2025-12-14, 11:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Det är obehagligt att läsa alla mobbarinlägg mot mamman, ingen av oss vet ju säkert vad som ligger bakom detta. Tror inte att någon människa väljer denna utväg utan anledning.
Jag beklagar djupt det inträffade och önskar ingen människa detta slut.

Håller med. Först var hon helt underbar o världens bästa mamma. Man undrar vad motivet är o vad som lett fram till denna fruktansvärda händelse.
Citera
2025-12-14, 11:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Så Kronofogden gjorde en löneutmätning hos en ensamstående mamma med barn en månad innan julafton. Som någon skrev, var hon sambo (även om de inte hade delas ekonomi) kan kronofogden tagit nästan allt hon hade. Julstress är inte att leka med.

Men hade hon inga släktingar? Mormor och morfar? Var hon liksom helt ensam?

Oavsett så kommer jag aldrig förstå hur man kan döda sitt barn.

Verkade ju som pappan bodde där. Då måste hon ju fått hjälp med ekonomin?
Undrar vad skulderna härrörde ifrån?
Citera
2025-12-14, 11:23
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Det enda du gör är att argumenterar emot alla som för tråden framåt..

Har inte sett något inlägg som du har lagt upp angående detta..
Läste om felaktig diagnos, tror vad jag vill på..
Verkar stämma helt korrekt...
2 ggr har jag quotat dig och länkat till artikeln där kommundirektören Linda Strand säger det i en pressträff.
Ändå kommer du med osanningar om att "dina vänner i Skåne" minsann har rätt och att det inte ens skulle finnas någon Linda Strand där..

Så du menar att du är den enda i tråden som för tråden framåt?
Eftersom det ENDAST är dig jag "argumenterat emot" när jag synar dina trådsanningar.

Ska länka EN gång till Linda Strands uttalande, sen ska jag sluta mata trollet (DVS dig.)

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fragorna-som-kvarstar-efter-mordet-i-horby/

Citat:
"Kommunen, som förutom att sätta in extra stöd till elever och anhöriga har bemannat upp i kommunhuset, kallade på fredagen till en ny pressträff där kommundirektör Linda Strand tackade alla som hört av sig."

"Det var pojkens skola som reagerade när han inte dök upp på tisdagsmorgonen.

Personal från skolan åkte då hem till pojken och knackade på utan att få svar, och efter att ha misslyckats med att få kontakt med föräldrarna ringde man polis som hittade kvinnan och sonen döda.

Det är oklart hur länge de då hade varit avlidna. Men på måndagen var pojken i skolan, enligt kommunen.

Var det på grund av tidigare oro för familjen som skolan agerade så snabbt?

– Nej, inte som vi kände till. Det var plötsligt för alla inblandade.

– Jag ställde först samma fråga, för det var min oro: Vad var det som gjorde att vi åkte ut? Men det är en rutin."
Citera
2025-12-14, 11:29
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Vet vad det kommer ifrån att mamman var skuldsatt..
Är pappan som har en skuld hos Kronofogden på närmare 600.000kr

Kronofogden bryr sig inte om de inte har gemensam ekonomi eller inte...
Det handlar om att de bor på samma adress...
Då får bägge betala..
Även får sänkta bidrag om sådant fanns...

Håller med dig helt hållet hur man kan ta ihjäl sitt eller sina egna barn..
Det är makabert för mig..

Mina småttingar växte upp under 1990-talet, efter några år så kom internet och blev ännu mer orolig för barnen då det kom en plattform som var väldigt populärt bland de yngre och avarter..
Lunarstorm hette den, men lades ner på grund av just avarter, mobbare och hot...
Biter mig i läppen och quotar dig en sista gång.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pd3BpX/hade-loneutmatning-nu-ar-mamma-och-sonen-dod

Citat:
"En mamma misstänks ha dödat sin son och sedan tagit sitt eget liv i Hörby.

Drygt två veckor tidigare utmättes hennes lön av Kronofogden."

"Handlingar från Kronofogden visar att hon hade över 900 000 kronor i skulder, och i slutet av november beslutade myndigheten om att utmäta hennes lön."
Citera
2025-12-14, 12:24
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Så Kronofogden gjorde en löneutmätning hos en ensamstående mamma med barn en månad innan julafton. Som någon skrev, var hon sambo (även om de inte hade delas ekonomi) kan kronofogden tagit nästan allt hon hade. Julstress är inte att leka med.

Men hade hon inga släktingar? Mormor och morfar? Var hon liksom helt ensam?

Oavsett så kommer jag aldrig förstå hur man kan döda sitt barn.

Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Att pappan inte bodde där är än så länge bara spekulationer ifrån vår sida, av den anledningen att en granne sa i en intervju att hon alltid varit glad och pratsam (något liknande) men att det ändrades när hon träffade en ny kille.

