2025-12-14, 18:51
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Den där kontrollavgiften är ogiltig!
Du är rapporterad på att du har parkera på besökarnas plats - "P i plats för besökande"? betala inte eftersom kontrollavgiften är tvistig, bestrid att du har parkerat, men medge att du har stannat för ändamålet pålastning, av gods från fastigheterna, vilket tog endast 1 minut enligt kontrollavgiften. Kontrollavgifter täcker inte olovligt stannade, säg att du hämtade något i fastigheten som tog 1 minut så som framgår av kontrollavgiften, någon skyldighet att upplysa parkeringsbolaget har du inte.

Det är parkeringsbolaget som har bevisbördan att visa att fordonet var parkerad, det värsta som kan hända är att du får betala 900 kronor i avgift, plus kontrollavgiften, om du förlorar i tingsrätten, att vänta 6 minuter är praxis på parkeringsförbud, och parkeringsplatser, därefter är det parkören som har bevisbördan att visa att på-eller avlastning var kontinuerlig, här är ett fall då 6 minuter gått under utflyttning av bostad utan någon synlig aktivitet runt fordonet kunde iakttas av parkeringsvakten, samt att parkören medgav att han tog en kopp kaffe;

Svea hovrätt (Mål nr. FT 814-13, ”Kaffedomen”
Det avgörande för huruvida en på- eller avlastning anses vara pågående utan aktivitet vid fordonet hänger ihop med det faktum huruvida parkören har kontinuerligt ägnat sig åt på- eller avlastning. Ett mindre avbrott för att göra något som inte ligger i linje med på- eller avlastning ur det aktuella fordonet kan inte anses uppfylla kravet på kontinuitet.
Mot bakgrund av detta ansåg hovrätten att ägaren inte gjort sannolikt att han uteslutande ägnat sig åt kontinuerlig pålastning av sin egen bil. Detta innebar, menade hovrätten, att fordonet i lagens mening ansågs som parkerat vid den aktuella tidpunkten. Parkeringsbolaget hade därmed rätt att ta ut kontrollavgift för den aktuella uppställningen av fordonet.
https://svepark.se/domar

Carup
Bad om hjälp – fick ändå p-böter på 1200 kr
– Det är en miljardindustrin som måste granskas, säger parkeringsjuristen Stefan Wahlberg.
Han behövde egentligen inte oroa sig. Parkeringsbolagen hotar med domstol. Men det är tomma hot. – Det enda man riskerar genom att ta det till domstol är att få betala böterna och ytterligare en administrationsavgift på ungefär 900 kronor. Man behöver inte stå för motpartens kostnader, säger Stefan Wahlberg.

Betala inte böter som är felaktiga. Det rådet kommer från branschorganisationen. – Om man tycker att det är orättvist ska man inte betala utan bestrida, om du betalar godkänner du avgiften, säger Louise Bill, vd för parkeringsbranschens organisation Svepark.
https://carup.se/bad-om-hjalp-fick-anda-p-boter-pa-1200-kr/
Svårt att hävda lastning då fastigheten i fråga enbart innehåller ett, vid tillfället stängt, gatukök... två fastigheter längre bort ligger Apoteket som (åtminstone innan ombyggnationen av parkeringen) har egen besöksparkering precis bredvid ingången. Parkera där så är problemet löst.
Citera
2025-12-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Inge skämt lätt lastbil på Nus parkeringen gav en överträdelse från Aimo park på 800 till 850kr minns inte om det var med påminnelseavgift, var i somras någon gång, tar nu buss eller ryde till sjukhuset.
Påminnelseavgifter tilllämpas inte. Vid inkassokrav gäller som alltid 180 i tillägg. I övrigt gäller de avgifter jag skrev tidigare, de ändras dock vid årsskiftet.
Citera
2025-12-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Easypark där tror jag och 10 min ska dom vänta.

Easypark är ett betalsystem, vad skall de vänta med?

Om ni kanske menar Europark så går det bättre, men även där, varför skulle de vänta 10 minuter?
Citera
2025-12-14, 19:39
Medlem
Låter ju helt sjukt måste jag säga.
Citera
2025-12-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Påminnelseavgifter tilllämpas inte. Vid inkassokrav gäller som alltid 180 i tillägg. I övrigt gäller de avgifter jag skrev tidigare, de ändras dock vid årsskiftet.

