Citat:
Ursprungligen postat av
Pundedu
Psykopat personlighet VS machiavelliansk personlighet.
Likheter och olikheter??
För mig låter machiavellianen som en psykopat, fast som är mer kalkylerande/beräknande och mindre risktagande.
Samtidigt tänker jag att psykopater är födda som dom är, medans machiavellianen gör ett aktivt val att vara som han är gör att det kommer gynna honom.
Nu har jag läst.
Psykopati och machiavellianism är personlighetsdrag på en skala där vi alla ligger nånstans mellan 0-100. Har du högt på psykopati-skalan så har du så gott som alltid högt på machiavellianism-skalan. Det gäller även det tredje personlighetsdraget narcissism. Dessa tre drag tillsammans skapar the ”dark triad”.
Du har givetvis fel i alla dina uttalanden.
Det är psykopatin som utmärker sig för att vara kalkylerande. Även empatilös/känslokall och risktagande.
Machiavellianismen handlar om hur duktig man är på att manipulera andra på deras bekostnad för att få fördelar.
Så som sagt, man är inte ”antingen eller”, utan alla har en viss grad av dessa drag. Frågan är hur mycket psykopatisk och hur mycket machiavellianistisk man är. I princip alla politiker har högre nivåer av machiavellianism tex.