2025-12-13, 14:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Jasså? Var säger han det? AIK+? Ganska så kraftig kritik då mot konflikträdde Berndtsen som då misslyckats med truppbygget. Vore kul att se det om du minns var han uttalade sig om det.
Ska jag killgissa så säger jag Studio AIK någon gång strax innan säsongen drog igång.

Sen, med alla korten på bordet, så har styrelsen naturligtvis också ett ansvar över truppbygget. Jag tror det sved ganska hårt i TB's ögon att man lyckades jonglera bort Valakari från truppbygget. Det där var en klasspelare av rang som hade kunnat påverka vårt spel enormt.
Senast redigerad av Teu 2025-12-13 kl. 15:00.
Citera
2025-12-13, 15:13
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorrkan
Jag tror att 4-3-3 snacket mest var för att köpa sig tid och förtroende från både ledning och supportrar. Och i AIK sväljer ju alltid styrelsen och supportrarna allt som tjänstemännen säger. Det var ”Don Björn” ”Manuel äter” och ”Berntsen Masterclass” vad de än sa. Planen var nog hela tiden att sätta ett dyrt, rutinerat lag som kunde slåss i toppen av allsvenskan och kvala till Europa med dödgrävarfotboll. Att säga att truppen inte var ”optimerad” för 4-3-3 var bara en del i det.
Ska vi vara helt ärliga så hade Berntsen en väldigt klar och välmotiverad strategi som utgick från att pengar på banken i dagens fotbollsklimat väldigt snabbt tappar värde, att äldre spelare är kraftigt undervärderade i ett klimat där en hygglig talang i superettan kostar 10 miljoner seketas, och att man kan få ut väldigt mycket från satsningar mot backroom i kombination med att chansa på spelare med skadehistorik.

Sen tror jag att det, som sagt, stack som fan i ögonen på TB att styrelsen jonglerade bort Valakari-övergången. Jag tror väldigt mycket av det lagbygge som var planerat var kontingent på finnen, och om vi tittar på hans utveckling efter han lämnade så är det nog inte hädelse att hävda att föregående säsong gått bättre med honom i laget.
Citera
2025-12-13, 19:15
Medlem
Om Hellbergs segersvit fortsätter så dröjer det inte länge innan engelsk media börjar få upp ögonen och då kommer hans namn att dyka upp som en möjlig kandidat varje gång en PL-tränare får sparken.

I nästa steg kommer England börja titta på svenska tränare, i synnerhet ur samma generation och då är det skönt att Mjällby just tecknat nytt ett långt kontrakt med Aksum. Hellberg kommer att få fria händer att värva svenska spelare och då ligger Leo Walta nära till hands och säkert Stroud också.
Citera
2025-12-13, 19:20
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
I nästa steg kommer England börja titta på svenska tränare, i synnerhet ur samma generation och då är det skönt att Mjällby just tecknat nytt ett långt kontrakt med Aksum.
Tydligen är det vanligt med utköpsklausuler hos up-and-coming tränare enligt intervju med Axen som jag lyssnade på idag. Aksum satt inte direkt i sjön när han förhandlade sina vilkor, så räkna inte med för mycket bara.
Citera
2025-12-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Tydligen är det vanligt med utköpsklausuler hos up-and-coming tränare enligt intervju med Axen som jag lyssnade på idag. Aksum satt inte direkt i sjön när han förhandlade sina vilkor, så räkna inte med för mycket bara.
Han hade ingen utköpsklausul i sitt tidigare kontrakt och klubben hade nog inte gått med på det eftersom man hade Torstensson som vill vara huvudcoach. Man skulle då riskera att stå utan tränare om ett år om Torstensson skulle hoppa på något nytt jobb. Dessutom, till lokaltidningen sa han att målsättningen var att stanna i tio år.
Citat:
— Ja, jag sa till klubben att min utgångspunkt är att jag ska vara här i tio år. Det är så jag tänker och så jag bygger trupp och lag och klubb. Det är så jag går in i jobbet, att jag ska vara här i tio år. Sen vet alla att fotbollen inte är så, men jag tror det är viktigt att tänka så, för det här handlar inte om mig och det handlar inte om kortsiktighet, det handlar om var Mjällby ska vara i lång, lång tid framöver.
https://www.blt.se/sport/29-fragor-till-mjallby-aifs-nya-tranare-karl-marius-aksum-utgar-fran-att-vara-har-i-tio-ar/
Citera
2025-12-13, 19:46
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Han hade ingen utköpsklausul i sitt tidigare kontrakt och klubben hade nog inte gått med på det eftersom man hade Torstensson som vill vara huvudcoach. Man skulle då riskera att stå utan tränare om ett år om Torstensson skulle hoppa på något nytt jobb. Dessutom, till lokaltidningen sa han att målsättningen var att stanna i tio år.

https://www.blt.se/sport/29-fragor-till-mjallby-aifs-nya-tranare-karl-marius-aksum-utgar-fran-att-vara-har-i-tio-ar/
Ja, alternativet är att Mjällby gett han en större sign on/månadslön i utbyte mot ingen klausul. Det är också ett vanligt alternativ.
Citera
2025-12-13, 19:56
Medlem
Det vore faktiskt rätt så festligt om Middlesbrough skulle snuva Swansea både på Hellberg och Walta (som länge kopplats ihop med den klubben). Då blir Hellberg den mest hatade mannen i Wales.
Citera
2025-12-13, 20:29
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Klockren källa lika trovärdig som cokehyena.
Citera
2025-12-13, 20:33
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Klockren källa lika trovärdig som cokehyena.
Vi får kolla vad Teu säger, han är ju självutnämnd proffstyckare och bra på berätta vilka som inte är värda att lyssna på.
Jag bara förmedlade vad en fd tränare själv sade. Don´t shoot the messenger.
Citera
2025-12-13, 22:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Vi får kolla vad Teu säger, han är ju självutnämnd proffstyckare och bra på berätta vilka som inte är värda att lyssna på.
Jag bara förmedlade vad en fd tränare själv sade. Don´t shoot the messenger.
Fan, du tar mitt namn i munnen nästan lika ofta som du tar kuk numera. Börjar bli lite skrämmande faktiskt.

På tal om rent free..
Citera
2025-12-13, 23:16
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ska vi vara helt ärliga så hade Berntsen en väldigt klar och välmotiverad strategi som utgick från att pengar på banken i dagens fotbollsklimat väldigt snabbt tappar värde, att äldre spelare är kraftigt undervärderade i ett klimat där en hygglig talang i superettan kostar 10 miljoner seketas, och att man kan få ut väldigt mycket från satsningar mot backroom i kombination med att chansa på spelare med skadehistorik.

Sen tror jag att det, som sagt, stack som fan i ögonen på TB att styrelsen jonglerade bort Valakari-övergången. Jag tror väldigt mycket av det lagbygge som var planerat var kontingent på finnen, och om vi tittar på hans utveckling efter han lämnade så är det nog inte hädelse att hävda att föregående säsong gått bättre med honom i laget.
Ska vi vara helt ärliga så hade Berntsens en väldigt svår uppgift.

Självklart är det svårt förvandla er kolsäcksfotboll till 4-3-3 över en säsong.
Citera
2025-12-13, 23:19
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Ska vi vara helt ärliga så hade Berntsens en väldigt svår uppgift.

Självklart är det svårt förvandla er kolsäcksfotboll till 4-3-3 över en säsong.
Skulle tagit in dig som strateg så du hade kunnat avgöra vilka positioner vi ska matcha in alla våra spelare på. Kukräven, fotbollens Clausewitz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in