Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Rekordmånga bostadstorskar får sänka priset. Mellandagsrean börjar tidigt

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/rekordm%C3%A5nga-p%C3%A5-bomarknaden-tvingas-s%C3%A4nka-priset/ar-AA1SgSiU?ocid=winp1taskbar&cvid=693d92953c53474d9a f4108a5deeb7ed&ei=9

"Strax över 27 procent av säljarna på bostadsmarknaden fick den senaste månaden backa från sitt ursprungspris för att köparna skulle haka på. Det visar statistik från bostadssajten Booli.
Siffran är rekordhög och kan jämföras med snittet i fjol som då låg på runt 24 procent."

Köp nu slemmet så du inte missar rean. wallincus vart ju en cuck som köpte innan och därmed svek erat lågbiddarblodsband. Men jag tror på dig.
Citera
2025-12-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Ja, det är fantastiskt enkelt.
Du och ekbo är båda två lika oförmögna till att tänka ordentligt och därför tror ni att man skall dela upp en bostad i mark och byggnad när man säljer.
Hittade du uppdelningen i mäklarens annons? Nej, för det spelar ingen roll eftersom byggnad och mark är en och samma enhet som säljs ihop.

Dags att inse faktum, du och dina gelikar härinne lever inte i verkligheten utan ni gömmer er härinne från den och hoppas på att bostadspriser skall fortsätta försämras nästa år men så kommer det inte bli!

Bara stäng igen, det där funkar inte på någon normalbegåvad oavsett hur mycket du än försöker.
Det är inte upp till dig att avgöra vad som är eller inte är, du har ingen talan och du har extremt dålig verklighetsuppfattning.
Ekbo gav ett perfekt exempel, hus med stora renoveringsbehov säljs för 7 miljoner kronor. Sen att ni tror att huset är gratis för ni gör någon irrelevant uppdelning på mark och hus det är helt ovidkommande.

Vet du vad, ring mäklaren och säg att du ska ha huset gratis eftersom det är vad det är värt får vi väl se vad de säger?
Du påstod ju att du brukar göra sånt så sätt igång.

Man kan säga mycket om dig å dina inlägg - men normalbegåvad är du dessvärre inte. Antar att det är värst för de folk du har runtomkring dig men men. Dom kan ju alltid lämna tänker jag.
Citera
2025-12-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Man kan säga mycket om dig å dina inlägg - men normalbegåvad är du dessvärre inte. Antar att det är värst för de folk du har runtomkring dig men men. Dom kan ju alltid lämna tänker jag.
Detta utesluter ju inte att du anser att jag är bättre än normalbegåvad, lol.
Lika värdelös på förolämpningar som du är på att argumentera.

Iväg med dig nu, låt mig aldrig se dig igen
Senast redigerad av Wallincus 2025-12-13 kl. 22:26.
Citera
2025-12-13, 23:38
Medlem
tram123s avatar
Citat:

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/rekordm%C3%A5nga-p%C3%A5-bomarknaden-tvingas-s%C3%A4nka-priset/ar-AA1SgSiU?ocid=winp1taskbar&cvid=693d92953c53474d9a f4108a5deeb7ed&ei=9

"Strax över 27 procent av säljarna på bostadsmarknaden fick den senaste månaden backa från sitt ursprungspris för att köparna skulle haka på. Det visar statistik från bostadssajten Booli.
Siffran är rekordhög och kan jämföras med snittet i fjol som då låg på runt 24 procent."

Inte märkligt alls då majoriteten av säljarna lägger ut objekten till topp priserna som rådde under coronan.
Citera
2025-12-14, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Det är intressant ur ett strategiskt perspektiv
Jaha, umm hur då?

Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
att se om säljaren försökt sälja till en nivå och sedan sänkt för att matcha marknaden.
Ok. Men säg då att Fia får huset sålt utan prisnedgång. Och Nisse drämde till med 1 mille för mycket och måste backa en mille för att få det sålt.

