Citat:
Ursprungligen postat av
knostertavlan
Tack för svar. Hon är häktad för att undvika att försvåra utredningen, ett större fall där flertal är häktade. Osäker på hur bevisningen ser ut. Fortfarande förvänta sig månader i fängelse istället för år när hon är häktad?
Det var synd att hon var häktad. Men okej. Det blir lite svårare, men inte omöjligt.
Det viktigaste är att hon sköter sig. Använd tiden i tårtrutan till att fundera så mycket som möjligt. Begär även kontakt med häkteskurator, beroendevård / psykiatri samt begär att häktespersonalen journalför hennes begäran.
Nu är jag av principen att man ska bestrida så långt som möjligt. Men jag tänker att erkänna narkotikabrott av eget bruk är en väg framåt. Jag vill inte ge dåliga råd angående att peka ut någon langare. Det är ett tvåeggat svärd, och sådant behöver hon fundera på själv och diskutera med sin advokat om.
Hon behöver oavsett be sin försvarare att ta kontakt med socialtjänst/frivård. Hennes inställning behöver även vara att hon är beredd att stå under övervakning.
Tiden i häktet kommer räknas av från fängelsedomen. Så även om dom faller så kanske hon redan har suttit av tiden.
Har hon fulla restriktioner eller kan du få fram dessa råd till henne?