2025-12-14, 06:51
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden

Reagerade också på det. Fattar inte varför jag ser på skräpet. Är ju såklart tradition, men tror nog detta års julkalender kan knipa bottenplatsen.

Usla skådisar, fullt med plot-holes och så sådant här skit. Även den grafiska titeltexten 'tidstjuven' ser ut att vara gjord i wordart på 90-talet. Pinsamt är det.
Citera
2025-12-14, 07:19
Medlem
MissCopperheads avatar
Älskar årets julkalender. Tycker man allt är kasst så sluta titta och se en dokumentär i stället då.
Citera
2025-12-14, 07:27
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Reagerade också på det. Fattar inte varför jag ser på skräpet. Är ju såklart tradition, men tror nog detta års julkalender kan knipa bottenplatsen.

Usla skådisar, fullt med plot-holes och så sådant här skit. Även den grafiska titeltexten 'tidstjuven' ser ut att vara gjord i wordart på 90-talet. Pinsamt är det.
Ja... och med all respekt för Bildsköne Bengtsson så måste jag ändå ibland slå på svensk text för att kunna fatta vad han säger. Hans medvetet sluddriga uttal är ju värre än danska!
Citera
2025-12-14, 08:47
Medlem
Citat:
Ja... och med all respekt för Bildsköne Bengtsson så måste jag ändå ibland slå på svensk text för att kunna fatta vad han säger. Hans medvetet sluddriga uttal är ju värre än danska!

Ja jag förstår poängen med karaktären men så svår att förstå!
Citera
2025-12-14, 09:04
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman

Tycker ändå den inte är så dålig. Finns lite humor där som även vuxna kan skratta åt. Som med Loa i gårdagens avsnitt var med. Sedan så är det här för barn.

Sämsta julkalendern på senare tid är enligt mig 2023 års kalender, den moderniserade versionen av Trolltider. Nä, tack då var originalet bättre.
Citera
2025-12-14, 10:18
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:

Tycker ändå det var en oskyldig lustighet, det är uppfriskande att skildringen av trolldomsprocesserna går emot det moderna politiska narrativet att det rörde sig om patriarkatets/prästerskapets rädsla för och förföljelse av starka, kunniga kvinnor. Här framstår det ju mer sanningsenligt som att både kvinnor och män kunde anklagas, och att det till stor del drevs fram av folket självt (inte av överheten), av barn som ville hämnas på sina föräldrar, av kvinnor som ville sätta dit andra kvinnor, av folk som ville vurma för the current thing.

Sen går det naturligtvis aldrig att lägga pusslet eftersom man inte kan/vill förmedla övertygelsen om att ödet i evigheten var långt mer betydelsefullt än döden på jorden. Och att det kanske inte är så absurt att tro på trolldom i en värld där det finns fungerande tidskikare.

Gillar årets kalender så här långt, men undrar om det kanske finns ett anti-protestantiskt perspektiv i manus? Hittills har man ju mest ägnat sig åt att förlöjliga Gustav Vasa och nu åt att driva med den protestantiska stortrons/"övertrons" 1600-tal. Får vi kanske en positiv klosterskildring från medeltiden längre fram så ber jag att få ansluta mig till denna konspirationsteori.
Citera
2025-12-14, 11:25
Medlem
Svartskäggs avatar
Det dåliga med serien är att hälften av tiden läggs på den tråkiga och helt meningslösa sidohistorien om hur hans mamma försöker få turister till Tråksjö.
Citera
2025-12-14, 12:45
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Det dåliga med serien är att hälften av tiden läggs på den tråkiga och helt meningslösa sidohistorien om hur hans mamma försöker få turister till Tråksjö.
På slutet kommer turisterna och det blir säkert för att Clint hittar sin pappa och skatten.
Citera
2025-12-14, 17:24
Medlem
Riktigt dåligt avsnitt idag.

Sa inte Bildeskön att typ 1 minuter i 2025 var flera dagar i tidsresan? Samtidigt hinner han åka hem och fixa en drönare
Citera
2025-12-14, 17:29
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Riktigt dåligt avsnitt idag.

Sa inte Bildeskön att typ 1 minuter i 2025 var flera dagar i tidsresan? Samtidigt hinner han åka hem och fixa en drönare
Nja, vad han sa var att 1 minut i 2025 kunde vara flera dagar i forntiden, eller tvärtom!
Citera
2025-12-14, 21:10
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Att den är trist ja, men den kommer binda ihop kalendern senare. Måste ändå medge att det är lite småkul att de driver med kommunpamparna, och så Cindys söte lille infantile assistent Ingo.
Citera
2025-12-14, 22:08
Medlem
Tervulls avatar
Jag tyckte att julkalendern började bra och till skillnad från många andra här så uppskattar jag Simon Bergers karaktär, han är en väldigt duktig skådespelare överlag. Men det är ju tydligt att ungarna ska indoktrineras stenhårt när Vida börjar prata om att det finns foliehattar som inte tror på månlandningen. Det pekar ut dom som inte köper narrativet och som tänker utanför boxen. Många ungdomar ställer sig skeptiska till att månlandningen skedde och blir då utpekade i julkalendern som idioter. Där sjönk den jävla kalendern som en sten.

Dessutom var det ett negerbarn i ladan när vida kom till 1600-talet, om det fanns sånna då så sprang de inte fritt och lekte med vita barn i alla fall. Det var också en gapande blatte bland folket som var identisk med de vidriga hucklekärringarna som demonstrerar för Palestina. Nä fy fan viken skitig PK julkalender. Förra året var det ingen propaganda, inte heller några negrer eller blattar med. Så befriande!

Cristoffer Nyqvist som spelar Ingo har fått svåra biverkningar och en livslång hjärtsjukdom av covid vaccinet men ställer sig ändå positiv till vaccinet. Bara en sån sak…
Senast redigerad av Tervull 2025-12-14 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in