Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackstasi
Jo jag har också liknande bakgrund.
Men det jag tyckte var intressant att diskutera i tråden är just den stora prishöjningen som skett främst de sista åren.
Hur den drabbar i stort sett hela hobbyn.
Risken anser jag är att hobbyn på sikt dör ut. Där bilar står i tempererat garage med en anställd mekaniker som servar bilarna för en ev. tur någon enstaka gång.
För det är inte bara de bilar jag specifikt tänkte på som går det ödet tillmötes, även nyare årgångar och andra modeller.
Någon skrev att det har med vår ålder att göra och att årsmodeller som blir/är attraktiva förändras.
Så är det nig, men tittar man ex.vis på de usa bilar jag tänker på, tillkommer ständigt nya yngre entusiaster.
Problemet de har är att många modeller de drömmer om blivit väldigt dyra, speciellt de sista åren.
Jag håller helt med dig. Hobbyn dör ut, vi som har fordon som hobbys har säker en hel del exempel. Jag har köpt fullt funktionsdugliga och skattade, tidiga 80-tals, bilar för 1500-3000kr, idag kostar dessa allt mellan 10-100tkr... Samma med mc, mopeder, ja.. Saker som kostade 5000kr kostar 10-15år senare 150tkr. Jag är en av alla som drömde om en äldre jänkare "när jag är 30 kan jag köpa två!".. Pf. Priserna är helt obskyra, vilket, som du skriver, leder till att de står i ett garage.
Du låter som mig, en som använder fordonen, så jag har de senaste åren (före covid) sett med fasa hur priserna utvecklat sig runt om i världen.. Efter covid är bara brutalt. Trist har det blivit på möten, såg dock en snor-fräsch mustang mamba för någon vecka sen, vill inte veta prislappen på den idag. Sålde min för 20+år sen för nära 10tkr.. Men jag spöade den där mamban vad den orkade med (i trim dvs) , samma med dakotan och den 2 växlade husqvarnan.
Efter mopederna gick det över till mc, och man får ingen rd 350 för typ 9tkr idag.
Bilar är än värre, så det orkar jag inte ens ta upp. 😂
Påtal om tempererade garage så köpte jag en klenod iår som stått så sen 2010.. Inte körd, bara stått där... Håller på att fixa upp den, kommer ej vara till salu. Men köra den, det ska jag. Tusentals mil.