Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Samtidigt tror jag att det måste funka så. En "saklig" socialtjänst vore otroligt lätt att manipulera. Men det kräver ju verkligen att det är rätt personer som jobbar på soc. Jag är betydligt mer orolig över systemet med orosanmälningar, som uttryckligen bygger på magkänsla och ett "ingen rök utan eld"-tänk. Den som blivit anmäld och "friad" av socialtjänsten får aldrig någon upprättelse, och förtroendet för socialtjänsten/skolan/vaddetnuär är givetvis förbrukat för livet.
Och något som gör mig jävligt illa till mods, är att vårdnatsvister, soc-utredningar och familjehemsplaceringar allt oftare blir till spännande dokumentärer och bästsäljande ljudböcker. Kvinnor funkar så. Tårar genererar klick.
Särskilt illa när det är som i det här fallet, att det inte finns någon detaljerad redogörelse att tillgå, om man inte vill lyssna på 90 min dokumentär, komplett med dramatisk musik och konstpauser. Man gör underhållning av det, och så fort man gör underhållning av något, så plockar folk fram pop-cornen och börjar ha åsikter.
Håller med, barns lidande är inte underhållning eller plakatpolitik. samtidigt är felen så grova inom speciellt vårdnadsärenden (soc, lvu, familjerätt och allt därtill) att något reform måste göras där så vi slipper alla dessa lex- benämnda fall.
Soc behöver ha riktlinjer, transparens och säkerhetssteg för att vara rättsäkert, just nu består den av enskilda tjänstemän som har enorm egen besluts frihet. de kan stryka och tillföra godtyckligt efter behag sen behöver de inte så ansvariga för något av vad som faller ut.
Det går att få bra bevis även inom känslo-ämnen. En socionom har inte utbildning att tolka hur en förälder manipulerar barn "känna efter", det krävs speciella barnpsykologer för att se hela bilden och deras underlag är mer att räkna som grundat i bevisväg. Säger ett barn t.ex nej till pappan av rädsla för mammas besvikelse, eller säger den nej till pappan för att de inte vill se pappa. Gör man fel-bedömning så förvärrar man läget till det dubbla.
Minimi krav borde vara att soc-tjänstekvinnan måste ta in oberoende experthjälp till för att förankra all evidensbaserat underlaget till utredningen.
Har man våld eller misstanke om våld så tar man in experthjälp för att säkerhetsställa att så verkligen är fallet, inte skriver att det är våld som utövas, då en part i ett bråk råkat nämna det som affektionsord. Vanlig hedlig rättssäkerhet kort och gott