Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2025-12-11, 17:04
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brette
Ja det går även ihop med de hjärnskador psykopati beror på. Intelligenta är de inte.

Var finner ni information om machivellianism? Har skurat men funnit i princip ingenting.
Jag tror att det är Aftonbladet som brukar skriva om det, annars är det Expressen.

Hittade denna artikel iallafall.
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/eMPM59/machiavellism-sa-manipuleras-du

Citat:
Varför ingår inte machiavellism som personlighetssyndrom i diagnoskriterie-manualerna?

– Jag tror det är ett begrepp vi inte rör oss så mycket med i Sverige, utan mer i USA. Jag vet inte riktigt vad som gör att det har blivit så.

Det är alltså inte en diagnos i Sverige eller på någpt vis etablerat inom psykiatrin eller inom psykologin i Sverige. Att det skulle vara en diagnos i USA vet jag inte heller men det är här i landet bara populärkulturellt trams.
Citera
2025-12-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Jag tror att det är Aftonbladet som brukar skriva om det, annars är det Expressen.

Hittade denna artikel iallafall.
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/eMPM59/machiavellism-sa-manipuleras-du

Det är alltså inte en diagnos i Sverige eller på någpt vis etablerat inom psykiatrin eller inom psykologin i Sverige. Att det skulle vara en diagnos i USA vet jag inte heller men det är här i landet bara populärkulturellt trams.
Tack för artikellänken. Men det måste väl vara en diagnos med tanke på att det ingår i den märka triaden? "Machiavelliansk personlighetsstörning" nämns här:

https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/machiavellisk-personlighetsstorning

"Vad är machiavellism?

Machiavellism (Machiavellisk personlighetsstörning) innebär att en person är manipulativ, saknar moral och har en cynisk världssyn. Fokus för personen är att behålla eller öka sin makt till varje pris. För att åstadkomma detta gör individen helt enkelt det som krävs, trots att det kan innebära manipulation, våld eller utnyttjande av någon annan. Så länge målet uppnås spelar det ingen roll huruvida agerandet är etiskt korrekt eller inte.

Det centrala personlighetsdraget hos en individ med Machiavellisk personlighetsstörning karaktäriseras av viljan att nå sina mål oavsett tillvägagångssätt. En sådan person kan använda alla tänkbara medel för att få sin önskan bemött.

Machiavellism är dock inte ett kliniskt personlighetssyndrom eller en diagnos som kan ställas inom vården, utan snarare ett ramverk som beskriver människors beteenden.

Machiavellism överlappar med personlighetssyndromen antisocialt personlighetssyndrom och narcissistiskt personlighetssyndrom, vilka till skillnad från machiavellism är diagnoserbara. Vad de har gemensamt är deras manipulativa och okänsliga karaktär. Däremot kan orsaken till manipuleringen skilja sig åt. Exempelvis kan personer med antisocial personlighetssyndroms manipulativa eller oärliga beteende bottna i enbart nöje.

En person med machiavellism manipulerar främst när det finns något att vinna genom det. Den manipuleringen är mer försiktig och flexibel, medan en person med antisocial personlighetsstörning kan manipulera mer på impuls eller vana. Alla tre personlighetsdrag karaktäriseras däremot av en betydande egocentrism. Cynismen som är vanlig hos en person med machiavellism leder ofta till uppfattningen att andra människor har onda intentioner, och att andra människor vill manipulera personen själv. Av den anledningen tror machiavellisten det värsta om andras intentioner och kan ha en fientlig framtoning.
Kännetecken och symtom på machiavellism
1. Självcentrerad

Ett stort självfokus är vanligt för en person med drag av machiavellism. Detta kan för det mesta konstateras efter hand, då människor i närheten tenderar att uppmärksamma och genomskåda grunden till machiavellistens handlingar.
2. Cynisk världsuppfattning

Att göra cyniska uttalanden om andra människors intentioner kan höra till vanligheten för en individ med drag av machiavellism. Ofta har personen svårt att lita på andra människor och misstror deras intentioner. Det kan därför bli problematiskt för individen att skapa djupare relationer eller utföra arbete som kräver att man litar på att andra sköter sin uppgift.
3. Initialt vänlig

Det är inte ovanligt att machiavellisten initialt uppfattas som smickrande, tillmötesgående och vänlig. Detta kan vara en uträknad taktik för att komma närmare sina mål, exempelvis genom att öppna sig själv för att vinna solidaritet. Det är inte alltid som en hårdare taktik används till en början.
4. Framgångsrik i tävlingsinriktade miljöer

Konkurrens och maktsträvan driver denna individ, och därför kan den som har kapacitet klättra på karriärstegen i miljöer där hårt klimat råder.
5. Hänsynslös

Det är vanligt att dessa individer använder sig av bedrägeri eller till och med tvång för att nå sina mål. Att trampa andra på tårna är inga problem, och därav kan en person med dessa drag uppfattas som okänslig och oförskämd.
6. Fokus på makt