Samt att det pratas om att mordet och självmordet kan ha inträffat Måndag kväll.
Hade pappan bott där så borde han rimligtvis ha varit hemma åtminstone över natten.
(Polisen tog honom på sitt jobb på Tisdagen)

Därför började vi spekulera lite.
För att kanske kunna hitta och förstå hur, som du själv sa i ett inlägg tidigare denna "denna underbara mamma" kunde göra ett så hemskt och sorgligt beslut.

Därför även ekonomin diskuteras, för är det något som kan få en att känna total hopplöshet så är det bland annat pengar.

Men som andra säger så borde löneutmätning inte få såna här konsekvenser vare sig om hon är sambo eller ensamstående OM det inte skulle vara att mannen flyttat ut men fortfarande är skriven där.

Självklart kan det finnas andra orsaker bakom det hela men av det lilla vi vet hittills så är väl löneutmätningen närmast i tid.

Det är ju ändå 900 000k, näst intill en miljon kr.

Hade det varit gamla skulder hade KF gjort utmätning långt tidigare.

Så vad var det egentligen som gav henne detta hutlösa belopp?

Har hon blivit lurad? spelberoende? har mannen tagit lån i hennes namn? Planerat husköp som inte blev av?

En i tråden ska begära ut handlingar från Kronofogden i morgon.

Kanske man kan hitta en ledtråd där.
Citera
2025-12-14, 12:35
Medlem
Citat:
Jag tror att pappan drog iväg och träffat en annan kvinna..
Vilket mamman kom i en panik situation som utlöste en desperat situation och blev totalt livsfarlig och galen..

Men att ta livet av sitt barn på 10år är makabert...

Skulder har inte med detta att göra överhuvudtaget..
Är en trådsanning ifrån en massa barnungar...

Detta är något mer allvarligt då hon var etnisk svensk medborgare uppfödd i Kallinge och pojken föddes i Sverige..

Pappan har levt enligt våra seder..

Känns rätt rimligt att det är så ja, givetvis åkte barnet dit pga att hon ville komma åt pappan känslomässigt. Sen gjordes väl inget i deras soppa det bättre av att vara skuldsatt. Men inte skulle hon ta livet av barnet pga den orsaken.

Tyvärr finns det många som svaret, så jag förstår inte varför media etc inte får info.
Citera
2025-12-14, 12:50
Medlem
henkesss avatar
Farsan vet nog mer om skulderna, vem vet kanske farsan som satt dom i den ekonomiska knipan.
Citera
2025-12-14, 12:55
Medlem
Bukharins avatar
Om skuldsättningen var orsaken till hela den här soppan så är det oerhört hemskt. Full förståelse för att en pissig situation i relationer och i ekonomin kan driva folk ner i självmordstankar. Miljonskulder kan absolut kännas som ett olösligt problem, även om det inte är det för oss som mår psykiskt bra och kan se i större perspektiv än så.

Men för en tioåring är en familj nära personlig bankrutt inte slutet på världen. Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att om man får bli omtyckt och slipper undan fysiska skador, så har man ändå goda möjligheter att göra åtminstone en halv klassresa tills man når vuxen ålder. Nu är han död och har ingen chans att förverkliga sig själv, på grund av föräldrars desperation och val.
Citera
2025-12-14, 13:09
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Av det som framkommer verkar modern handlat i desperation. Hon såg inte någon framtid.
I Sverige har vi stora problem med att om vi råkar göra ett misstag kan man vara körd för resten av livet. Privata företag lånar ut pengar till höger och vänster och sedan driver staten in skulden (om den inte betalas). Är det inte lite märkligt?
Borde inte större ansvar ligga på företag att inte låna ut pengar i den utsträckningen de gör?
Sen kan det ju handla om skulder till staten också och där är ju staten först i kön hos kronofogden.

Men visst har den enskilda individen ett ansvar men det skulle vara intressant att höra mer om skuldernas uppkomst!

Kommer vi se mer självmord/ utlkade självmord nu när a-kassan försämrats?
Citera
2025-12-14, 14:33
Medlem
”Händelsen uppdagades när pojken inte dök upp i skolan och hade varit borta i en dag.”

Varit borta i en dag får tolkas som att han inte var i skolan på måndagen. Svårt att tro att skolan går och knackar dörr hos en elev efter 1-2 timmars frånvaro en tisdag morgon.

Mordet skedde sannolikt redan på måndagen eller ännu tidigare. Men det återstår att se.

Edit: kommunen säger att han var i skolan på måndagen.
Senast redigerad av Anvandare93 2025-12-14 kl. 14:41.
Citera
2025-12-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Farsan vet nog mer om skulderna, vem vet kanske farsan som satt dom i den ekonomiska knipan.

Eftersom hon är sjuk nog att mörda sitt eget barn så är hon nog sjuk nog att skuldsätta sig upp över öronen utan pappans medverkan.
Citera
2025-12-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
”Måste” hon ha fått det? Varför? Inte alla som går med på att ge bort sina pengar hur som helst, och framför allt inte alla som har mage att be om det.

Sen kan ju en extra person i familjen snarare innebära ökade kostnader, beroende på vad denne har för vanor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in