Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag tvekade mellan vissa modeller av Mercedes, eller en amerikansk modell.
Dessa hade allihop det gemensamt att de ”håller värdet” , det blev den Amerikanska, för den var roligare.

Jag kör dock min Varje dag det inte regnar nu som en ”Daily driver” får jag en nedgång, så får jag.

Jag tror inte det, och kör roligt under tiden.

Vilken ny (antar jag du menar) Mercedes håller värdet?
Av USAbilar är det väl bara Mustangen&Nya Corvetten som kvalar in. Möjligtvis någon Charger

Men pratar du begagnat finns det ju högvis med (hobby)bilar som man kan köra "gratis" ett eller flera år
Citera
2023-07-15, 17:33
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vilken ny (antar jag du menar) Mercedes håller värdet?
Av USAbilar är det väl bara Mustangen&Nya Corvetten som kvalar in. Möjligtvis någon Charger

Men pratar du begagnat finns det ju högvis med (hobby)bilar som man kan köra "gratis" ett eller flera år

Nej inte nya, det skulle jag inte spekulera i.
Jag pratar om SLS och dess systermodeller.

Vad gäller usabilar finns det fler.
Citera
2023-07-15, 17:51
Medlem
Det finns flera bilpriser som sticker ut.

En Suzuki Jimny kostade för några år sedan mellan 209.000:- och 219.900:- enligt prislistan för 2020 års modeller.
I dag begärs på Blocket 325.000:-, 376.000:-, 355.000:-, 299.900:-.
För begagnade Jimny som i vissa fall är inte bara är begagnade, utan flera år gamla och körda upp till 5.000 mil.

Ett annat exempel är Citroen 2 CV
Nypriset sista året, 1988, de importerades av en firma var 45.000:- till 55.000:-.
I dag begärs mellan 80.000:- och 125.000:- för dåligt renoverade exemplar.
Orenoverade i originalskick finns inte att uppbringa.

JEEP Wrangler som för 15 år sedan såldes för 15.000:- till 30.000:- begärs i dag flera hundra tusen för.

För att inte tala om skrotbilen Land Rover Defender som vid sekelskiftet kostade runt 120.000:- begärs flera gånger över halvmiljonen.

Raka motsatsen är det med gamla fina Brittiska Jaguar, Daimler och Benteley - dom kan man få för en spottstyver = 25.000:- till 50.000:-.

Såg i dag på Blocket Sörmland två Mercedes CLK till salu. En 200 och en 230. Begärs 49.000:- resp 39.000:- för.
Underbart vackra bilar.
Hade jag inte redan 3 bilar hade köpt en CLK, som länge vart min drömbil.
Men efter att Wheeler Dealer köpt en och renoverat plåtcabben så håller jag tillbaka.
Citera
2023-07-15, 17:52
Medlem
santos_devilles avatar
Samma sak på Harleys. Helt sinnessjuka priser. Det gynnar ju oss som har det som hobby och sitter på ett gäng äldre projekt.

Men förr kunde du köpa en 1200 sportster för 15-20k. Idag är det dubbla och dom är ju knappt värda att pilla på.
Citera
2023-07-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Mycket märklig kommentar. Det är väl i princip nästan bara inom den "hobbyn" eller det "intresset" folk fortfarande har fyra-fem kompisar att umgås med som träffas i ännu större grupper för just den sociala gemenskapens skull.
Antisocialt =/= asocialt

Dessutom finns det ju långt fler hobbys och intressen där folk träffar gamla kompisar. Ex. jakt och fiske, roll- och figurspel, idrott och sport osv.
Citera
2023-07-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jo, självklart. Men det jag lyfter handlar också om att priserna gått upp hysteriskt mycket på begagnade saker sedan Covid. Alltså på väldigt kort tid. Som sagt, det är inte ovanligt att en del försöker sälja begagnade saker dyrare än nypris.

