2025-12-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Dock är det upp till bolaget att bevisa att du *inte* varit kund. Skulle ju ex. kunna ha kommit dit, parkerat & upptäckt att köket var stängt. Jag hade börjat med att inleda ett ärende med bolaget enl. följande:

Ta kontakt och be om förtydligande om: 1) Varför du fått en påminnelse för en kontrollavgift du aldrig tidigare fått information om. 2) Vill ha komplett information om kontrollavgiften samt dess utfärdande. (Motivation för överträdelaen, komplett dokumentation av relevant information, d.v.s skyltning, bilder i området, på din bil, metadata för bilder, vem som utfärdat boten osv.)

Tydliggör också att detta är en inledan till en *överklagan* och att du avvaktar med betalning tills ärendet har handlagts i sin helhet. Viktigt också att du skriver det datum som du mottog kontrollavgiften (vilket är via kivra i detta fall) i.o.m att tidsintervallet för att överklaga börjar då.
Även om vakten dokumenterat överträdelsen så äger ej gäldenären rätt att få se dessa, det är internt material som dock kan användas vid en rättegång. Finns det en rimlig orsak till gäldenärens hemställan om att få tillgång till foton tillmötesgås den dock ofta, men någon skyldighet att så göra föreligger ej. Det finns heller inget krav på att fotografering skall genomföras.
Citera
2025-12-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaaaaaaaaaaaaaaaah
Det enda som står är "P i plats för besökande". Ingen ytterligare beskrivning mer än att jag varit uppställd mot reglerna 18:52-18:53.
Den där kontrollavgiften är ogiltig!
Du är rapporterad på att du har parkera på besökarnas plats - "P i plats för besökande"? betala inte eftersom kontrollavgiften är tvistig, bestrid att du har parkerat, men medge att du har stannat för ändamålet pålastning, av gods från fastigheterna, vilket tog endast 1 minut enligt kontrollavgiften. Kontrollavgifter täcker inte olovligt stannade, säg att du hämtade något i fastigheten som tog 1 minut så som framgår av kontrollavgiften, någon skyldighet att upplysa parkeringsbolaget har du inte.

Det är parkeringsbolaget som har bevisbördan att visa att fordonet var parkerad, det värsta som kan hända är att du får betala 900 kronor i avgift, plus kontrollavgiften, om du förlorar i tingsrätten, att vänta 6 minuter är praxis på parkeringsförbud, och parkeringsplatser, därefter är det parkören som har bevisbördan att visa att på-eller avlastning var kontinuerlig, här är ett fall då 6 minuter gått under utflyttning av bostad utan någon synlig aktivitet runt fordonet kunde iakttas av parkeringsvakten, samt att parkören medgav att han tog en kopp kaffe;

Svea hovrätt (Mål nr. FT 814-13, ”Kaffedomen”
Det avgörande för huruvida en på- eller avlastning anses vara pågående utan aktivitet vid fordonet hänger ihop med det faktum huruvida parkören har kontinuerligt ägnat sig åt på- eller avlastning. Ett mindre avbrott för att göra något som inte ligger i linje med på- eller avlastning ur det aktuella fordonet kan inte anses uppfylla kravet på kontinuitet.
Mot bakgrund av detta ansåg hovrätten att ägaren inte gjort sannolikt att han uteslutande ägnat sig åt kontinuerlig pålastning av sin egen bil. Detta innebar, menade hovrätten, att fordonet i lagens mening ansågs som parkerat vid den aktuella tidpunkten. Parkeringsbolaget hade därmed rätt att ta ut kontrollavgift för den aktuella uppställningen av fordonet.
https://svepark.se/domar

Carup
Bad om hjälp – fick ändå p-böter på 1200 kr
– Det är en miljardindustrin som måste granskas, säger parkeringsjuristen Stefan Wahlberg.
Han behövde egentligen inte oroa sig. Parkeringsbolagen hotar med domstol. Men det är tomma hot. – Det enda man riskerar genom att ta det till domstol är att få betala böterna och ytterligare en administrationsavgift på ungefär 900 kronor. Man behöver inte stå för motpartens kostnader, säger Stefan Wahlberg.

