Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-14, 19:58
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/d4dGwq/lenas-make-dog-pa-kreta-ud-s-svar-om-kroppen-ni-far-losa-det
Citat:
UD:s svar till Lena om döda maken: ”Lös det”

TYRESÖ. Först stukade Mats foten. Sen dog han av organsvikt på ett grekiskt sjukhus. Nu kämpar hans familj för att få hem honom till Sverige.

UD:s svar till familjen: ”Ni får lösa det själva”
Förslaget: Zinkkista för 108 000 kronor
”Jag tycker det är bedrövligt”

Jag anser inte att UD har något ansvar här. Vad säger ni?
Citera
2025-12-14, 20:02
Medlem
IanMcEwans avatar
Självklart har UD inget ansvar mer än att ge rådgivning.

UD är ett departement inom Regeringskansliet (förvaltningsmyndighet) som finansieras av svenska skattemedel.

Varför ska jag hjälpa någon som frivilligt åkt utomlands, på semester, att föras hem till sista vilan? Hade väl varit en annan sak om personen blivit bortrövad ofrivilligt eller dött i en katastrof.

Oavsett så hyser jag ändå sympati för hans nära och kära.
Citera
2025-12-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/d4dGwq/lenas-make-dog-pa-kreta-ud-s-svar-om-kroppen-ni-far-losa-det

Jag anser inte att UD har något ansvar här. Vad säger ni?

Jag håller med. En arbetande familj kan lösa det på egen hand utan att tigga skattepengar.
Citera
2025-12-14, 20:04
Medlem
JustTrollings avatar
Det är knappast UD:s jobb att flyga hem svenskar som dör när dom är utomlands.

Antingen så har man en hemförsäkring, eller reseförsäkring, som täcker det, eller så har man inte det, och betalar själv.

Du länkar en låst artikel, så du får citera det som är relevant av artikeln. Inte det som går att läsa högst upp.
Citera
2025-12-14, 20:07
Medlem
halaltarzans avatar
Det här kommer upp när jag googlar......

Citat:
Hemtransport kan vara mycket dyrt (upp till 100 000 kr), särskilt utan försäkring. Kremering och urntransport är betydligt billigare.

Fanns det någon form av försäkring då?
Citera
2025-12-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det är knappast UD:s jobb att flyga hem svenskar som dör när dom är utomlands.

Antingen så har man en hemförsäkring, eller reseförsäkring, som täcker det, eller så har man inte det, och betalar själv.

Du länkar en låst artikel, så du får citera det som är relevant av artikeln. Inte det som går att läsa högst upp.

Jag har tyvärr inte plus så kan inte citera mer.
Citera
2025-12-14, 20:21
Medlem
KlasLunds avatar
Grundregeln är enkel: UD har inget ansvar för hemtransport av avlidna. Punkt. Det har de varit väldigt tydliga med i många år. Deras uppdrag är rådgivning, kontakter med lokala myndigheter och konsulärt stöd, inte att betala eller organisera transporter. Hemtransport sköts i normalfallet av reseförsäkring/hemförsäkring, alternativt av anhöriga som betalar själva.

Det som skaver här är inte juridiken utan tonen. ”Ni får lösa det” låter kallt i ett akut sorgebesked, även om det i sak är korrekt. Men ansvarsmässigt: nej, UD ska inte vara ett statligt rese- och begravningsbolag.
Citera
2025-12-14, 20:24
Medlem
Merwinnas avatar
VET änkan ens att han skulle ha velat ha en jordbegravning? De flesta vill inte det idag, så det absolut enklaste och billigaste är att han kremeras där, och sedan får hon urnan med sig hem som handbagage, och kan sätta ner den i familjegraven. Självklart ska inte UD (d.v.s. vi skattebetalare) betala för en onödigt dyr kisttransport.

Men vad var det som hände? (Jag har inte Aftonbladet +.) Man kan ju inte dö av en stukad fot. Blev han felbehandlad på sjukhuset?
Citera
2025-12-14, 20:34
Avstängd
Muskback-forums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Självklart har UD inget ansvar mer än att ge rådgivning.

