2025-12-14, 10:33
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Kanske beror förbättringen på att Sirius har ändrat spelstil från "Sparkaspring" med storväxta spelare, som även Djurgårn hade förr, till att spela rolig fotboll?

((Ogillade själv Sirius förr p g a spelstilen de hade då fastän jag föddes i den trakten och då jag som 13-åring började träna med seniorerna i moderklubben var nästan halva A-laget nedvarvande spelare från Sirius och Aik/B-landslaget. Men nu hejar jag lite även på Sirius, utom då de möter Hammarby
Jo jag kollade ju på Sirius bandy när jag bodde i Uppsala själv så klubben ligger extra varmt om hjärtat här med. Ja det är en otrolig skillnad. Nästan alla i Uppsala då håll på ett stockholmslag i fotboll om de gillade fotboll.
Citera
2025-12-14, 10:46
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Skillnaden då att dif är ett riktigt stadslag. Heif är förort till Ängelholm. 😄

Dessutom har vi Lunkan531 i Bajenlägret, han är Sveriges bästa på mental träning. Återkom när ni har hans kompetens i dif-lägret!
Affärsgeni, fotbollsgeni, akademiker extraordinary. En sån finns det bara en av till och med i Bajen. Inte ens Good Quill Hunting kommer i närheten trots alla timmars vlogganalys i ryggsäcken.

Vi ska nog se att Lunkan går in och knuffar ut Zlatan+AEG när han erövrat sydostasien och lärt upp vietnameserna att jobba självständigt.
Citera
2025-12-14, 10:51
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Affärsgeni, fotbollsgeni, akademiker extraordinary. En sån finns det bara en av till och med i Bajen. Inte ens Good Quill Hunting kommer i närheten trots alla timmars vlogganalys i ryggsäcken.

Vi ska nog se att Lunkan går in och knuffar ut Zlatan+AEG när han erövrat sydostasien och lärt upp vietnameserna att jobba självständigt.
Nja akademiker får du ta bort, Lunkan kom på att universitetet lärde ut för långsamt så han lärde sig själv istället.

Känner att vi fotbollsintresserade flashbackare borde samla till ett seminarium med Lunkan.
Citera
2025-12-14, 10:53
Medlem
Teus avatar
Citat:
Nja akademiker får du ta bort, Lunkan kom på att universitetet lärde ut för långsamt så han lärde sig själv istället.
Helt riktigt. Savant är kanske mer passande i sammanhanget.
Citera
2025-12-14, 10:57
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Helt riktigt. Savant är kanske mer passande i sammanhanget.
Universalgeni, det är da Vinci, Einstein, Steven Hawking och Lunkan531

Ok otroligt off topic men jag har inget att komma med idag heller. Stiltje. Söndag off season brukar inte vara så spännande men såg att Peking börjat rensa ut redan (och värvat).
Senast redigerad av needAlife 2025-12-14 kl. 10:59.
Citera
2025-12-14, 11:31
Medlem
Citat:

Njae. Iofs är mycket av ledning universiell, men jag gör INTE anspråk på att vara fotbollsgeni, har inte hängt med i förändringar av löpvägar vid press, det är i annan sport jag är geni
Fast då jag spelade fotboll själv, efter att ha läst regelboken, som "fan läser bibeln", kom jag på att man vid hörnor får skymma målvakten med HÄNDERNA vilket gett mål.
Citat:
Känner att vi fotbollsintresserade flashbackare borde samla till ett seminarium med Lunkan.
Sådant är förbehållet "mina" klubbar.
(Fast efter jag la av i Sverige, gav jag riksförbundet info om en del av det mycket annorlunda träningssystemet, som de nu rekomenderar.)

Efter att åkt på ett förbundsläger märkte jag att sådana kunde vi ordna både bättre och billigare på hemmaplan för eget bruk både för ledare och med spelare som "övningsobjekt". Ihop med psykologin, var dessa seminarium/läger en orsak till att vi blev bra mycket snabbare än andra...
Citera
2025-12-14, 11:52
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Njae. Iofs är mycket av ledning universiell, men jag gör INTE anspråk på att vara fotbollsgeni, har inte hängt med i förändringar av löpvägar vid press, det är i annan sport jag är geni
Fast då jag spelade fotboll själv, efter att ha läst regelboken, som "fan läser bibeln", kom jag på att man vid hörnor får skymma målvakten med HÄNDERNA vilket gett mål.
(Fast efter jag la av i Sverige, gav jag riksförbundet info om en del av det mycket annorlunda träningssystemet, som de nu rekomenderar.)

