2025-12-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obi-Juan
Fantastiskt kul att höra att processen flyter på. Den här intervjun – om du kan dela med dig – är det för en kvällstidning eller kan vi förväntas se dig på "bästa sändningstid" som Chrippa Kräfta skulle säga? Ju mer uppmärksamhet fallet får, desto bättre är det.

Lycka till!

Tänk Bingolotto, fast på Julafton.
Citera
2025-12-10, 16:57
Medlem
Fick idag mejl från IMY om att de beslutat att inleda tillsyn mot Verifiera.
Citera
2025-12-10, 18:04
Medlem
eldrattans avatar
Kommer detta även innefatta tjänster som hitta, eniro mfl. där enbart namn och bostadsadress syns? Blir det en återgång till den gamla telefonkatalogen i papper?
Citera
2025-12-10, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Fick idag mejl från IMY om att de beslutat att inleda tillsyn mot Verifiera.
Citera
2025-12-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Kommer detta även innefatta tjänster som hitta, eniro mfl. där enbart namn och bostadsadress syns? Blir det en återgång till den gamla telefonkatalogen i papper?
Antagligen ja. Förvisso är Lexbase et al ännu mer olagliga då det finns en särskild artikel kring uppgifter om lagöverträdelser i GDPR, men det blir antagligen ännu svårare att påstå att någons adress kvalificerar som journalistik.
Citera
2025-12-10, 19:40
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Där kan du plocka bort dig själv utan problem med bank id.
Det är endast Lexbase, krimfup och verifiera som jag vet vägrar plocka bort personer som ber om det.
Citera
2025-12-10, 19:43
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Där kan du plocka bort dig själv utan problem med bank id.
Det är endast Lexbase, krimfup och verifiera som jag vet vägrar plocka bort personer som ber om det.

Nja det kommer ju tillbaks hela tiden. Iaf på Mrkoll. Sedan går det väl se ändå om man är betalande medlem på en del av dessa sidor har jag förstått.
Citera
2025-12-10, 19:58
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Nja det kommer ju tillbaks hela tiden. Iaf på Mrkoll. Sedan går det väl se ändå om man är betalande medlem på en del av dessa sidor har jag förstått.
Mrkoll tar bort om du mailar och ber om att bli borttagen.
Jag blev borttagen för flera år sedan och har inte kommit tillbaka.
Vilka sidor kan du se personer om du är medlem? Vet att ratsit var så innan men ändrade det så att man blir borttagen helt och permanent.
Birthday var väl också lite sena på bollen men där kan man plocka bort sig helt nu med.
Senast redigerad av tram123 2025-12-10 kl. 20:08.
Citera
2025-12-10, 20:07
Medlem
Citat:

Alla dessa sidor bryter mot gdpr, så ja, alla kommer behöva stänga ner. Gdpr tillåter inte spridning av personuppgifter, kvittar om det är på nätet eller i skriftlig form. Så telefonkatalogen är inte ett alternativ, alltså är det slut med att göra affärer med personuppgifter på detta sätt.
Citera
2025-12-10, 20:26
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Alla dessa sidor bryter mot gdpr, så ja, alla kommer behöva stänga ner. Gdpr tillåter inte spridning av personuppgifter, kvittar om det är på nätet eller i skriftlig form. Så telefonkatalogen är inte ett alternativ, alltså är det slut med att göra affärer med personuppgifter på detta sätt.
Hemskt många privatpersoner som driver egna bloggar också som tror att bara för att dom är privatpersoner så gäller inte GDPR dom.

Såg på en blogg att man hade klistrat in

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." – FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Där man även lägger upp bilder på giljotiner och säger att det är en bra behandlingsmetod.

Jag tror att det är många lagar som bryts när man gör så.

Uppmaning till våld.
Förtal med syfte att orsaka skada. (Dvs grovt)
Spridning av potentiellt känsliga uppgifter för offren etc.

Men det kanske är lagligt om en privatperson gör detta med stöd av FN stadgarna?
Citera
2025-12-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Hemskt många privatpersoner som driver egna bloggar också som tror att bara för att dom är privatpersoner så gäller inte GDPR dom.

Såg på en blogg att man hade klistrat in

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." – FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Där man även lägger upp bilder på giljotiner och säger att det är en bra behandlingsmetod.

Jag tror att det är många lagar som bryts när man gör så.

Uppmaning till våld.
Förtal med syfte att orsaka skada. (Dvs grovt)
Spridning av potentiellt känsliga uppgifter för offren etc.

Men det kanske är lagligt om en privatperson gör detta med stöd av FN stadgarna?

Lustigt att man tar fram FN:s deklaration om mänskliga rättigheter men enbart hänvisar till artikel 19 som ger en rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet men struntar artikel 12 som är skydd för privatlivet.

Så här säger FN:s deklaration om mänskliga rättigheter artikel 12:
"Ingen får utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens, ej heller angrepp på heder eller anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp."

Jag tror jag vet vilken blogg du tog stycket ifrån, de är ganska grova och har egentligen inget med yttrandefrihet att göra, bara massa grova förtal och andra brottsliga handlingar som pågår där. De har inte ens ett utgivningsbevis som ger en journalistisk skydd, men även om de skulle haft det är det inte tillräckligt med tanke på hur de sprider personuppgifter med osanningar och personangrepp.
Citera
2025-12-11, 00:11
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Lustigt att man tar fram FN:s deklaration om mänskliga rättigheter men enbart hänvisar till artikel 19 som ger en rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet men struntar artikel 12 som är skydd för privatlivet.

Så här säger FN:s deklaration om mänskliga rättigheter artikel 12:
"Ingen får utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens, ej heller angrepp på heder eller anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp."

Jag tror jag vet vilken blogg du tog stycket ifrån, de är ganska grova och har egentligen inget med yttrandefrihet att göra, bara massa grova förtal och andra brottsliga handlingar som pågår där. De har inte ens ett utgivningsbevis som ger en journalistisk skydd, men även om de skulle haft det är det inte tillräckligt med tanke på hur de sprider personuppgifter med osanningar och personangrepp.
får man fråga vad det är för blogg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in