Citat:
Ursprungligen postat av
Uberfuhrer
Blocket har blivit sämre, bilhandlarna skriker att deras annonser inte visas, samtidigt har deras avgifter på Blocket gått upp.
Det har blivit helt galet med priser på begagnade bilar.
Volvo xc70 nio år gammal 27 tusen mil 180,000.-
Bmw 535 12 år gammal 31 tusen mil 210,000.-
Hur ser idioten ut som betalar dom summorna för den slutkörda skiten som babbefirmorna säljer?
När går babbefirmorna under? Det är ju helt orimligt rentmatematiskt att det finns så många idioter som betalar dessa bedragarpriser till babbarna så hela det här skevt prissatta utbudet går åt?
När kraschar handeln för begagnade bilar? Jag tycker det dröjer misstänksamt länge. Låt alla babbar gå under säger jag
Jag fattar inte heller vad som händer, min analys är att det är en kombination av att det börjar finnas ganska mycket elbilar på marknaden, samtidigt som det finns väldigt många som istället vill ha en beggad fossilbil. Det driver väl upp priserna, men det borde rimligtvis inte kunna komma upp i dessa sinnessjuka priser.
Men som ex: Vi brukar köpa 3åringar, dvs bilar som är ganska precis 3 år gamla. Det har länge varit så att efter 3 år så nästan halveras priset, och man får en bil som är väldigt fräsch, alltså maximal nytta av pris/nybilskänsla.
2021 kollade vi på ett antal BMW modeller, alla M-utrustade. Köpte en sådan med endast 3200 mil på mätaren. Hade den i 3 år och sålde den sedan, blev förvånade att vi kunde sälja den med såpass lite förlust som det blev.
Spola fram till dagens datum, kollar på samma bilar med samma tillverkningsdatum, givetvis med betydligt mycket mer mil på dem… Priset hos handlarna är
samma som vi köpte för fyra år sedan
Vad i helvete är det som händer??? Detta måste vara något fullständigt unikt fenomen, vad jag vet har bilar aldrig någonsin gått upp i pris igen (bortsett när de blir gamla och åtråvärda igen).
Marknaden som är just nu är verkligen helt jävla galen.