Citat:
Jag förstår inte heller varför man väjer för brunnar, enda anledningen jag kan komma på är om man tror att dem står för otur som någon annan i denna tråd pratade om. Har jobbat som bilmek nu i nästan 38 år o har aldrig varit med om att en bil varit skadad efter en brunn
Citat:
For en himla massa år sedan, typ på 80talet, så var jag en tur till Västerås med min -59 Cadillac Coupé de Ville, och hade parkerat vid stationen en stund.
Efter en stund så com det en annan Cadillac rullade på vägen utanför parkeringen, en 59a eller 60a, och rätt vad det var så small det till, märkligt metalliskt, och bilen tvärstannade där ute på vägen.
Jag klev ut för att kolla vad som hänt, och det visade sig att ett av brunnslocken på vägen hade vippat runt när han körde över det med hjulen, så det slagit upp och skadat karossidan rätt rejält, plåtskada. Bilen var i mycket fint skick och ägaren bestört. Tippar på att ansvariga för vägen eller avloppet fick betala räkningen för att åtgärda skadorna och ny lackering.
Förstår inte riktigt varför man ska behöva ojja och noja sig över att nån bil ibland väjer för brunnslock på vägen, det är väl inte märkligare än att folk kan väja för andra ojämnheter i vägen, kanter gropar skador…
Kanske den bil man åker har hårt chassie, eller så vill man slippa stök över gropar och brunnslock om man åker en tyst komfortabel bil och bara försöker glida fram mjukast och tystast möjligt.
Jag själv väljer t ex att hålla mig utanför de vanliga dubbspåren som finns på nästan alla asfaltsvägar med tiden, för att det helt enkelt blir mycket tystare i bilen, och mindre risk för vattenplaning om det skulle regna. Då kan man undra varför nästan alla andra bilar envisas med att åka i dessa ”kanotleder” med hjulen när det regnar, eller står ut med det påtagligt högre vägljudet när det är bara att styra 3-4 dm vid sidan om så blir det mycket tystare i bilen.