Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-12, 00:39
Medlem
Ja vad är det med folk som väjar som galningar för att inte köra över/på brunnslock?

Senast idag, låg bakom en bil i stadstrafik. Denne, såfort det kom ett brunnslock så väjar den åt något håll för att inte köra över det. Tror man att bilen ska gå sönder? Eller att inte dämparna ska klara det eller utsättas för "onormalt" slitage?

Detta gäller såklart i låga hastigheter, brukar inte finnas brunnslock när man kör 110.

Samma fenomen vid farthinder när man kan köra emellan, varför liksom?

Är det bara jag som reflekterar över detta och hur gör ni själv?
Citera
2025-12-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snittscheeer
Va?! Känner du inte till att A-brunnar betyder otur?
När jag var liten (1980- och 90-talet) var det en självklarhet att undvika A-brunnar. Det var nästan lika självklart som att man skulle gå på trottoaren och ha cykelhjälm när man cyklade. A-brunnar ”visste” man betydde otur, precis som K-brunnar stod för kärlek och V-brunnar (de där små) för lycka.
https://www.isof.se/utforska/webbutstallningar/goteborgsroster-i-arkivet/berattelser-om-goteborg/berattelser-2000-2020/fler-dokumentations--och-forskningsprojekt/ga-pa-gatubrunnar-2014
Citera
2025-12-12, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Va?! Känner du inte till att A-brunnar betyder otur?
När jag var liten (1980- och 90-talet) var det en självklarhet att undvika A-brunnar. Det var nästan lika självklart som att man skulle gå på trottoaren och ha cykelhjälm när man cyklade. A-brunnar ”visste” man betydde otur, precis som K-brunnar stod för kärlek och V-brunnar (de där små) för lycka.
https://www.isof.se/utforska/webbutstallningar/goteborgsroster-i-arkivet/berattelser-om-goteborg/berattelser-2000-2020/fler-dokumentations--och-forskningsprojekt/ga-pa-gatubrunnar-2014

Jo såklart. Men det är väl inte A-brunnar mitt i vägen? Dvs avlopp. Utan det är väl brunnar för Dagvatten vi pratar om? Borde ha en annan märkning, rimligen D men jag kan ha fel
Citera
2025-12-12, 01:16
Medlem
Citat:
Jo såklart. Men det är väl inte A-brunnar mitt i vägen? Dvs avlopp.
Ska kolla nästa gång jag är ute och åker.
Citera
2025-12-12, 01:43
Medlem
Sereenas avatar
Vet folk som seriöst tror att locket kan ramla ner i hålet (eller rotera i det och hamna på högkant) om man kliver på det/kör över det.
Citera
2025-12-12, 06:33
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Dagens engångsbilar är gjorda av plast. Framförallt SUV modeller som inte klarar att köra över fartgupp utan att stanna vid varje och krypa över. Ser detta varje dag. Väl investerade pengar! Varje brunn dom kör över sänker andrahandsvärdet med 10 000 kr, minst!!!
Citera
2025-12-12, 06:48
Moderator
Citat:
Ja vad är det med folk som väjar som galningar för att inte köra över/på brunnslock?

Senast idag, låg bakom en bil i stadstrafik. Denne, såfort det kom ett brunnslock så väjar den åt något håll för att inte köra över det. Tror man att bilen ska gå sönder? Eller att inte dämparna ska klara det eller utsättas för "onormalt" slitage?

Detta gäller såklart i låga hastigheter, brukar inte finnas brunnslock när man kör 110.

Är inte det minsta rädd att det ska skada bilen. Men gör det ändå av ett par olika anledningar.
Den främsta - hänsyn, skeva lock eller ringar som satt sig smäller jävligt illa och kan jag genom att undvika att köra på dem störa boende och medmänniskor mindre så gör jag det. Sliter dessutom mindre på installationen så det kostar mindre skattepengar i längden.
Den andra - komfort, de smäller ju inte bara utåt, det kan smälla i bilen med, vissa lock ligger långt ner i ringen och då smäller det i bilen när man kör över.
Citera
2025-12-12, 08:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Hmm, jag tänker precis tvärt om. Hur är folk funtade som bara kör över allt i vägen utan att simpelt anpassa körriktningen något så slipper man köra i brunnar och annat skit?

Dels blir det bekvämare färd, dels sparar det över längre tid dyra reparationskostnader för framvagnsdetaljer.
Citera
2025-12-12, 08:27
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Bara jag som väjer för locken för att det är kul att köra lite slalom?
Givetvis bara om jag inte får möte.
Citera
2025-12-12, 08:53
Medlem
Svartaknegarns avatar
Jag förstår inte heller varför man väjer för brunnar, enda anledningen jag kan komma på är om man tror att dem står för otur som någon annan i denna tråd pratade om. Har jobbat som bilmek nu i nästan 38 år o har aldrig varit med om att en bil varit skadad efter en brunn
Citera
2025-12-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vet folk som seriöst tror att locket kan ramla ner i hålet (eller rotera i det och hamna på högkant) om man kliver på det/kör över det.

Det har hänt. Såg det för bara ett år sedan. Var en stackare som körde över ett brunnslock i 40-45 km/h och det bara smällde till och däck, fälg, styrleder med mera förintades. Jag såg det med egna ögon då jag körde bakom honom. Brunnslocket hade svängt på sig. Kanske för att det inte låg riktigt på plats efter arbete där tidigare eller något annat. Sånt vill man inte vara med om och behöva tjafsa med kommunen eller vilka det nu är som äger brunnarna för att försöka få ersättning, hyrbil med mera.

Händer det ofta? Högts troligt väldigt sällan, men har jag sett det en gång i min stad, så har det garanterat hänt många många gånger i hela Sverige under årens lopp.

Men jag litar ändå på att de nästan alltid ligger som de ska. Att jag undviker vissa av dom är för att de som är helt platta som de ska vara är inga problem att köra över, men det finns brunnslock som är nedsänkta av någon anledning så det smäller när man kör över dom. Varför skulle man vilja installera brunnslock som inte är helt platta, det är ju vansinne!
Citera
2025-12-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartaknegarn
Jag förstår inte heller varför man väjer för brunnar, enda anledningen jag kan komma på är om man tror att dem står för otur som någon annan i denna tråd pratade om. Har jobbat som bilmek nu i nästan 38 år o har aldrig varit med om att en bil varit skadad efter en brunn
Förekommer, men är väldigt sällsynt, att brunnslock vintertid i s m snöplogning lämnat sätet och tippat upp och slagit i underredet.
Har själv sett det vid ett tillfälle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in