Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-14, 12:02
Medlem
De kanske inte använder det alls? MSG (dvs glutamat) är ju en smakförstärkare som ger umamismak som tydligen är extremt vanlig i asiatisk matlagning. Men hur och när använder västerländska kockar det?
Citera
2025-12-14, 12:06
Avstängd
Grin-Days avatar
Hela tiden till allt... Parmesan .. Buljong ... Tomatpure...
Citera
2025-12-14, 12:07
Medlem
Sannolikt på samma sätt som asia-kockarna. För att framhäva smaker. Finns naturligt i bland annat parmesan, tomater och buljong. Jag skulle gissa att en kock som är stolt över sin yrkesroll, eller jobbar i ett högkvalitativt kök, inte använder MSG, utan har den kunskap som behövs för att framhäva smakerna ändå.
Citera
2025-12-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Hela tiden till allt... Parmesan .. Buljong ... Tomatpure...
Du menar dessa umamikällor istället för MSG?
Citera
2025-12-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sannolikt på samma sätt som asia-kockarna. För att framhäva smaker. Finns naturligt i bland annat parmesan, tomater och buljong. Jag skulle gissa att en kock som är stolt över sin yrkesroll, eller jobbar i ett högkvalitativt kök, inte använder MSG, utan har den kunskap som behövs för att framhäva smakerna ändå.
Betraktas MSG som”fusk”?
Citera
2025-12-14, 12:32
Medlem
Sereenas avatar
Det används på samma sätt som i det asiatiska köket, om än kanske inte fullt lika generöst.

I Sverige så är ju tex Aromat poppis som "allkrydda", själv så använder jag antingen Maggi Arome (perfekt till div färs och kötträtter samt i dressingar och marinader) eller ren "Umami" från lokala Asiat-skrubben.
Citera
2025-12-14, 12:57
Medlem
needAlifes avatar
Vart köper man MSG? Aldrig sett det i kryddhyllan alls. Verkar ju poppis så borde ju finnas på ICA typ?
Citera
2025-12-14, 13:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Vart köper man MSG? Aldrig sett det i kryddhyllan alls. Verkar ju poppis så borde ju finnas på ICA typ?

Du hittar ren MSG i dom flesta någorlunda stora butiker, ofta under namnet "Umami", ibland i vanliga kryddhyllan, i bland in "asien" hyllan.

Brukar dock vara mycket billigare från valfria Asiat butik.
Citera
2025-12-14, 13:41
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du hittar ren MSG i dom flesta någorlunda stora butiker, ofta under namnet "Umami", ibland i vanliga kryddhyllan, i bland in "asien" hyllan.

Brukar dock vara mycket billigare från valfria Asiat butik.
Hmm ok. Med tanke på att det verkar vara så populärt fattar jag inte varför det inte finns bredvid svartpepparn liksom.
Citera
2025-12-14, 14:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Hmm ok. Med tanke på att det verkar vara så populärt fattar jag inte varför det inte finns bredvid svartpepparn liksom.

I dom flesta av mina lokala butiker så finns Umami i samma hylla som svartpepparn, och ett par har den Asiatiska hyllan.
Citera
2025-12-14, 14:49
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
I min affär står den bredvid vittpepparn liksom.
Alltså heter den umami? Varför säger alla msg då? Haha, har någon en bild på en förpackning? Jag har inte ens en aning om vad jag ska leta efter.
Senast redigerad av needAlife 2025-12-14 kl. 14:54.
Citera
2025-12-14, 14:58
Medlem
Citat:

Många svenskar tror nog fortfarande att MSG är farligt så det säljs inte så mycket här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in