På vad sätt är jag betjänt av att veta att Nisse gick ut för högt?
Citera
2025-12-14, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I det här fallet är det som sagt oerhört enkelt om du bara klarar av att läsa vad jag skrev.
Tittar man på vad Wallincus skriver så klarar han inte ens av att hålla kontext en hel mening.

Citat:
Andra rena tomter utan byggnad på som sålts i det område Ekbo länkade till säljs i närtid för 6-7 msek. Därav vet man tomtens marknadsvärde och att huset i fråga inte värderas till någonting i princip.

Du har upprepade gånger påstått att villor säljs ”för dyrt” när de har renoveringsbehov. Du har uppmanats flera gånger att komma med exempel från marknaden men misslyckats med det.
Wallincus förstår inte, och kan inte ta in informationen:
* att det är köparna som bestämmer prisnivån
* att köparna värderar dels adressen (tomten) till något och dels byggnaden till något och har en betalvilja som är summan av de båda.

Har man ovanstående i bakhuvudet så förstår man hur han kan skriva så vettlösa inlägg.

Citat:
Vi som lever i verkligheten ser att villor som stått utan underhåll i 50 år på mark som saknar värde säljs för 100-300k sek
Detta kräver då förståelse som är utöver det ovan nämnda. Då skall man förstå:
* att underhåll och renoveringar är investeringar i förlängd nyttjandetid. Och dessa höjer priset på byggnaden.
* att modernisering är en investering i högre boendestandard och detta höjer priset på byggnaden.
* att en byggnad från 60-talet där knappt investeringarna ovan är gjorda, får ett pris som är lägre än byggnadskostnads-justerat ursprungligt produktionspris.

Det sista säger att boende är en konsumtion av byggnaden. Och värdet på byggnaden faller om man inte investerar i förlängd nyttjandetid.

Sedan finns då markpriset som en priskomponent för sig. Men det diskuterar jag inte här. Den nämnda Ella Park-villan har antagligen inte investerats nämnvärt i. Därav att priset för byggnaden är nära 0.

Det här sista är det inte bara Wallincus som inte begriper. Även DViking och en del andra lär få problem med det.

Jag kommer ihåg en villa i Bromma som var ute till försäljning för kanske 20 år sedan. Den hade stått tom en tid och var svårt angripen av mögel. Och arvingarna? hade den ute till försäljning till lågt pris, vilket ledde till stor intresse, och priset rakade iväg upp. Det tom var en artikel i DI om det. Mäklaren berättade att den del skulle riva och bygga nytt. Andra tänkte försöka renovera upp. I kommentarerna, som tilläts på den tiden, så var det många som inte kunde begripa hur man kunde betala så mycket för ett så skräpigt hus. Varvid en del försökte förklara att det bara var markpriset man såg.
Citera
2025-12-14, 09:02
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=4-MEMBFJSbY (november 2024)
Ökade bostadspriser 2025
Swedbank om bostadspriser 2025: +5 %

https://www.youtube.com/watch?v=szuNiCQsA1g (jan 2025)
Länsförsäkringar om bostadspriser 2025: +5 %

Blev ju helt fel kan man konstatera. Får de rätt nästa år med +5-6 %?
Citera
2025-12-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Det här sista är det inte bara Wallincus som inte begriper.

Jag vet att du är svagbegåvad så detta kanske kommer som en chock men jag förstår vad du menar, problemet är att du har fel och jag tänker inte låtsas att du har rätt bara för att skona dina känslor.

Du och flera har fått för er att mark aldrig kan gå ner i värde, vart ni har fått detta ifrån är oklart men om inte köparna vill köpa för de sjukt uppblåsta priserna så har inte marken samma värde.

