringen ansvarig.

Edit
Förtydligade att det naturligtvis rör sig om ersättning för reparationer och återuppbyggnad av Ukraina.
Ser ut att bli exakt tvärtom:
https://www.realtid.se/bors-finans/ryssland-kraver-europa-pa-enormt-skadestand/

Citat:
Det potentiella skadeståndet [till Ryssland] ska enligt banken baseras på hela det frysta beloppet, värdet på de spärrade värdepapperen och de avkastningar som inte kunnat realiseras.

I elfte timmen har även mainstreammedia skruvat sig i sänghalmen:
https://omni.se/mark-rutte-vi-ar-rysslands-nasta-mal/a/8pwVqw

Citat:
Alltför många tror att tiden är på vår sida. Det är den inte.

Sannolikt blir det EU som på bara knän kommer utpressas att betala saftiga skadestånd till Ryssland, om inte USA får presidentskifte (ifall det skulle tillföra något, men det är vårt hopp).

War does not determine who is right, only who is left.
— Bertrand Russel
Senast redigerad av avc 2025-12-14 kl. 08:25.
Citera
2025-12-14, 08:45
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc

Sannolikt blir det EU som på bara knän kommer utpressas att betala saftiga skadestånd till Ryssland, om inte USA får presidentskifte (ifall det skulle tillföra något, men det är vårt hopp).

— Bertrand Russel
Jag läste din länk till Realtid.
Ryssland har alltså lämnat in en stämningsansökan till en domstol i Moskva! Erkänner Belgien den domstolen?
Ryssland bryr sig inte om ICC-domstolen. De får nog komma på något bättre. Det blir väl Medvedev som kommer att hota med kärnvapen igen.

Russia files lawsuit against Euroclear as Europe bickers over frozen assets
https://www.politico.eu/article/russia-files-against-euroclear-europe-bickers-frozen-assets/
Citat:
While Russian courts have little power to force the handover of Euroclear’s euro or dollar assets held in Belgium, they do have the power to take retaliatory action against Euroclear balances held in Russian financial institutions.

However, in 2024 the European Commission introduced a legal mechanism to compensate Euroclear for losses incurred in Russia due to its compliance with Western sanctions — effectively neutralizing the economic effects of Russia’s retaliation.
Citera
2025-12-14, 09:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc

— Bertrand Russel
Om EU skulle uppfattas som trovärdigt i sina anklagelser om omotiverat anfallskrig, folkmord och massgravar så skulle EU omedelbart ha avsatt de 250 miljarder ryska dollarna till återuppbyggnad av Ukraina.

Men i tillägg till att betala de 750 miljarder eurona EU drog in efter Covid så kan det bli nya lån som våra barn och barnbarn får betala av för att bygga upp Ukraina.

Det har varit för många kriser. Man försöker skylla på Trump att Österrike, Italien m.fl kan komma att lämna EU.

EU kan komma att falla samman under sin egen byråkratiska tyngd. Det gynnar ingen att EU skämmer ut sig som nu. Man kan komma att använda Trump som svepskäl, avpolletera EU och skapa ultra-supermakten US & Russia.

Globalisterna förnyar sig i alla fall. Pandemier, bögerier etc körs bara till en viss gräns. Greta har redan blivit nazist. Kanske EU har nått bäst före datum. Massinvandringen var dess målsättning.

Informationen sprids så snabbt idag att vårt nya europeiska Sovjetunionen kanske snart får packa ihop. Ett förlorat krig där man dessutom ger tillbaka till Ryssland de pengar man frusit, kan bli sista spiken i kistan.
Senast redigerad av wwr 2025-12-14 kl. 09:25.
Citera
2025-12-14, 21:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Givetvis skall Moskva betala. Både med skadestånd och med att lämna ut (misstänkta) krigsförbrytare, så att dessa kan rannsakas, och precis som efter Nürenberg, bör de skyldiga hängas.

