2025-12-11, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Kan du läsa?
https://www.sydsvenskan.se/horby/greps-pa-jobbet-nekar-till-mord/
Efter gripandet, som klockades till 13.37, gav mannen svar som poliserna upplevde som underliga eller osammanhängande, enligt Sydsvenskans källor.
Han är i femtioårsåldern och bor på samma adress som den döda kvinnan och barnet. Bara det räcker för att bli misstänkliggjord i sådana här fall, oavsett övriga omständigheter.
– Det krävs inte sådär väldigt mycket för att bli anhållen som skäligen misstänkt, säger Hans Harding.

– Nu kan det gå åt båda hållen: bevis försvagas eller förstärks av arbetet som pågår.

Typiskt sett gäller den misstankegraden tills de första tekniska resultaten kommit in och värderats, samt jämförts med vad förhör med nyckelpersoner ger.
Ett längre, ”ordentligt”, förhör har hållits med den misstänkte. Åklagare Harding ger inga detaljer om vad han berättar.

– Men jag kan säga så mycket som att han förnekar brott, säger han.

– Han kommer att förhöras på nytt senare i dag (läs: onsdag).
Åklagare Harding kan hålla den misstänkte kvar i en cell som anhållen fram till på fredag. Då måste mannen antingen släppas eller begäras häktad.

Haha men jösses! Klart stackarn ger osammanhängande svar om han är i chock!
Citera
2025-12-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag ville inte skriva i tråden tidigare eftersom stämningen var så hatisk då pappan inte heter Johansson i efternamn.

Jag tyckte från början att det var så märkligt att två personer ligger döda utan att någon hört eller sett något, detta i ett radhusområde. Radhus brukar vara lyhörda och om pappan hade angripit mamman så borde pojken skrikit och kanske sprungit ut och vice versa. Här verkar grannarna inte hört ett knyst utan bara uppmärksammat att gardinerna var fördragna.

Att de grep pappan på arbetsplatsen talar ju oxå ett tydligt språk. Måste vara extremt ovanligt att en mördare dödar sitt barn och fru och sen går till jobbet

Vilket oerhört trauma det måste varit för honom att först få veta att hans fru och barn är döda och sen måste han följa med polisen för förhör och bli anhållen misstänkt att vara förövaren.
Kan inte tänka mig en värre situation.

Det är oxå intressant att se hur pöbelreaktionerna blir. Är en misstänkt till utseende icke typsnittet av en svensk sprudlar hatet.
Är den misstänkta svensk så blir det genast förlåtande, förstående, psykiatrins fel etc och den misstänkte ses nästan som offer. Den som inte läst tråden om Västeråsmördaren, (som mördade sin flickvän och nästan sin x fru ) kan jag rekommendera den som läsning för att se skillnaden.

Inte så konstigt, den mannen drabbades helt klart av allvarlig negativ påverkan på psyket pga stress och sömnbrist.
Citera
2025-12-11, 19:34
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Haha men jösses! Klart stackarn ger osammanhängande svar om han är i chock!
Exakt och åklagaren är väldigt tydlig med att utredningen (då) inte har en tydlig riktning, att gripandet är praxis och att den gripna nekar till brott och inga mer detaljer ges.
Citera
2025-12-11, 19:35
Medlem
Blev förvånad när jag läste att polisen går ut med att det troligtvis är ett mord och ett självmord utfört av mamman. Det är väl högst ovanligt att man så snabbt går ut med det och att man offentligt går ut med att en av de döda mördat och sedan tagit självmord? Jag får intrycket av att det beror på att den först anklagade mannen är invandrare, att man är rädd att det ska spä på främlingsfientlighet. Är det en invandrare så mörkar man, är det inte så ska det ut.
Citera
2025-12-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vaga uppgifter från början och locket på av polisen men ändå var många snabba och säkra på att mannen var GM ....för att han är arab.

Vi vet ju inte om mamman kanske ville lämna ett destruktivt förhållande men insåg att det inte skulle gå och valde därför att ta livet av sig själv och sin son.
Citera
2025-12-11, 19:37
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Blev förvånad när jag läste att polisen går ut med att det troligtvis är ett mord och ett självmord utfört av mamman. Det är väl högst ovanligt att man så snabbt går ut med det och att man offentligt går ut med att en av de döda mördat och sedan tagit självmord? Jag får intrycket av att det beror på att den först anklagade mannen är invandrare, att man är rädd att det ska spä på främlingsfientlighet. Är det en invandrare så mörkar man, är det inte så ska det ut.
Du vet inte vad man funnit men går man ut med det är det nog så.
Säg en gång polisen gått ut med något liknande och det har visat sig vara felaktigt.
Citera
2025-12-11, 19:38
Bannlyst
Citat:
Exakt och åklagaren är väldigt tydlig med att utredningen (då) inte har en tydlig riktning, att gripandet är praxis och att den gripna nekar till brott och inga mer detaljer ges.

Men för tusan när ingår ett ingripande i praxis..
Det var det mest befängda jag hört när det gäller SRL
Citera
2025-12-11, 19:40
Bannlyst
Citat:
Du vet inte vad man funnit men går man ut med det är det nog så.
Säg en gång polisen gått ut med något liknande och det har visat sig vara felaktigt.

Men troligtvis vet du det då åberopar detta...
Citera
2025-12-11, 19:42
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Men för tusan när ingår ett ingripande i praxis..
Det var det mest befängda jag hört när det gäller SRL
Du är fan hjärndöd.
Om ett par bor ihop med barn och ena föräldern med barn är funna döda på hemadressen blir den andra föräldern automatiskt misstänkt.
Speciellt i detta fall då den överlevande föräldern är en man.
En normal person kan läsa det i det lilla som givits ut informativt av Polisen och Åklagare.
Citera
2025-12-11, 19:45
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
45-60 åriga naiva tanter
Haha, tror det är mer "vanligt" hos 15-30 åringar, inte händer det mej....dom äldre "naiva" tanterna har mer livserfarenhet!
Till skillnad mot din "erfarenhet" just du tillhör den absolut yngre delen av den yngre gruppen🤣🤣
Citera
2025-12-11, 19:47
Bannlyst
Citat:

Jag undrar fortfarande varför inte han som vårdnadshavare inte svarat skolans personal när de sökte bägge vårdnadshavare både under måndagen och tisdag tidigt på morgonen..
Då kommer jag på tänka på ett liknande mord där det kom fram till slut att mordet var figurerat och pekade på en annan..
Citera
2025-12-11, 20:01
Medlem
Troians avatar
Citat:

Det är inte så att allt alltid handlar om invandring, för alla människor. Vidare är det inte så att åklagare* är robotar som alltid fattar exakt samma beslut, givet liknande omständigheter.

Man hade inte behövt skriva att mamman tros ha dödat sitt barn och sedan tagit sitt liv. Det hade också räckt att skriva exempelvis att polisen inte söker någon utomstående, och att misstankarna mot mot mannen kraftigt försvagats. Men nu tyckte åklagaren att det var en bra idé - kanske för att i görligaste mån få folkets dom mot pappan att blekna. En annan åklagare hade kanske gjort på annat sätt.

Men det är inte ett centralt fattat beslut eller policy som ligger bakom detta.

* Ja det var åklagaren som gick ut med detta. Inte polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in