2025-12-14, 00:28
Medlem
Hej.
Jag var parkerad för ett par veckor sedan på en betalparkering då jag snabbt skulle gå in på apoteket utanför Östra sjukhuset i Göteborg. Jag startade appen, gick in, kom ut, avslutade appen, åkte därifrån (hade ingen gul lapp på rutan).

Nu fick jag i Kivra en påminnelse om min obetalda parkeringsbot. Loggar in och läser att jag fått böter för att jag varit olovligt uppställd mellan 18:52-18:53. Kollar kvittot i appen, där har jag betalt mellan 18:49-18:52. Således har jag fått bot för den lilla stund det tog för mig att avsluta appen, starta bilen och lämna parkeringsrutan.... 850:-.... ingen parkeringsvakt i sikte, ingenting...

Är denna bot rimlig? Har någon annan varit utsatt för liknande, hur gick det i så fall?
Senast redigerad av aaaaaaaaaaaaaaaaah 2025-12-14 kl. 00:33.
Citera
2025-12-14, 00:35
Medlem
Nästan som kvinnan på Tv som släppte av en person på handikapparkeringen och fick böta, vilket sammanträffande!
Citera
2025-12-14, 00:49
Avslutad
Har de inte kamera baserad parkering vid sjukhuset? De har väl som standard i GBG att vänta minst 6 minuter innan de lappar, men visst kan du få böter för minuten, de har ofta en passion för att jävlas med folk, tyvärr. Jag hade försökt komma i kontakt med bolaget och fråga om det är ett misstag annars är det tyvärr bara att betala.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-12-14 kl. 00:57.
Citera
2025-12-14, 00:53
Medlem
auruns avatar
Överklaga/bestrid boten. Så enkelt är det.
Citera
2025-12-14, 00:53
Medlem
Ingen aning om jag ska vara ärlig. Har dock åkt på en bot på samma parkering tidigare, men då satt det en lapp i rutan. Den gången var det mitt fel, missade att det var betalparkering.
Citera
2025-12-14, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaaaaaaaaaaaaaaaah
Hej.
Jag var parkerad för ett par veckor sedan på en betalparkering då jag snabbt skulle gå in på apoteket utanför Östra sjukhuset i Göteborg. Jag startade appen, gick in, kom ut, avslutade appen, åkte därifrån (hade ingen gul lapp på rutan).

Nu fick jag i Kivra en påminnelse om min obetalda parkeringsbot. Loggar in och läser att jag fått böter för att jag varit olovligt uppställd mellan 18:52-18:53. Kollar kvittot i appen, där har jag betalt mellan 18:49-18:52. Således har jag fått bot för den lilla stund det tog för mig att avsluta appen, starta bilen och lämna parkeringsrutan.... 850:-.... ingen parkeringsvakt i sikte, ingenting...

Är denna bot rimlig? Har någon annan varit utsatt för liknande, hur gick det i så fall?
Vilken överträdelse är bilen rapporterad för?
Citera
2025-12-14, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaaaaaaaaaaaaaaaah
Hej.

Varför avslutade du parkeringen 1 minut innan du kom till bilen? Jag menar en minut extra kan ju inte kosta många ören...
Citera
2025-12-14, 02:19
Medlem
Jazkers avatar
Aldrig fått en bot i Kivra, likt TS...
Citera
2025-12-14, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker

Den skall antingen fästas på fordonet eller antvardas till föraren/ägaren. Att skicka den per post eller via Kivra kan tillämpas om ovanstående inte varit möjligt, då bilens förare hindrar att den placeras på bilen exempelvis.
Någon bot är det dock inte, det rör sig om en sanktionsavgift.
Citera
2025-12-14, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varför avslutade du parkeringen 1 minut innan du kom till bilen? Jag menar en minut extra kan ju inte kosta många ören...

Avslutade appen när jag satt i bilen, inte innan.
Citera
2025-12-14, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker

Fick aldrig själva boten i Kivra från första början, endast påminnelsen. Och det var genom påminnelsen jag blev varse om att jag ens fått en bot från första början, då det inte satt någon i rutan på plats så att säga.
Citera
2025-12-14, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vilken överträdelse är bilen rapporterad för?

Det enda som står är "P i plats för besökande". Ingen ytterligare beskrivning mer än att jag varit uppställd mot reglerna 18:52-18:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in