2025-12-12, 09:39
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Det är svårt att spela i Europa. Svenska lag har historiskt haft väldigt svårt för detta. Det är mot bakgrund av detta Djurgårdens framgångar ska bedömas.

Klass.
Vårat problem har hela året varit att vi varit svaga i båda straffområdena, oavsett allsvenskan eller europa. Vi har ingen som kan avsluta alla fina anfall och det blir hönsgård varenda gång motståndarna kommer in i vårat straffområde och bollen verkar alltid studsa motståndarnas väg.
Citera
2025-12-12, 09:53
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
18-9 i avslut igår? Har det något med saken att göra?
Jaaa...
1.11 mot 0.80 i Xg säger också en del om chanserna.

Du fick det att låta som att ni gjort en "VSK 2024", men vid en snabb koll på statistiken på era ECL matcher så är eran poängskörd inte så sjuk iaf.
Citera
2025-12-12, 10:58
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
1.11 mot 0.80 i Xg säger också en del om chanserna.

Du fick det att låta som att ni gjort en "VSK 2024", men vid en snabb koll på statistiken på era ECL matcher så är eran poängskörd inte så sjuk iaf.
Har man sett matcherna är det en sjuk poöngutdelning.

Borde haft 3p mot Shelbourne.

Borde definitivt haft 3p mot Rayo som domaren rånade oss på i sista sekunden.

Förtjänade 1 p mot Strasbourg

Var helt överlägsna mot Bosnierna och hade massvis med frilägen att döda matchen vid 1-0. Sedan gör dom två snabba mål på ett läge.

Och igår skulle vi vunnit.

Med en riktig anfallare hade vi stått på 13p istället för 2.
Citera
2025-12-12, 13:10
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Vårat problem har hela året varit att vi varit svaga i båda straffområdena, oavsett allsvenskan eller europa. Vi har ingen som kan avsluta alla fina anfall och det blir hönsgård varenda gång motståndarna kommer in i vårat straffområde och bollen verkar alltid studsa motståndarnas väg.
Fast även när vi varit svaga inhemskt har vi varit starka i Europa. Psykologi är otroligt viktigt i dessa sammanhang. Där tror jag selektionen på era värvningar spelar roll. Häcken är litet lag i en stor stad. Hos er får man bo i Göteborg samtidigt som man slipper press från huligansupportrar. Det selekterar för spelare som inte gillar bubblor i sockerdrickat.
Citera
2025-12-12, 13:49
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Fast även när vi varit svaga inhemskt har vi varit starka i Europa. Psykologi är otroligt viktigt i dessa sammanhang. Där tror jag selektionen på era värvningar spelar roll. Häcken är litet lag i en stor stad. Hos er får man bo i Göteborg samtidigt som man slipper press från huligansupportrar. Det selekterar för spelare som inte gillar bubblor i sockerdrickat.
Håller inte med. I sådana fall hade vi inte gjort horhus av lag som Anderlecht och Cluj i avgörande matcher. I dom matcher när vi får till slutprodukten är det inte många som slår oss på fingrarna.
Citera
2025-12-12, 13:52
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Håller inte med. I sådana fall hade vi inte gjort horhus av lag som Anderlecht och Cluj i avgörande matcher. I dom matcher när vi får till slutprodukten är det inte många som slår oss på fingrarna.

Blir de Salif Camara Jönsson som ersätter flyktande Martin Ericsson?

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/ettan-sodra/officiellt-camara-jonsson-lamnar-tff

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/allsvenskan/ericsson-huvudspar-for-rosenborg---hacken-chefen-bekraftar-intresse
Citera
2025-12-12, 16:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Sportsligt och organisatoriskt ligger Djurgården också före er. Det är faktum, oavsett vad man tycker om er och Djurgården.
Det vet jag inte. Tycker vi har mer meriterad backroom just nu än vad både ni och apa har. Deras lagbygge ligger dock längre fram, det kan jag väl ge dom.
Citera
2025-12-12, 16:24
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det vet jag inte. Tycker vi har mer meriterad backroom just nu än vad både ni och apa har. Deras lagbygge ligger dock längre fram, det kan jag väl ge dom.
Meriterad backroom? Ni är mitt i ett kaos med en vd som utlovar tjänster och sedan pga ekonomiska aspekter tvingas dra tillbaka dem. Medan vi väntade på ny tränare väntar ni på att någon klubb ska ta Mikkjal för att ni inte kan sparka honom. Er taktik ni plockade fram har ni inte varit i närheten av att implementera: 2025 skulle vara året Mikkjal skulle spela framåtutlutad 4-3-3 fotboll. Gick väl sisådär med det.