Ni för krig mot verkligheten och verkligheten bryr sig inte om vad ni tror och tycker, köparna sätter nivån för priserna och tiden där även människor med samma intellektuella svaghet som du kan tjäna stora pengar på bostäder är troligtvis förbi.
Lika bra för er att vänja er, ni hade enorm tur att bli födda i rätt generation där ni kunde tjäna enorma pengar på bostäder så jag hoppas ni utnyttjade tillfället.
Det kommer inte igen
Citera
2025-12-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.youtube.com/watch?v=4-MEMBFJSbY (november 2024)
Ökade bostadspriser 2025
Swedbank om bostadspriser 2025: +5 %

https://www.youtube.com/watch?v=szuNiCQsA1g (jan 2025)
Länsförsäkringar om bostadspriser 2025: +5 %

Blev ju helt fel kan man konstatera. Får de rätt nästa år med +5-6 %?

Kronan har även stärkts med 19% mot dollarn i år https://www.exchange-rates.org/exchange-rate-history/usd-sek-2025 så en rejäl vinst för svenska bostadsägare reellt.
Senast redigerad av Keftski 2025-12-14 kl. 12:59.
Citera
2025-12-14, 15:44
Medlem
Citat:
Jag vet att du är svagbegåvad så detta kanske kommer som en chock men jag förstår vad du menar, problemet är att du har fel och jag tänker inte låtsas att du har rätt bara för att skona dina känslor.

Du och flera har fått för er att mark aldrig kan gå ner i värde, vart ni har fått detta ifrån är oklart men om inte köparna vill köpa för de sjukt uppblåsta priserna så har inte marken samma värde.

Ni för krig mot verkligheten och verkligheten bryr sig inte om vad ni tror och tycker, köparna sätter nivån för priserna och tiden där även människor med samma intellektuella svaghet som du kan tjäna stora pengar på bostäder är troligtvis förbi.
Lika bra för er att vänja er, ni hade enorm tur att bli födda i rätt generation där ni kunde tjäna enorma pengar på bostäder så jag hoppas ni utnyttjade tillfället.
Det kommer inte igen

*tittar i mina papper*
Pris nya lägenheten 6.2m
Renoveringskostnader 800k
Ny värdering (amorteringsgrundande) 7.4m

Samtidigt gick en lägenhet i grannföreningen från 116k/kvm, tidigare rekord för området var 107k. Ps jag är född i mitten på 90talet och marknaden ser ut att ha gått ganska bra från då till nu också, chokerande!
Citera
2025-12-14, 16:34
Medlem
Citat:

Det kommer inte igen

Mark kan självklart gå ned i värde och har så gjort sedan toppen 2021 med några procent.

Men i det här fallet VET vi att rena tomter i närområdet till objektet ekbo länkade säljs i närtid för 6-7 msek. Ett objekt med utgångspris på 7msek har därmed ett hus som i princip saknar värde. Det är bara tomten som har ett värde.

Mäklaren själv vet om detta varför han rekommenderar rivning och byggande av nytt hus tom i prospektet.

Det är DU som är fascinerande oförmögen att förstå skillnad på tomtvärde och byggnadsvärde. I din värld är det bara husets skick som på något sätt avgör fastighetens värde och det är ett fullständigt bisarrt antagande.

Sen kulminerar det med att du kallar de som säljer för marknadspris för giriga.

Om det är någon som för krig mot verkligheten så är det wallincus. Det säljs normal volymer av villor så absolut inget stödjer dina absurda antaganden
Citera
2025-12-14, 18:18
Medlem
Citat:

Det där är dock alla ickesffrors urmoder - förväntad försäljningssiffra. I uppgång frodas lockpriserna och i nedgång är det tvärtom och man lägger sig hellre orimligt högt och tar ett bud på några procent under utgångspriset.

Det enda som är intressant är att jämföra m2-priser över tid i området och ännu mer exakt inom den brf man överväger köpa i.

Generellt upplever jag inte en drastisk nedgång i min del av landet men väsentligen längre försäljningstid. Och att helrenoverat tycks vara mer attraktivt, i peaken för 5 år sedan kunde totala renoveringsobjekt gå lika dyrt som helrenoverat vilket inte händer numera.

Mer attraktiva områden tycks ha minst kämpigt vid försäljningar men det är förstås ingen nyhet.
Senast redigerad av Daninho 2025-12-14 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in