Står på.en del parkeringar att de lägger på 60kr i påminnelseavgift för att skicka första postala betalningsanmodan.
Citera
2025-12-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Står på.en del parkeringar att de lägger på 60kr i påminnelseavgift för att skicka första postala betalningsanmodan.
Är väl endast Europark som försöker med det. De är också medvetna om att det inte går att driva in eftersom det krävs avtal för att kunna påföra påminnelseavgift.
Citera
2025-12-14, 20:05
Medlem
MyJustices avatar
Har helt slutat upp med att parkera där det finns parkerings avgift
Det är rena kriminalitet det dessa bolag håller på med
Fast var halva år ska jag till optikern då blir det tvång att parkera i stan
Citera
2025-12-14, 20:06
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En rimlig marginal tydligen, den som kommer 17:58 och stannar och äter på plats under inmundigandet får sålunda vara kvar till 19:00 oaktat att stängningstiden passerats.
Nej, gatuköksbesökarna får bara parkera i 30 min, så åtminstone mellan 18:30-18:59 får ingen bil vara parkerad där.

Om man hade tillåtit parkering mot avgift redan från 18:00 kanske parkeringsbolaget menar att de har skulle ha svårt att skilja på gatukökets kunder och övriga (om de t ex kontrollerar 18:10) men då hade det räckt med 30 min marginal kan jag tycka. Fast det är förstås enbart tyckande och juridiskt har ts säkert lite att hämta på att bestrida kontrollavgiften då han har gjort fel enligt skylten.
Citera
2025-12-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Nej, gatuköksbesökarna får bara parkera i 30 min, så åtminstone mellan 18:30-18:59 får ingen bil vara parkerad där.

Om man hade tillåtit parkering mot avgift redan från 18:00 kanske parkeringsbolaget menar att de har skulle ha svårt att skilja på gatukökets kunder och övriga (om de t ex kontrollerar 18:10) men då hade det räckt med 30 min marginal kan jag tycka. Fast det är förstås enbart tyckande och juridiskt har ts säkert lite att hämta på att bestrida kontrollavgiften då han har gjort fel enligt skylten.
Med en passus om 30 minuter så blir det så. Vanligtvis uppstår inget tidsglapp, förmodligen har stället haft öppet till 19 tidigare.
Citera
2025-12-15, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaaaaaaaaaaaaaaaah
Hej.
Jag var parkerad för ett par veckor sedan på en betalparkering då jag snabbt skulle gå in på apoteket utanför Östra sjukhuset i Göteborg. Jag startade appen, gick in, kom ut, avslutade appen, åkte därifrån (hade ingen gul lapp på rutan).

Nu fick jag i Kivra en påminnelse om min obetalda parkeringsbot. Loggar in och läser att jag fått böter för att jag varit olovligt uppställd mellan 18:52-18:53. Kollar kvittot i appen, där har jag betalt mellan 18:49-18:52. Således har jag fått bot för den lilla stund det tog för mig att avsluta appen, starta bilen och lämna parkeringsrutan.... 850:-.... ingen parkeringsvakt i sikte, ingenting...

Är denna bot rimlig? Har någon annan varit utsatt för liknande, hur gick det i så fall?

Är detta kontrollavgift eller parkeringsböter som kommunen hanterar?

Osäker på reglerna för bot men för kontrollavgift så skall den lämnas över till, eller fästas på bilen. Har inte detta gjorts så är den inte giltig. Be om fotodokumentation.
Om du har att göra med Hojab så låt dig inte skrämmas av deras hot om inkasso, de har ingen rätt att skicka till inkasso om ni är i tvist och de inte besvarat dina invändningar.
Citera
2025-12-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är ju så man gör. Man måste ju först avsluta parkeringen innan man kan köra iväg. Annars måste du ju fippla med mobilen medan du kör. De flesta avslutar parkeringen när de kommer tillbaka till bilen.
Det räcker ju med att göra det när du anlänt till bilen....
Citera
2025-12-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Är detta kontrollavgift eller parkeringsböter som kommunen hanterar?

Osäker på reglerna för bot men för kontrollavgift så skall den lämnas över till, eller fästas på bilen. Har inte detta gjorts så är den inte giltig. Be om fotodokumentation.
Om du har att göra med Hojab så låt dig inte skrämmas av deras hot om inkasso, de har ingen rätt att skicka till inkasso om ni är i tvist och de inte besvarat dina invändningar.
Det rör sig om en kontrollavgift. Ts har via Kivra erhållit en påminnelse, därmed förstås att fakturan utfärdats och (förhoppningsvis) hanterats enligt reglerna. Den kan dock alltid försvinna, så inte mycket att ifrågasätta så länge inte själva fakturan meddelats via post.
Det finns inget krav på foto, även om foto finns så lämnas det inte alltid ut, anses vara internt material. Sedan visar ju inte fotot nödvändigtvis att kontrollavgiftsfakturan fästs på bilen.

Det som utfärdas på gatumark är felparkeringsavgifter. Parkeringsböter finns inte i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in