Betala inte böter som är felaktiga. Det rådet kommer från branschorganisationen. – Om man tycker att det är orättvist ska man inte betala utan bestrida, om du betalar godkänner du avgiften, säger Louise Bill, vd för parkeringsbranschens organisation Svepark.
https://carup.se/bad-om-hjalp-fick-anda-p-boter-pa-1200-kr/
Citera
2025-12-14, 14:47
Medlem
Citat:
Hej.
Jag var parkerad för ett par veckor sedan på en betalparkering då jag snabbt skulle gå in på apoteket utanför Östra sjukhuset i Göteborg. Jag startade appen, gick in, kom ut, avslutade appen, åkte därifrån (hade ingen gul lapp på rutan).

Nu fick jag i Kivra en påminnelse om min obetalda parkeringsbot. Loggar in och läser att jag fått böter för att jag varit olovligt uppställd mellan 18:52-18:53. Kollar kvittot i appen, där har jag betalt mellan 18:49-18:52. Således har jag fått bot för den lilla stund det tog för mig att avsluta appen, starta bilen och lämna parkeringsrutan.... 850:-.... ingen parkeringsvakt i sikte, ingenting...

Är denna bot rimlig? Har någon annan varit utsatt för liknande, hur gick det i så fall?
Enligt beloppet stämmer det överens med min, likande parkera på Umeå sjukhusets parkering, betala.

Fick sedan böter 800kr, checka upp varför, bilen jag använd var en caddy och den är registrerad som lättlastbil, man har alltså kravet att ingen bil som är registrerad som lätt lastbil får stå på den parkeringsplatsen, caddyn är inte större eller tyngre än en annan bil enbart vad den är registrerad som.
Citera
2025-12-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nästan som kvinnan på Tv som släppte av en person på handikapparkeringen och fick böta, vilket sammanträffande!

släppa av någon på handikapps parkeringen får man göra, men inte vänta på att någon ska stiga av eller på, på gatumark där man skriver ut parkeringsanmärkningar kan man skriva ut en parkeringsanmärkning på 1300 kronor på direkten enligt Trafikförordningen 3kap 54§ tredje stycket;

Trafikförordningen
På en parkeringsplats där endast ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp får parkera får andra fordon inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Det förutsätter att den finns en LTF Lokal Trafikföreskrift skriven av kommunen med stöd av trafikförordningen, så här ser en sådan LTF ut hos Transport styrelsen;
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_ViewDocument.aspx?ForeskriftId=3bc4a13b-006a-4f66-9611-d6d2907078fa&NoNavigation=1

På tomtmark där man skriver ut kontrollavgifter finns det inga Lokala Trafikföreskrifter, bara P och tilläggstavla T7 (rullstol), där måste man vänta 6 minuter innan man kan skriva ut kontrollavgiften, så att man kan utesluta på-eller avlastning!
Citera
2025-12-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En rimlig marginal tydligen, den som kommer 17:58 och stannar och äter på plats under inmundigandet får sålunda vara kvar till 19:00 oaktat att stängningstiden passerats.

Nej, inte då det är max 30 minuter. Så egentligen är det teoretisk olagligt att stå där mellan 18.30 och 19.00.
Citera
2025-12-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
släppa av någon på handikapps parkeringen får man göra, men inte vänta på att någon ska stiga av eller på, på gatumark där man skriver ut parkeringsanmärkningar kan man skriva ut en parkeringsanmärkning på 1300 kronor på direkten enligt Trafikförordningen 3kap 54§ tredje stycket;