Ett centralt fokus för en person med machiavellism är pengar, makt och konkurrens. Nära relationer, egenvård och samhällsgemenskap läggs mindre energi på.
7. Likgiltig inför hur andra påverkas

Huruvida andra drabbas av machiavellistens strävan mot makt och rikedom kan tyckas ovidkommande. Om lurendrejeri eller manipulering är det som krävs för att personen ska nå sitt mål anses det endast nödvändigt.
8. Avsaknad av moral

Individer med machiavellism skapar sällan starka känslomässigt till andra människor. I kombination med avsaknad av den moraliska kompassen kan personen bortse från vad som är rätt eller fel för att nå sina mål.
9. Strategisk

Machiavellisten kan upplevas smart och strategisk. När det viktigaste handlar om att nå sin målsättning är det gynnsamt att vara klipsk, vilket kan innefatta en del planering och strategitänk. "

Så de är i princip en psykopat men utan hjärnskadorna, besatta av makt genom alla medel, inte för att det är roligt att plåga som för psykopaten utan på grund av makthunger.
Citera
2025-12-12, 00:00
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Tack för artikellänken. Men det måste väl vara en diagnos med tanke på att det ingår i den märka triaden? "Machiavelliansk personlighetsstörning"

Så de är i princip en psykopat men utan hjärnskadorna, besatta av makt genom alla medel, inte för att det är roligt att plåga som för psykopaten utan på grund av makthunger.
Vi har antisocial personlighetsstörning samt narcissistisk personlighetsstörning, inte psykopati eller sociopati.

Kan inte se att inte detta Machiavellism skulle få någon av de diagnoserna då en diagnos har en mängd kriterier men är inte ett facit över hur en person fungerar.
Citera
2025-12-12, 21:01
Medlem
Citat:
Vi har antisocial personlighetsstörning samt narcissistisk personlighetsstörning, inte psykopati eller sociopati.

Kan inte se att inte detta Machiavellism skulle få någon av de diagnoserna då en diagnos har en mängd kriterier men är inte ett facit över hur en person fungerar.
Var fick du "Psykopati eller sociopati" ifrån?

Antisocial personlighetsstörning och psykopati är såhär:

AS -----------------------------------------------------Psykopati

ASPS är alltså den milda delen och psykopati den grava. Sociopati har man ej använt sig av sedan 60-talet då diagnosen slutade användas.
Citera
2025-12-12, 21:04
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Var fick du "Psykopati eller sociopati" ifrån?

Antisocial personlighetsstörning och psykopati är såhär:

AS -----------------------------------------------------Psykopati

ASPS är alltså den milda delen och psykopati den grava. Sociopati har man ej använt sig av sedan 60-talet då diagnosen slutade användas.
Nej. Antisocial personlighetsstörning är en störning som utvecklats genom individens barndom och ugdomstid, medan psykopati är medfött.

Alla antisociala individer är inte psykopater men alla psykopater är antisociala.
Citera
2025-12-12, 21:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nej. Antisocial personlighetsstörning är en störning som utvecklats genom individens barndom och ugdomstid, medan psykopati är medfött.

Alla antisociala individer är inte psykopater men alla psykopater är antisociala.

Både primära och sekundära psykopater ryms i AsPD.
Citera
2025-12-12, 21:32
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Psykopat personlighet VS machiavelliansk personlighet.

Likheter och olikheter??

För mig låter machiavellianen som en psykopat, fast som är mer kalkylerande/beräknande och mindre risktagande.
Samtidigt tänker jag att psykopater är födda som dom är, medans machiavellianen gör ett aktivt val att vara som han är gör att det kommer gynna honom.
Du kanske tänker på sociopat?

Som jag förstått det så har psykopater medfödd talang medans sociopater tränat.
Machiavellianer har nog också tränat, dock kanske medvetet?
Citera
2025-12-12, 22:10
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Både primära och sekundära psykopater ryms i AsPD.
Jag vet, de tvar exakt det jag skrev.
Citera
2025-12-14, 09:33
Medlem
nonameds avatar
Många hänvisar till den mörka sidan av kraften i StarWars som machiavellianen delen. Psykopati är en psykiskt störning.
Citera
2025-12-21, 21:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktfabrik
Jag är van vid att folk ter sig efterblivet på Flashback och jag hade kunnat säga till mig själv att du tillhör den kategorin men jag tror inte du är det utifrån din förmåga att formulera dig så jag har svårt att greppa vad exakt som motiverade dig att svara gång på gång när du blev motbevisad.

Uppmärksamhet. SoulsofSophia vill ha uppmärksamhet. Därför låter hon käften gå angående i princip vad som helst. Det därför hon byter ämne, argument och inställning hela tiden. Bara alla dansar runt hennes inlägg.

För övrigt är det deprimerande med alla som blivit intresserade av "psykologi" efter att ha sett för mycket tuffa teve-serier. Trådstarten hanterar psykiska sjukdomstillstånd som om det vore "Alien vs Predator" eller nåt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in