2025-12-14, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaaaaaaaaaaaaaaaah
Det enda som står är "P i plats för besökande". Ingen ytterligare beskrivning mer än att jag varit uppställd mot reglerna 18:52-18:53.
Ni var således inte besökande till fastigheten ifråga.
Citera
2025-12-14, 09:23
Medlem
immenhusens avatar
Parkeringsbolaget kommer att avskriva boten om du kontaktar dem. Skicka också ett utdrag på att du har betalat erforderliga avgifter.

/AI
Citera
2025-12-14, 09:27
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Det enda som står är "P i plats för besökande". Ingen ytterligare beskrivning mer än att jag varit uppställd mot reglerna 18:52-18:53.

O.K. Detta skulle kunna innebära att du har ställt dig på en plats där du inte borde givet ditt ärende. Har du möjlighet att åka förbi och kontrollera skyltarna?

/AI
Citera
2025-12-14, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ni var således inte besökande till fastigheten ifråga.
När jag nu i efterhand granskade google street view stod det "30min kundparkering 10-19, övrig tid avgift". Det är inte omöjligt att vakten ansåg att jag ej var kund till gatuköket och därmed gett mig en bot. Dock STÄNGER gatuköket 18, så mellan 18-19 är det omöjligt att vara kund.

Skyltningen är enligt mig motsägelsefull, vad tänker du?
Citera
2025-12-14, 10:45
Medlem
Citat:
När jag nu i efterhand granskade google street view stod det "30min kundparkering 10-19, övrig tid avgift". Det är inte omöjligt att vakten ansåg att jag ej var kund till gatuköket och därmed gett mig en bot. Dock STÄNGER gatuköket 18, så mellan 18-19 är det omöjligt att vara kund.

Dock är det upp till bolaget att bevisa att du *inte* varit kund. Skulle ju ex. kunna ha kommit dit, parkerat & upptäckt att köket var stängt. Jag hade börjat med att inleda ett ärende med bolaget enl. följande:

Ta kontakt och be om förtydligande om: 1) Varför du fått en påminnelse för en kontrollavgift du aldrig tidigare fått information om. 2) Vill ha komplett information om kontrollavgiften samt dess utfärdande. (Motivation för överträdelaen, komplett dokumentation av relevant information, d.v.s skyltning, bilder i området, på din bil, metadata för bilder, vem som utfärdat boten osv.)

Tydliggör också att detta är en inledan till en *överklagan* och att du avvaktar med betalning tills ärendet har handlagts i sin helhet. Viktigt också att du skriver det datum som du mottog kontrollavgiften (vilket är via kivra i detta fall) i.o.m att tidsintervallet för att överklaga börjar då.
Citera
2025-12-14, 11:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varför avslutade du parkeringen 1 minut innan du kom till bilen? Jag menar en minut extra kan ju inte kosta många ören...

Det är ju så man gör. Man måste ju först avsluta parkeringen innan man kan köra iväg. Annars måste du ju fippla med mobilen medan du kör. De flesta avslutar parkeringen när de kommer tillbaka till bilen.
Citera
2025-12-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varför avslutade du parkeringen 1 minut innan du kom till bilen? Jag menar en minut extra kan ju inte kosta många ören...

För att man inte får använda mobiltelefonen när man kör, man måste då avsluta parkeringen innan man kör ut?
Citera
2025-12-14, 12:41
Medlem
Citat:

Är du kund får du stå 30min gratis. Så genom att betala medgav du att du inte var kund.
Och var det stängt när du var där så var du definitivt inte kund
Citera
2025-12-14, 14:14
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:

Verkar som att det i praktiken inte går att parkera enligt reglerna mellan 18-19. Lätta pengar att dra in för parkeringsbolaget eftersom många säkert missar detta.

Har gatuköket alltid stängt kl 18? Tänker så att det inte är gamla bilder på Google maps.
Citera
2025-12-14, 14:15
Medlem
Citat:

Parkeringen har skett efter att gatuköket ifråga stängt, därmed ej möjligt att vara besökare.
Citera
2025-12-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Aldrig fått en bot i Kivra, likt TS...
TS har fått en påminnelse via Kivra, den kontrollavgiftsfaktura påminnelsen hänvisar till bör ha fästs på bilen.
Citera
2025-12-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Verkar som att det i praktiken inte går att parkera enligt reglerna mellan 18-19. Lätta pengar att dra in för parkeringsbolaget eftersom många säkert missar detta.

Har gatuköket alltid stängt kl 18? Tänker så att det inte är gamla bilder på Google maps.
En rimlig marginal tydligen, den som kommer 17:58 och stannar och äter på plats under inmundigandet får sålunda vara kvar till 19:00 oaktat att stängningstiden passerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in