Inte svårt att hitta exempel:

Begagnad gitarrpedal exclusive frakt: https://reverb.com/en-se/item/70920692-chase-bliss-audio-mood-mkii-2023-present-purple?bk=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiJiYTY4MWF kMy0zNWI1LTQwODEtYjc2ZC0zNzM2YzcyOTg1YmYiLCJpYXQiO jE2ODk0MjY1MDYsInVzZXJfaWQiOiIiLCJzZXNzaW9uX2lkIjo iYTg5YWY0YjItZWE4Yy00ZDM4LWEyMTYtMTc4ODhiYmQyMmY2I iwiY29va2llX2lkIjoiNjQzY2E4MDQtOTQ1Zi00YTU2LTkxZjY tZGQyYjk2OGMzOWNlIiwicHJvZHVjdF9pZCI6IjcwOTIwNjkyI iwic291cmNlIjoiTk9ORSJ9.tEG2qKFY-3nDoihJwVdfGJDDxL wv2LNWtcrvu64M0QY

Helt sprillans ny, inklusive frakt: https://www.chasebliss.eu/mood-mkii

Jag såg inte riktigt det här fenomenet för tre-fyra år sedan.

Jo jag såg också att det drog i väg något fruktansvärt men var inte det effekten av att folk fick ännu mer pengar över pga dom inte kunde resa och gå på krogen samt inflationen. Lättare och roligare att köpa en Puch Dakota via blocket att rulla in i garaget än att köpa guld.
Citera
2023-07-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Hej,
Har suttit och tittat på bilpriserna, främst äldre USA bilar 50-70 tal.

Inser att dessa bilar dels har blivit mer investeringsobjekt än genuin hobby.

Det har de senaste 7-8 åren dykt upp s.k "bilmäklare" som på löpande band sätter nya rekord gällande prislappen på dessa bilar.
Inte sällan har de dålig koll på dessa fordon.
Detta har medfört att många som går i säljtankar tror att de också kan få ut dessa priser..
Bara de senaste två åren har priserna generellt ökat med 60-70 procent.

Jag vill tillägga att jag själv äger 3 st s.k. "top of the line" bilar. 2 st femtiotalare samt en Moparcab -69. Så egentligen skulle väl jag vara nöjd med att mina bilar ökar i värde.. men nej det är jag inte. Att de ökar i den takt de gjort innan "hysterin" kan jag rycka är ok, men inte som det är nu.
Anledningen är rätt enkel. Detta kommer i det lpnga loppet ta död på hobbyn.
Tycker synd om de ungdomar som idag inte kan köpa en bil för rimliga pengar.

Dessutom kommer fler och fler bilar endast förvaras som investeringsobjekt istället för att njutas av en entusiast.

Att köpa en 1959 års Cadillac eldorado biarritz för 3,7 miljoner (annons på blocket) hur många kan och gör det idag?
USA styr prisutvecklingen och dollarn står högt, jovisst men mycket få bilar blir sålda för det pris som är satt, dessutom är marknaden otroligt mycket större.

Att diskutera, tycker ni också detta?
Letar ni bil idag eller har ni gett upp?
Finns någon lösning på detta? Inte bara som nu att bilar blir osålda och priset ständigt justeras nedåt?
Skulle man kunna tjäna på en nyproduktion av diverse modeller från 50-70 talet?
Om det nu finns folk som gillar stucket på bilarna.

Tänker mig en "remastered" av bilar som man gjort med tv spel.
Samma eller liknande utseende med uppdateringar som bättre bränsle ekonomi, bättre säkerhet, mer prestanda osv.

Jag fattar att det finns samlare som ska ha original och allt det där.
Men jag personligen hade ju gärna kunnat tänka mig visa modeller med en lite uppdatering men samma stuck så att säga.
Citera
2023-07-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Samma eller liknande utseende med uppdateringar som bättre bränsle ekonomi, bättre säkerhet, mer prestanda osv.

Men jag personligen hade ju gärna kunnat tänka mig visa modeller med en lite uppdatering men samma stuck så att säga.

Den tanken gillar jag. Hade också kunnat tänka mig en bil av äldre stuk fast med dagens moderniteter.
Citera
2023-07-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Det har under rätt lång tid funnits "byggsatser" på några stycken, ex.vis Cheva Belair 1957
Men jag är tveksam om det blev succe.
Ford -32 är en modell som kopierats i tusentals då de är populära inom hotrod.
Citera
2023-07-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Såhär brukar jag tänka. "Är detta något jag gillar, så kommer någon annan gilla det i framtiden". Tror inte jag gått back på en enda fordonsaffär, någonsin. Har ägt säkert ett 40-tal bilar och ett 15-tal mc. Vissa fordon man sålde för 10-15 år sen har ju gått upp med 1000+%. Ganska sjukt, men man får det folk är villig att betala...
Jo jag har också liknande bakgrund.

