Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Vet folk som seriöst tror att locket kan ramla ner i hålet (eller rotera i det och hamna på högkant) om man kliver på det/kör över det.
Det har hänt. Såg det för bara ett år sedan. Var en stackare som körde över ett brunnslock i 40-45 km/h och det bara smällde till och däck, fälg, styrleder med mera förintades. Jag såg det med egna ögon då jag körde bakom honom. Brunnslocket hade svängt på sig. Kanske för att det inte låg riktigt på plats efter arbete där tidigare eller något annat. Sånt vill man inte vara med om och behöva tjafsa med kommunen eller vilka det nu är som äger brunnarna för att försöka få ersättning, hyrbil med mera.
Händer det ofta? Högts troligt väldigt sällan, men har jag sett det en gång i min stad, så har det garanterat hänt många många gånger i hela Sverige under årens lopp.
Men jag litar ändå på att de nästan alltid ligger som de ska. Att jag undviker vissa av dom är för att de som är helt platta som de ska vara är inga problem att köra över, men det finns brunnslock som är nedsänkta av någon anledning så det smäller när man kör över dom. Varför skulle man vilja installera brunnslock som inte är helt platta, det är ju vansinne!