Tror inte som vissa säger att ni kommer ha ett decennium av mellanår för storklubbar som aik studsar alltid tillbaka men ni är trea sportsligt, organisatoriskt och ekonomiskt. Så är det bara.
Citera
2025-12-12, 17:41
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Haha, solna-glasögonen på ser jag.
Utifrån sett så är ni en stor cirkus som vi bevittnat sedan 2-3 år tillbaka.

För ett år sedan så hade jag köpt att en gnagare verkligen intalat sig att man har något på gång organisatoriskt. Men nu har man tappat 3 av 4 hörnstenar i erat "backroom" som man kunde bygga ett sådant resonemang på, och således är tillbaka ner i skiten igen.

I era poddar pratar man om att det är kaos på kontoret. Jag vet inte hur det är med det, men det är ganska lätt att köpa med tanke på hur det går för er med olika frågor.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-12-12 kl. 17:54.
Citera
2025-12-12, 18:08
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Meriterad backroom? Ni är mitt i ett kaos med en vd som utlovar tjänster och sedan pga ekonomiska aspekter tvingas dra tillbaka dem. Medan vi väntade på ny tränare väntar ni på att någon klubb ska ta Mikkjal för att ni inte kan sparka honom. Er taktik ni plockade fram har ni inte varit i närheten av att implementera: 2025 skulle vara året Mikkjal skulle spela framåtutlutad 4-3-3 fotboll. Gick väl sisådär med det.

Tror inte som vissa säger att ni kommer ha ett decennium av mellanår för storklubbar som aik studsar alltid tillbaka men ni är trea sportsligt, organisatoriskt och ekonomiskt. Så är det bara.
Nja, 2025 var väl året MT skulle köra cynisk fotboll för att nå resultat. Detta var ju uttalat inför säsongen, där man markerade att det inte fanns resurser för att lira 433. Sen har du så klart rätt i att det finns ett tillfälligt problem med cashflow, men det ändrar ju inte det faktum att tillsättningarna som vi gjort i backroom sedan tidigare håller en väldigt hög nivå.
Citera
2025-12-12, 18:15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Haha, solna-glasögonen på ser jag.
Utifrån sett så är ni en stor cirkus som vi bevittnat sedan 2-3 år tillbaka.

För ett år sedan så hade jag köpt att en gnagare verkligen intalat sig att man har något på gång organisatoriskt. Men nu har man tappat 3 av 4 hörnstenar i erat "backroom" som man kunde bygga ett sådant resonemang på, och således är tillbaka ner i skiten igen.

I era poddar pratar man om att det är kaos på kontoret. Jag vet inte hur det är med det, men det är ganska lätt att köpa med tanke på hur det går för er med olika frågor.
ANVÄND DITT FILTER FÖR FAN.
Citera
2025-12-12, 19:17
Medlem
Citat:
Nja, 2025 var väl året MT skulle köra cynisk fotboll för att nå resultat. Detta var ju uttalat inför säsongen, där man markerade att det inte fanns resurser för att lira 433. Sen har du så klart rätt i att det finns ett tillfälligt problem med cashflow, men det ändrar ju inte det faktum att tillsättningarna som vi gjort i backroom sedan tidigare håller en väldigt hög nivå.
Nja, bygga truppvärde var väl Bilhandlar-Berntsens plan för 2025, iallafall vad som uttalades, vilken sen slängdes i papperskorgen när man kom 3:a 2024.

Sen försökte han och fårknullaren pressa ledningen att pantsätta klubben och kunna spendera 5-siffriga belopp på nordiska 28-29 åringar med skadehistorik för att gå all in på att gå till Europa som oseedade 2025. Det var man såpass säkra på att man behandlade Svenska Cupen och 1 av 2 titlar samt möjlighet till Europa League-kval som träningsmatcher, alternativt att det var någon form av protest mot ledningen för att man inte fick plocka in Bård Finne eller dylik striker.

Ska dock inte utesluta att hela ”bygga truppvärde” bara var något fyllehunden sa för att smida ledningen (vilket historiskt varit väldigt lätt att göra, lex Manuel Lindberg) och att planen var att riskera klubbens ekonomi för att få in nästan hela minusposten om man skulle nå gruppspel i Conference League. Om min faster hade haft en kuk hade hon varit min farbror typ.

Den planen var isåfall idiotisk ur minst två synvinklar. Dels den lilla ekonomiska vinsten på den enorma risk som tas. Men framförallt sett till att AIK i Europa är att likställa med Djurgården i derbyn. Det har liksom inte spelat någon roll om det är tjeckiska fritidsledare, ungerska takläggare eller ett danskt juniorlag på andra sidan - det blir alltid uttåg ändå.
Senast redigerad av Zorrkan 2025-12-12 kl. 19:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in