Om Ryssland har råd att anfalla ett fredligt grannland, så har de också råd att betala för att återuppbygga samma land. Jag har läst att den ryska ekonomin inte alls tagit så illa vid sig, så pengar - eller natura - finns nog.
Citera
2025-12-15, 01:15
Medlem
Citat:
Vem skall betala skadorna för det ryska anfallskriget mot Ukraina och oss européer?

Det diskuteras en hel del inom EU-eliten vem som skall betala skadorna för ryssarnas anfall mot Ukraina.

Till stor del har diskussionerna handlat om de ryska tillgångar som ligger frusna i den Europeiska CentralBanken.

Jag anser att ryssarna skall betala.

Men man kan väl sammanfatta EU:s olika förslag som att betalningen kommer att ske på samma sätt som när EU gav 7500 miljarder till storföretagen för att "få fart på Europa" (=inflation och toppad CO2) efter Covid:

Dvs vi kommer att låna pengarna av Putin och sedan får våra barn och barnbarn betala tillbaka lånen till Ryssland.

Är det en partisk skildring eller Vem betalar?

https://www.bbc.com/news/articles/c98nnd01g91o

Det är naturligtvis EU som bestämmer. Men när nu EU inte vill visa att de förmodligen ger tillbaka pengarna till Putin så hittar de på att den som bestämmer är någon myndighet. I detta fall den tidigare sällan omnämnda Euroclear.

Den svenska regeringen gjorde nyligen på samma sätt när den gav 390 miljoner till garanterade förlustföretaget Stegra. Då försökte regeringen göra sken av att myndighets-projektet "Klimatklivet" var ansvarigt. Men självklart är regeringen ansvarig.

Edit
Förtydligade att det naturligtvis rör sig om ersättning för reparationer och återuppbyggnad av Ukraina.
Tror du på lögnen om att pengarna ska gå till återuppbyggnad av Ukraina?
Det är bara ett svepskäl.
Kriget har tagit hårt på landskap och infrastruktur i östra Ukraina där striderna hela tiden tagit plats.
Det är samtidigt områden som tillhör eller kommer att tillhöra Ryssland och de blir automatiskt ansvariga för återuppbyggnaden.
När det gäller "rumpukraina" på västra sidan om Dnepr, är de inte alls lika drabbade utan tämligen intakta.
Så pengarna kommer att istället förskingras på olika sätt eller täcka upp hål i EUs budget.

Detta hade kunnat vara frid och fröjd om det inte hade varit olagligt enligt internationell rätt.
Saken blir komplex och kan på sikt ge EU en ordentlig baksmälla.
Citera
2025-12-15, 01:35
Medlem
wwrs avatar
Det värsta, som jag ser det, är att EU inte konfiskerar de 250 miljarder ryska dollar som EU har kontroll över och använder dessa för återuppbyggnad av Ukraina. Utan EU förefaller planera att lämna tillbaka pengarna till Ryssland "när allt lugnat ned sig".

Enligt min uppfattning bevisar detta att kriget planerats i samråd mellan Ryssland och EU för att attackera de europeiska länderna med sanktioner som skadat oss kraftigt, ekonomiskt och säkert även det ryska folket.
Senast redigerad av wwr 2025-12-15 kl. 01:38.
Citera
2025-12-15, 03:28
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Det värsta, som jag ser det, är att EU inte konfiskerar de 250 miljarder ryska dollar som EU har kontroll över och använder dessa för återuppbyggnad av Ukraina. Utan EU förefaller planera att lämna tillbaka pengarna till Ryssland "när allt lugnat ned sig".

Enligt min uppfattning bevisar detta att kriget planerats i samråd mellan Ryssland och EU för att attackera de europeiska länderna med sanktioner som skadat oss kraftigt, ekonomiskt och säkert även det ryska folket.
Jag förstår inte ditt inlägg.
Du får gärna utveckla dina tankar. Du skriver:

"Enligt min uppfattning bevisar detta att kriget planerats i samråd mellan Ryssland och EU för att attackera de europeiska länderna med sanktioner som skadat oss kraftigt, ekonomiskt och säkert även det ryska folket."

Bevisen för Rysslands och EUs 'samråd' vill jag veta mer om.
Vilka europeiska länder har blivit sanktionerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in