2025-12-13, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DICK.NIGGER
Mitt inlägg här kommer väl försvinna och inte läsas av någon. Men jag vill ändå säga att som bonde, men som inte har några djur fast jag har erfarenhet av det när jag utbildade mig på SLU, det är Sveriges lantbruksuniversitet för alla obildade nollor.

Så tror jag att det ligger någon slags personlig tragedi och psykologiskt trauma bakom detta. Ingen frisk människa, då menar jag det ur en klinisk bemärkelse, slår ett djur.

Internettuffingar kan sitta och blåsa upp sig här i tråden hur mycket de vill och hota med hur mycket de skulle göra si och så med den berörda bonden. Men i verkligheten skulle de inte komma till att göra så himla mycket. Förmodligen om de skulle samla ihop sina pungkulor och konfrontera honom skulle bonden packa ihop internettuffingen i en ica-kasse.

Folk tror att jobbet som bonde är att bara sitta i en traktor och trycka på några knappar. Men det är väldigt fysiskt slitsamt fortfarande, med stor fara för ens hälsa. Samtidigt som man hela tiden lever med en enorm ovisshet om man ska klara "skörden" för det man får in är helt utom ens kontroll. Det beror helt och hållet på världsmarknaden. Även i det obetydliga pisslandet Sverige.

Jag hoppas på att utfallet i det här ärendet blir det bästa. Att bonden får hjälp och att korna får det bra. Kanske på andra gårdar, fast det är inte hur enkelt om helst att bara flytta runt dem.

I vilket fall så för att vi i Sverige ska klara vår försörjning behöver vi inte fler frånfällen i vår livsmedelsförsörjning.

Att ta ut sin ilska på oskyldiga djur pga tuff uppväxt och "trauman" är bara fegt, idiotiskt och en usel ursäkt. Men kan inte skylla på saker som hänt förr för sina egna vidriga hadlingar när man växt upp.
Senast redigerad av Anonym555 2025-12-13 kl. 03:41.
Citera
2025-12-13, 03:50
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Att ta ut sin ilska på oskyldiga djur pga tuff uppväxt och "trauman" är bara fegt, idiotiskt och en usel ursäkt. Men kan inte skylla på saker som hänt förr för sina egna vidriga hadlingar när man växt upp.

Jag vill slå myggor i ansiktet. Men har även slutar med det, de är ju bara små djur som gör det de är till för...håller med dig, spöa kossor för att pappa örfilade en när han var full, håller inte.

Men sen håller jag nog inte med övriga att detta är Arlas fel. Jävligt många bonnläppar som säljer juversprut till Arla. Som en stor koncern kan man självklart inte känna till alla bonnläppars psykiska åkommor osv.
Citera
2025-12-13, 08:52
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Jag vill slå myggor i ansiktet. Men har även slutar med det, de är ju bara små djur som gör det de är till för...håller med dig, spöa kossor för att pappa örfilade en när han var full, håller inte.

Men sen håller jag nog inte med övriga att detta är Arlas fel. Jävligt många bonnläppar som säljer juversprut till Arla. Som en stor koncern kan man självklart inte känna till alla bonnläppars psykiska åkommor osv.
Myggor är inte djur, de tillhör arten insekter.
Citera
2025-12-13, 08:58
Medlem
[quote=tempeZZt|93722119]
Du är väldigt sen på bollen och har felaktig info.

Vem det är och vilken gård har varit känt i tråden länge.

Inga kor har heller forslats bort p.g.a. insatsen. Några har skickats till slakt men det hade bonden beställt sedan tidigare och har inget med insatsen att göra.
[/QUOTE

Tror det är du som är missinformerad.
" Under onsdagen pågick en stor myndighetsinsats på en bondgård på Norra Öland. Länsstyrelsen genomförde insatsen, och polis fanns på plats för att hjälpa dem.

Insatsen var kopplad till ett avslöjande som TV4:s program Kalla Fakta gjort om missförhållanden. Under förmiddagen forslades djur bort från gården. "
Kalmar p4
Sen om de på gården lyckats fått iväg ett gäng till slakt innan tillslaget låter jag vara osagt
Citera
2025-12-13, 09:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
De säljer väl vidare den till ett annat märke bara.

Det är bara Arla som hämtar mjölk på Öland så det finns inga andra att sälja till.

Mjölken kommer att hällas ut.
Citera
2025-12-13, 09:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaterboi
Tror det är du som är missinformerad.
" Under onsdagen pågick en stor myndighetsinsats på en bondgård på Norra Öland. Länsstyrelsen genomförde insatsen, och polis fanns på plats för att hjälpa dem.

Insatsen var kopplad till ett avslöjande som TV4:s program Kalla Fakta gjort om missförhållanden. Under förmiddagen forslades djur bort från gården. "
Kalmar p4
Sen om de på gården lyckats fått iväg ett gäng till slakt innan tillslaget låter jag vara osagt

Det är exakt det där som är felaktig och gammal info.

Den informationen gick man ut med först men som man senare under eftermiddagen korrigerade.

Jag lyssnade på sändningarna hela dagen.
Citera
2025-12-13, 09:12
Medlem
Citat:
Jävligt konstigt också om flera människor med samma trauma lyckas samlas på samma gård och misshandlar djur.
Citera
2025-12-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexsunsey
Är du säker har du något namn på den anställda? Vet du om dom har svenskar anställda på gården då jag tycker båda två pratar tydlig svenska

I TV4 klippet benämner dom personen i röd tröja som en anställd, han i blå tröja som 'sonen', och kvinnan i klippet som 'en kvinna'.

Namn på den anställde vet jag inte. Men, som sagt, det är alltså den anställde som hoppar på kossan, inte bonden.

Edit: Det känns som bonden (och hans familj), utöver sitt eget agerande, även får bära hundhuvud för det som den anställde gör.
Senast redigerad av mr.meerkat 2025-12-13 kl. 11:21.
Citera
2025-12-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linus65
Jävligt konstigt också om flera människor med samma trauma lyckas samlas på samma gård och misshandlar djur.

Jag har en kompis som är polis och som jobbat med djurskyddsärenden, han har sagt att den mänskliga misär han stött på då varit större än han upplevt som ordningspolis i en av Sveriges större städer.
Citera
2025-12-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linus65

De kanske träffades på nätet i en sådan där sjuk grupp på samma sätt som peddos gör som delar barnporr med varann.
Citera
2025-12-13, 16:38
Medlem
Citat:
De kanske träffades på nätet i en sådan där sjuk grupp på samma sätt som peddos gör som delar barnporr med varann.

De två män som bor med BD och hans mamma kan vara ukrainska män på flykt undan krigstjänstgöring? Familjen kanske inhyser dem mot arbetsuppgifter och de vågar inte annat än lyda, eller är krigsskadade sedan tidigare?
Citera
2025-12-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuplexDrive
Jag har en kompis som är polis och som jobbat med djurskyddsärenden, han har sagt att den mänskliga misär han stött på då varit större än han upplevt som ordningspolis i en av Sveriges större städer.

När det kommer till misskötsel av djur och djurplågeri så är ofta människorna bakom i rent misär, ja. Hoppas bondjäveln åker dit för grovt djurplågeri och får några år i fängelset. Men Sverige är ju rätt tama när det gäller just djurskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in