Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
SOC består av kvinnor som går på magkänsla, minsta ord som inte understryker vad de vill höra: ansvar, harmoni, lösningar och kumbaja-my-lord, vrider till den magkänslan. Sen när magkänslan satt sig på tvären så är det magsyra kvar i många år innan de öppnar för att känna efter igen.
Se SOC som en kvinnlig domstol över sociala frågor som lever utanför vanliga domstolsväsendet.
En känslobaserad domstol där fakta inte spelar vikt på samma sätt utan magkänslan och känslor är vad som styr.
Man resonerar inte med den som en vanlig domstol eller vanliga möten, vilket folk inte förstår, man behöver lära sig prata deras språk.
Alla som har eller ska få kontakt med socialtjänsten rekommenderas gå en kurs först
Samtidigt tror jag att det måste funka så. En "saklig" socialtjänst vore otroligt lätt att manipulera. Men det kräver ju verkligen att det är rätt personer som jobbar på soc. Jag är betydligt mer orolig över systemet med orosanmälningar, som
uttryckligen bygger på magkänsla och ett "ingen rök utan eld"-tänk. Den som blivit anmäld och "friad" av socialtjänsten får aldrig någon upprättelse, och förtroendet för socialtjänsten/skolan/vaddetnuär är givetvis förbrukat för livet.
Och något som gör mig jävligt illa till mods, är att vårdnatsvister, soc-utredningar och familjehemsplaceringar allt oftare blir till spännande dokumentärer och bästsäljande ljudböcker. Kvinnor funkar så. Tårar genererar klick.
Särskilt illa när det är som i det här fallet, att det inte finns någon detaljerad redogörelse att tillgå, om man inte vill lyssna på 90 min dokumentär, komplett med dramatisk musik och konstpauser. Man gör underhållning av det, och så fort man gör underhållning av något, så plockar folk fram pop-cornen och börjar ha åsikter.