Men det jag tyckte var intressant att diskutera i tråden är just den stora prishöjningen som skett främst de sista åren.
Hur den drabbar i stort sett hela hobbyn.
Risken anser jag är att hobbyn på sikt dör ut. Där bilar står i tempererat garage med en anställd mekaniker som servar bilarna för en ev. tur någon enstaka gång.
För det är inte bara de bilar jag specifikt tänkte på som går det ödet tillmötes, även nyare årgångar och andra modeller.
Någon skrev att det har med vår ålder att göra och att årsmodeller som blir/är attraktiva förändras.
Så är det nig, men tittar man ex.vis på de usa bilar jag tänker på, tillkommer ständigt nya yngre entusiaster.
Problemet de har är att många modeller de drömmer om blivit väldigt dyra, speciellt de sista åren.
Citera
2023-07-15, 21:59
Medlem
Citat:

Men det jag tyckte var intressant att diskutera i tråden är just den stora prishöjningen som skett främst de sista åren.
Risken anser jag är att hobbyn på sikt dör ut. Där bilar står i tempererat garage med en anställd mekaniker som servar bilarna för en ev. tur någon enstaka gång.
För det är inte bara de bilar jag specifikt tänkte på som går det ödet tillmötes, även nyare årgångar och andra modeller.
Någon skrev att det har med vår ålder att göra och att årsmodeller som blir/är attraktiva förändras.
Så är det nig, men tittar man ex.vis på de usa bilar jag tänker på, tillkommer ständigt nya yngre entusiaster.
Problemet de har är att många modeller de drömmer om blivit väldigt dyra, speciellt de sista åren.

Jag håller helt med dig. Hobbyn dör ut, vi som har fordon som hobbys har säker en hel del exempel. Jag har köpt fullt funktionsdugliga och skattade, tidiga 80-tals, bilar för 1500-3000kr, idag kostar dessa allt mellan 10-100tkr... Samma med mc, mopeder, ja.. Saker som kostade 5000kr kostar 10-15år senare 150tkr. Jag är en av alla som drömde om en äldre jänkare "när jag är 30 kan jag köpa två!".. Pf. Priserna är helt obskyra, vilket, som du skriver, leder till att de står i ett garage.

Du låter som mig, en som använder fordonen, så jag har de senaste åren (före covid) sett med fasa hur priserna utvecklat sig runt om i världen.. Efter covid är bara brutalt. Trist har det blivit på möten, såg dock en snor-fräsch mustang mamba för någon vecka sen, vill inte veta prislappen på den idag. Sålde min för 20+år sen för nära 10tkr.. Men jag spöade den där mamban vad den orkade med (i trim dvs) , samma med dakotan och den 2 växlade husqvarnan.

Efter mopederna gick det över till mc, och man får ingen rd 350 för typ 9tkr idag.

Bilar är än värre, så det orkar jag inte ens ta upp. 😂

Påtal om tempererade garage så köpte jag en klenod iår som stått så sen 2010.. Inte körd, bara stått där... Håller på att fixa upp den, kommer ej vara till salu. Men köra den, det ska jag. Tusentals mil.
Citera
2023-07-15, 22:29
Medlem
Citat:

De yngre I fordonshobbyn som ska köpa jänk är det bara Cheva Impala eller möjligtvis BelAir 59-65+68 4dr eller S/W I skallen på.
Luft Ljud och Fälgar vekar vara krav samt att bilen ska se så eländig ut som möjligt.
Supa&Svina till max ska det göras och störa så mycket man kan med music att det inte går att stå närmare än 25meter utan Peltorkåpor.
200-300betalar man gärna för en redigt insupen pråm.
Är Ramen knäckt så röven släpar i backen så pissar dom ner sig av upphetsning.

Allt annat kan du köra direkt till StenaFragmentering oavsett märke eller modell I princip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in