UD är ett departement inom Regeringskansliet (förvaltningsmyndighet) som finansieras av svenska skattemedel.

Varför ska jag hjälpa någon som frivilligt åkt utomlands, på semester, att föras hem till sista vilan? Hade väl varit en annan sak om personen blivit bortrövad ofrivilligt eller dött i en katastrof.

Oavsett så hyser jag ändå sympati för hans nära och kära.
vi kan ju ta och sparka medarbetaren på UD som säger detta. då sparar man säkert 1 miljon.

och hur var det vid tsunamikatastrofen? då satt man på arslet först och gjorde ingen sedan skickade man några hercules och slog sig för bröstet och tog åt sig ära som att man brydde sig.

isis terrorister kan man också hämta "hem" till Sverige fast de redan är hemma i syrien etc.
Citera
2025-12-14, 20:39
Medlem
Glostrups avatar
Lånade inlogg på AB+. Han hade inte försäkring som gällde; en hemförsäkring täcker bara 45 dagar utomlands och han hade varit ute dubbelt så länge.

Ytterst märkligt tänkande av familjen, om svenska staten alltid klev in när någon hade ”glömt” att teckna försäkring så skulle alla köra med det argumentet. I det här läget måste ju familjen kunna vara lite praktisk; antingen så betalar de pengarna det kostar att frakta hem kroppen, eller så låter de kremera kroppen där och flyga hem askan. Det är ju inte alls ovanligt att hålla begravning med en urna istället för kista nuförtiden. Om Aftonbladet ger en korrekt bild av familjens inställning så är det verkligen inte smickrande för familjen.

Detta visar än en gång hur jäkla viktigt det är att ha rätt försäkring.
Citera
2025-12-14, 20:45
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Lånade inlogg på AB+. Han hade inte försäkring som gällde; en hemförsäkring täcker bara 45 dagar utomlands och han hade varit ute dubbelt så länge.

Ytterst märkligt tänkande av familjen, om svenska staten alltid klev in när någon hade ”glömt” att teckna försäkring så skulle alla köra med det argumentet. I det här läget måste ju familjen kunna vara lite praktisk; antingen så betalar de pengarna det kostar att frakta hem kroppen, eller så låter de kremera kroppen där och flyga hem askan. Det är ju inte alls ovanligt att hålla begravning med en urna istället för kista nuförtiden. Om Aftonbladet ger en korrekt bild av familjens inställning så är det verkligen inte smickrande för familjen.

Detta visar än en gång hur jäkla viktigt det är att ha rätt försäkring.
Visste att det skulle vara något sådant. Nästan alla hemförsäkringar täcker hemtransport om man dör på resa utomlands.

Så antingen hade dom struntat i att ens ha hemförsäkring. Eller så hade dom varit borta längre än 45 dagar och struntat i att skaffa kompletterande reseförsäkring.
Citera
2025-12-14, 20:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
VET änkan ens att han skulle ha velat ha en jordbegravning? De flesta vill inte det idag, så det absolut enklaste och billigaste är att han kremeras där, och sedan får hon urnan med sig hem som handbagage, och kan sätta ner den i familjegraven. Självklart ska inte UD (d.v.s. vi skattebetalare) betala för en onödigt dyr kisttransport.

Men vad var det som hände? (Jag har inte Aftonbladet +.) Man kan ju inte dö av en stukad fot. Blev han felbehandlad på sjukhuset?

Jo låter märkligt. Det är ju inte U-land nivå på vården i Grekland. Måste varit komplikationer som kanske sepsis.

Sedan ja på det första. Finns inte att staten ska betala för hemtransport. Enda gången är om personerna var utomlands i svensk tjänst tex avlidna svenska FN-soldater. Möjligen även diplomater faller under denna kategori.

I övrigt är det eget ansvar som gäller. Sedan ja även detta med kremering. Det är ju ca 80% idag som kremeras. För de inte handlar det ju mest om religiösa skäl. Då borde ju familjen vända sig till sin församling eller moske istället för att tycka folket ska betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in