Trafikförordningen
På en parkeringsplats där endast ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp får parkera får andra fordon inte parkeras eller stannas annat än för på- eller avstigning.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Det förutsätter att den finns en LTF Lokal Trafikföreskrift skriven av kommunen med stöd av trafikförordningen, så här ser en sådan LTF ut hos Transport styrelsen;
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_ViewDocument.aspx?ForeskriftId=3bc4a13b-006a-4f66-9611-d6d2907078fa&NoNavigation=1

På tomtmark där man skriver ut kontrollavgifter finns det inga Lokala Trafikföreskrifter, bara P och tilläggstavla T7 (rullstol), där måste man vänta 6 minuter innan man kan skriva ut kontrollavgiften, så att man kan utesluta på-eller avlastning!
Är inte med på det ni skriver i sista meningen. Öt som rör detta heter "Stannande eller parkering i plats där tillstånd för rörelsehindrad erfordras" (citatet ur egen minnesbild dock), detta gör att det med stannande inte kräver 6 minuter.
Citera
2025-12-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Nej, inte då det är max 30 minuter. Så egentligen är det teoretisk olagligt att stå där mellan 18.30 och 19.00.
Så var det, ännu en detalj, men det är inte tiden som ts rapporterats för, dock stämmer det ni anför angående timmen mellan 18 och 19.
Citera
2025-12-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Stå där?????
man kan stå där hur länge som helst under förutsättning att man bevisa att man ägnat sig åt på-eller avlastning utan avbrott!

Förordning om Vägtrafiks definitioner
Parkering En uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än som

1. föranleds av trafikförhållandena,

2. sker för att undvika fara, eller

3. sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods

Stannande Annat stillastående med ett fordon än som

1. sker för att undvika fara,

2. föranleds av trafikförhållandena, eller

3. utgör parkering
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2001651-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-651/
Citera
2025-12-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Enligt beloppet stämmer det överens med min, likande parkera på Umeå sjukhusets parkering, betala.

Fick sedan böter 800kr, checka upp varför, bilen jag använd var en caddy och den är registrerad som lättlastbil, man har alltså kravet att ingen bil som är registrerad som lätt lastbil får stå på den parkeringsplatsen, caddyn är inte större eller tyngre än en annan bil enbart vad den är registrerad som.
Det finns ingen nivå på avgift i Umeå som är 800 kronor, 450, 650 eller 900 i nuläget.

Att begränsa till personbilar beror ofta på att man inte vill ha allehanda firmabilar där. Storleken begränsas mer av parkeringsrutan, den är i de flesta fall 5 * 2,5 meter.
Citera
2025-12-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är inte med på det ni skriver i sista meningen. Öt som rör detta heter "Stannande eller parkering i plats där tillstånd för rörelsehindrad erfordras" (citatet ur egen minnesbild dock), detta gör att det med stannande inte kräver 6 minuter.
Men om du skriver ut en kontrollavgift på direkten, då har parkeringsbolaget bevisbördan att visa att på-eller avlastning inte har skett, eller det har inte varit kontinuerligt, efter 6 minuter har parkören bevisbördan!
Citera
2025-12-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Men om du skriver ut en kontrollavgift på direkten, då har parkeringsbolaget bevisbördan att visa att på-eller avlastning inte har skett, eller det har inte varit kontinuerligt, efter 6 minuter har parkören bevisbördan!
På en plats för rörelsehindrade får inte lastning/lossning ske eftersom det i beskrivningen står "stannande". Aldrig hört någon som ifrågasatt heller. De bolag som har begränsat bevakningstiden så den inte får vara mindre än 6 minuter brukar inte ha någon begränsning på just denna öt.
Citera
2025-12-14, 15:51
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Är denna bot rimlig?
Som enda person kommer jag att svara på TS frågeställning. Nej, självklart är den inte rimlig. Den skulle kunna vara laglig (det tycker jag inte att den är, så du borde överklaga), men det är helt uppenbart att det är helt orimligt att det är böter på att stanna till vid ÖS i fyra minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in