Efter att åkt på ett förbundsläger märkte jag att sådana kunde vi ordna både bättre och billigare på hemmaplan för eget bruk både för ledare och med spelare som "övningsobjekt". Ihop med psykologin, var dessa seminarium/läger en orsak till att vi blev bra mycket snabbare än andra...
Ja det låter ju briljant. Bra att Riksidrottsförbundet tog efter dina riktlinjer så att vi kan få ett bra lag till OS. Om du nu är bajare, varför erbjuder du inte dina tjänster till Hjelmberg? Nog för att jag tror vi har bra täckning redan men ett sånt proffs som du vore ju ovärderlig. Du har väl tagit rena amatörer till riktig toppnivå bara genom mental träning?
Citera
2025-12-14, 14:54
Medlem
Teus avatar
Citat:

Fan genialiskt Lunkan, kan verkligen se det framför mig hur Bandithagens tuffa grabbar står i en cirkel runt målvakten vid varje hörna med händerna framför ansiktet och skriker "Luften är fri, luften är fri!". Den där hade ni kunnat göra en Fässbergs IF på. Synd att du informerade Riksförbundet..
Citera
2025-12-14, 16:48
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Han hade ingen utköpsklausul i sitt tidigare kontrakt och klubben hade nog inte gått med på det eftersom man hade Torstensson som vill vara huvudcoach. Man skulle då riskera att stå utan tränare om ett år om Torstensson skulle hoppa på något nytt jobb. Dessutom, till lokaltidningen sa han att målsättningen var att stanna i tio år.

https://www.blt.se/sport/29-fragor-till-mjallby-aifs-nya-tranare-karl-marius-aksum-utgar-fran-att-vara-har-i-tio-ar/
Helt annat förhandlingsläge nu. Han hade ju tillräckligt mycket att säga till om för att knuffa bort guldtränaren Torstensson. Det kan vi konstatera som fakta, om man tror på att han vill vara där i tio år är en annan sak. Isåfall har jag en bro du kan få köpa av mig
Citera
2025-12-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Helt annat förhandlingsläge nu. Han hade ju tillräckligt mycket att säga till om för att knuffa bort guldtränaren Torstensson. Det kan vi konstatera som fakta, om man tror på att han vill vara där i tio år är en annan sak. Isåfall har jag en bro du kan få köpa av mig
Jag uttryckte mig lite rörigt så det var därför du inte hängde med. Så här menade jag: Aksum ville bli huvudtränare någonstans men Mjällby ville inte tappa honom så lösningen blev att göra honom till huvudtränare och sparka Torstensson.

Om han då dessutom hade krävt en utköpsklausul så hade valet stått mellan att fortsätta med Torstensson och låta Aksum gå eller att sparka Torstensson och riskera att stå utan tränare om ett år.

I det valet så hade alla föredragit att fortsätta med Torstensson. Jag är bergsäker på att det inte finns någon utköpsklausul i Aksums kontrakt, inte minst därför att Hasse sagt att klubben inte går med på det längre efter Røjkjær.

Sedan fattar ju alla att han inte kommer stanna i tio år. Det är nog ingen som vill det, men vad han försöker säga är bara att han är helt fokuserad på Mjällbys långsiktiga framgång.
Citera
2025-12-14, 18:22
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Jag uttryckte mig lite rörigt så det var därför du inte hängde med. Så här menade jag: Aksum ville bli huvudtränare någonstans men Mjällby ville inte tappa honom så lösningen blev att göra honom till huvudtränare och sparka Torstensson.

Om han då dessutom hade krävt en utköpsklausul så hade valet stått mellan att fortsätta med Torstensson och låta Aksum gå eller att sparka Torstensson och riskera att stå utan tränare om ett år.

I det valet så hade alla föredragit att fortsätta med Torstensson. Jag är bergsäker på att det inte finns någon utköpsklausul i Aksums kontrakt, inte minst därför att Hasse sagt att klubben inte går med på det längre efter Røjkjær.

Sedan fattar ju alla att han inte kommer stanna i tio år. Det är nog ingen som vill det, men vad han försöker säga är bara att han är helt fokuserad på Mjällbys långsiktiga framgång.
Du kan säkert ha rätt men jag tror att Mjällby har fått vara väldigt tillmötesgående för att knyta upp guldkalven Aksum här. Om han är smart förstår han att en bra förhandlad utköpsklausul är värd mer än en högre sign on eller lön på allsvensk nivå. Med tanke på att Torstensson rök så förstår man ju att han har ställt krav.

Jag tror(dvs bara spekulation) att man kan ha gått med på en klausul därför att annars hade man kunnat vara utan tränare nu istället för om ett år, om man utgår ifrån det som sagts kring att Aksum är ansvarig för det spelmässiga i Mjällby.
Citera
2025-12-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Jag tror(dvs bara spekulation) att man kan ha gått med på en klausul därför att annars hade man kunnat vara utan tränare nu istället för om ett år, om man utgår ifrån det som sagts kring att Aksum är ansvarig för det spelmässiga i Mjällby.
Nej, Torstensson vill vara huvudtränare och hade blivit kvar om Aksum inte hade funnits som alternativ. Som du skriver så är Aksum ansvarig för revolutionen i Mjällbys spel de senaste två säsongerna men Torstensson är ingen dålig tränare. Han räddade kvar Mjällby i Allsvenskan när han kom in 2021 och började vinna matcher direkt. Han kan ge oss allt mellan en femteplats till en tiondeplats år efter år.

Sedan var förhandlingsläget för Aksum inte så pass starkt som du kanske tror. På frågan om han fått något jobberbjudande som huvudtränare under hösten så svarade han nej. Mjällby kan erbjuda CL-kval och chansen att glänsa mot några av de stora lagen i Europa. Det är en chans för en person med hans ambitioner som ingen annat realistiskt alternativ hade kunnat erbjuda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in