Citat:
Ursprungligen postat av
Zorrkan
Jag tror att 4-3-3 snacket mest var för att köpa sig tid och förtroende från både ledning och supportrar. Och i AIK sväljer ju alltid styrelsen och supportrarna allt som tjänstemännen säger. Det var ”Don Björn” ”Manuel äter” och ”Berntsen Masterclass” vad de än sa. Planen var nog hela tiden att sätta ett dyrt, rutinerat lag som kunde slåss i toppen av allsvenskan och kvala till Europa med dödgrävarfotboll. Att säga att truppen inte var ”optimerad” för 4-3-3 var bara en del i det.
Ska vi vara helt ärliga så hade Berntsen en väldigt klar och välmotiverad strategi som utgick från att pengar på banken i dagens fotbollsklimat väldigt snabbt tappar värde, att äldre spelare är kraftigt undervärderade i ett klimat där en hygglig talang i superettan kostar 10 miljoner seketas, och att man kan få ut väldigt mycket från satsningar mot backroom i kombination med att chansa på spelare med skadehistorik.
Sen tror jag att det, som sagt, stack som fan i ögonen på TB att styrelsen jonglerade bort Valakari-övergången. Jag tror väldigt mycket av det lagbygge som var planerat var kontingent på finnen, och om vi tittar på hans utveckling efter han lämnade så är det nog inte hädelse att hävda att föregående säsong gått bättre med honom i laget.