2025-12-11, 08:28
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Kommer detta även innefatta tjänster som hitta, eniro mfl. där enbart namn och bostadsadress syns? Blir det en återgång till den gamla telefonkatalogen i papper?

I stort sett ja. Utgivningsbevis blir ogilitigt om eu-domstolen går på generaladvokatens linje.

Dessutom finns motsvarande undantag i GDPR (art 85), det är däremot mycket strängare krav (vilket är poängen), räcker med "seriös journalistik" så är merparten i dagsläget borta.

Inget problem med seriösa aktörer då dom uppfyller kraven, som att det är lätt att ta bort sig på Hitta exempelvis (alternativt att dom tar bort dig enl önskemål enl art 17)

Mig veterligen är det bara våra etablerade mediekanaler som gör det - vilket även faktiskt är hela poängen med undantaget. Inte att skumma siter och dylikt ska kunna åberopa art 85 och sen göra som dom vill, det är som sagt väldigt stränga krav och förutsättningar.

Det är detta som gäller för alla aktörer, dom kan omöjligen slingra sig med att dom uppfyller art 85.

Det som kommer bli ganska intressant är att exempelvis Dumpen blir helt olaglig från första dagen dom publicerade något, även om dom mirakulöst ordnar sitt upplägg så är inte art 85 retroaktiv, däremot är art 82 om skadestånd det - vilket öppnar upp för en hel hög rimligtvis stora skadestånd.

Fast, generellt kommer det hagla skadestånd mot olika aktörer. Bara det att Dumpen som ni vet är ganska unikt, således även anspråken på skador pga brott mot GDPR. Då har vi inte ens berört hur mycket det kommer kosta alla dessa aktörer för brott mot GDPR - eftersom det gäller retroaktivt har det varit olagligt i många år.

Kräver väl mer eller mindre att någon eller några tar tag i stämningar etc, men det är nog minsta problemet
Senast redigerad av rallykalle69 2025-12-11 kl. 09:11.
Citera
2025-12-11, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
får man fråga vad det är för blogg?
Pettersons blogg
Citera
2025-12-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Lustigt att man tar fram FN:s deklaration om mänskliga rättigheter men enbart hänvisar till artikel 19 som ger en rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet men struntar artikel 12 som är skydd för privatlivet.

Så här säger FN:s deklaration om mänskliga rättigheter artikel 12:
"Ingen får utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens, ej heller angrepp på heder eller anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp."

Det gör ju i och för sig Flashback också på sidan här: https://www.flashback.org/regler

Och ska vi vara ärliga finns det ju faktiskt en del problem med hur personuppgifter sprids här på forumet också. En ”balanserad avvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot grundläggande rättigheter som informations- och yttrandefrihet” enligt regel 0.10 är det ju lite sådär med i många trådar i ABoK t ex.
Citera
2025-12-11, 11:42
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BCAAsbest
Och ska vi vara ärliga finns det ju faktiskt en del problem med hur personuppgifter sprids här på forumet också. En ”balanserad avvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot grundläggande rättigheter som informations- och yttrandefrihet” enligt regel 0.10 är det ju lite sådär med i många trådar i ABoK t ex.

Oja, har sett en hel del som säkert skulle kunna leda till problem om någon orkade engagera sig tillräckligt mycket.

Har hamnat i en del argumentationer på sistone hurvida ett beslut från eu-domstolen faktiskt helt sänker dumpen, mrkoll, lexbase, krimfup, mfl. Jag får migrän av hur många helt snöar in sig på yttrandefrihet och annat.

EU och GDPR är väldigt tydliga, efter en ev dom från EU finns inget kryphål alls, antingen uppfyller man art 85 - eller inte. Vad Sverige tycker om det är irrelevant. Men även om man uppfyller art 85 måste man spela inom regelverket, så.. ja..

Brukar sluta med kedjeröka, kaffe och räkna till 100
Senast redigerad av rallykalle69 2025-12-11 kl. 11:50.
Citera
2025-12-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Oja, har sett en hel del som säkert skulle kunna leda till problem om någon orkade engagera sig tillräckligt mycket.

Har hamnat i en del argumentationer på sistone hurvida ett beslut från eu-domstolen faktiskt helt sänker dumpen, mrkoll, lexbase, krimfup, mfl. Jag får migrän av hur många helt snöar in sig på yttrandefrihet och annat.

EU och GDPR är väldigt tydliga, efter en ev dom från EU finns inget kryphål alls, antingen uppfyller man art 85 - eller inte. Vad Sverige tycker om det är irrelevant.

Brukar sluta med kedjeröka, kaffe och räkna till 100
Jag är inte orolig för att Sverige kan komma att påverkas av EU. Jag är orolig för att EU kan komma att påverkas av Sverige. Det svenska inflytandet skadar rättssäkerheten var det än inträffar. Försvenskningen av EU har pågått länge, och som sagt, förruttnelse har en tendens att sprida sig.
Citera
2025-12-11, 11:52
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag är inte orolig för att Sverige kan komma att påverkas av EU. Jag är orolig för att EU kan komma att påverkas av Sverige. Det svenska inflytandet skadar rättssäkerheten var det än inträffar. Försvenskningen av EU har pågått länge, och som sagt, förruttnelse har en tendens att sprida sig.

Så domstolen skulle med andra ord helt såga Generaladvokatens förslag? Är beredd att inte hålla med dig i åsikten ovan, men, inget vet fören vi vet så att säga.

