Anonym555 försöker fylla flödet och fokusförflytta för att jag grävde fram detta igår:
Joakim är dömd för olaga hot, misshandel, olaga intrång och två fall av föregivande av allmän ställning.
Citat:
Målsägande berättar
Samtliga satt tillsammans och drack cider och pratade. På soffbordet låg en kniv som hon tidigare använt för att skrapa bort stearin från bordet. Joakim tog tag i kniven och sade "Lisa, jag vill skära halsen av dig" och "Blod skall rinna och du ska dö". Han visste att hon var deprimerad och att hon veckan innan hade försökt skära sig själv för att begå självmord, vilket han anspelade på. Hon upplevde inte att Joakim var berusad eller påverkad av narkotika och vet inte varför han sade detta. Hon blev rädd och sade åt honom att gå därifrån. Joakim sade då "Nästa gång ska jag skära dig, då ska jag hjälpa dig och skära hårdare". Även i detta skede höll han kniven mot henne. Hon upplevde det som att han höll kniven mot henne, på ca 50 centimeters avstånd i ungefär 10 - 20 minuter, det kan dock varit kortare tid. Joakim satt stilla när han uttalade hoten och soffbordet var mellan dem. Sekretess A och Sektretess B var närvarande under hela händelseförloppet. Joakim sade även till Sekretess B att han skulle sticka en kniv i magen på henne och att hon skulle förblöda.
*Lisa är ett fingerat namn på brottsoffret, Sekretess A ett manligt vittne, Sekretess B ett kvinnligt vittne.
Under samma rättegång behandlades också två fall av föregivande av allmän ställning då Joakim ringt samtal till målsägande och vittne och utgett sig för att vara Polis.
Citat:
Genom Lisas och Sekretess As berättelser samt Joakim Bergs egna uppgifter finner tingsrätten utrett att de aktuella telefonsamtalen ringts från telefonnummer som Joakim Berg disponerar samt att telefonsamtalen haft det innehåll som åklagaren gör gällande. Joakim Bergs uppgifter om att det inte är han som har ringt de akutuella samtalen kan lämnas utan avseende. Åtalet för föregivande av allmän ställning är styrkt och skall bifallas.
Citat:
Påföljd
Joakim Berg förekommer under två avsnitt i belastningsregistret. Han dömdes den 5 april 2001 av Mjölby tingsrätt till misshandel, varvid rätten överlämnade åt socialtjänsten att föranstalta om nödvändig vård inom socialtjänste. Den 10 februari 2004 godkände Joakim Berg ett strafföreläggande avseende olaga intrång.