Sen är väl påverkas lite fel ordval. Sverige har fått säga sitt (innan GA gav sitt förslag), det är snarare att Sverige tvingas följa GDPR - som vi borde gjort hela tiden.
Senast redigerad av rallykalle69 2025-12-11 kl. 12:06.
Citera
2025-12-11, 12:16
Medlem
Citat:
Det gör ju i och för sig Flashback också på sidan här: https://www.flashback.org/regler

Där ser man, flashback använder också det, jag tänkte spontant på pettersons då jag sett det där.

Håller med, mycket som inte står rätt till här på flashback.
Citera
2025-12-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Fick idag mejl från IMY om att de beslutat att inleda tillsyn mot Verifiera.

Goda nyheter. Säkert pga att IMY inser att de inom kort inte har något annat val än att agera.
Citera
2025-12-11, 17:02
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leoreg
Goda nyheter. Säkert pga att IMY inser att de inom kort inte har något annat val än att agera.

Dom har ju ett gäng andra aktörer att agera emot också (om EUD går på advokatens linje)

Tankar kring det?
Citera
2025-12-11, 17:59
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:

Naturligtvis är det ett jätteproblem. Särskilt som 90% på flashback är totala felaktigheter. I trådar som "Vem är kändisen som köpt sex" så är väl felaktigheterna 99%. Jag tycker det är otroligt onödigt att hänga ut folk på flashback för fullständiga skitsaker med. Jag tror att Flackback måste gå mer åt de vanliga tidningarna när det gäller personuppgifter. Att publicera swishlistor med folk som köpt sex eller mindre mängd narkotika borde inte förekomma.

Vad gäller skadestånd från Verifiera, Lexbase, Krimfup, Dumpen och Mr Koll så är det väl bara att glömma for de drabbade. De "företagen" är tömda på allt innan myndigheterna reagerat. Dessutom är ju oftast personerna som driver dessa siter mer kriminella än de flesta som förekommer i deras register. Gunnar Axén satt väl i Allras styrelse. Säger ju en del. Alltså de här människorna är ju sinnessjuka när det kommer till att profitera.

Verifiera har även samlat in och sålt uppgifter om personer som sedan 2008 har varit föremål för psykiatrisk tvångsvård och för missbruksvård enligt 210 000 domar i förvaltningsrätterna.[1] Gör kan detta så är man ett jävla svin

Snubbarna som driver Krimfup är ju genomkriminella

Dumpen. Två jävla knarkare, den ena med femtielva domar på sig hänger ut i många fall lätt förståndshandikappade beppos.

Jag fattar inte att sånt här har kunnat förekomma i Sverige, och dessutom under ett antal år nu. Folk har rätt till integritet, och ingen har ett skit med att göra var jag bor, vem jag är gift med, vad jag kör för bil, om jag har hund, vad jag tjänar.
Citera
2025-12-11, 18:53
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Naturligtvis är det ett jätteproblem. Särskilt som 90% på flashback är totala felaktigheter. I trådar som "Vem är kändisen som köpt sex" så är väl felaktigheterna 99%. Jag tycker det är otroligt onödigt att hänga ut folk på flashback för fullständiga skitsaker med. Jag tror att Flackback måste gå mer åt de vanliga tidningarna när det gäller personuppgifter. Att publicera swishlistor med folk som köpt sex eller mindre mängd narkotika borde inte förekomma.

Vad gäller skadestånd från Verifiera, Lexbase, Krimfup, Dumpen och Mr Koll så är det väl bara att glömma for de drabbade. De "företagen" är tömda på allt innan myndigheterna reagerat. Dessutom är ju oftast personerna som driver dessa siter mer kriminella än de flesta som förekommer i deras register. Gunnar Axén satt väl i Allras styrelse. Säger ju en del. Alltså de här människorna är ju sinnessjuka när det kommer till att profitera.

Verifiera har även samlat in och sålt uppgifter om personer som sedan 2008 har varit föremål för psykiatrisk tvångsvård och för missbruksvård enligt 210 000 domar i förvaltningsrätterna.[1] Gör kan detta så är man ett jävla svin

Snubbarna som driver Krimfup är ju genomkriminella

Dumpen. Två jävla knarkare, den ena med femtielva domar på sig hänger ut i många fall lätt förståndshandikappade beppos.

Jag fattar inte att sånt här har kunnat förekomma i Sverige, och dessutom under ett antal år nu. Folk har rätt till integritet, och ingen har ett skit med att göra var jag bor, vem jag är gift med, vad jag kör för bil, om jag har hund, vad jag tjänar.

Ja, men just Dumpen blir ändå speciellt. Dom har ju spritt sina videos på alla plattformar, och även om det i sig bara är en person och inte konkreta uppgifter i text, så är det ändå enligt GDPR 4.1 en personuppgift.

Tittar man då på 82.4 som reglerar rätten till skadestånd så finns det där solidariskt betalningsskyldiga. Så, om nu detta klubbas igenom, Dumpens hemsida stänger ner antingen frivilligt eller med tvång så kommer säkerligen material finnas kvar på andra plattformar.

Som jag tolkar lagtexten när jag läser på, så ska man lika gärna kunna stämma exempelvis TikTok eller någon annan - så får dom betala för det hela, och i sin tur kräva av Dumpen senare.

För oddsen att alla berörda plattformar tar bort allt material är nästintill 0.

Det är väl den stora skillnaden mellan Dumpen och övriga (krimfup, lexbase, mrkoll, etc etc)
Citera
2025-12-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson

Ingen har heller att göra med om du är dömd tidigare. Har man dömts så har man ju blivit utdelat ett straff som man får avtjäna. Du ska inte bli dömd igen genom att hängas ut i olika rättsdatabaser och på flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in