2025-12-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Vad jobbade hon som på kommunen eftersom hon verkar ha mått dåligt?

Någon skrev lönekontoret men vet inte om det är bekräftat?
Citera
2025-12-11, 15:07
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin
hahahh, vad ska alla islamhatare säga nu ? när kvinnan uppenbarligen dödat sin egna son o tagit livet av sig? Så klart så är hon väl ''psykiskt'' sjuk ?

Tänker du att hon var psykiskt frisk?
Citera
2025-12-11, 15:08
Medlem
Smegmas avatar
Citat:
Nä det var väl knappast att man kunde tro, när pappan var misstänkt på den lägre graden.
Dom tar ju alltid in mamman eller pappan som misstänkta i sådana här fall.
Fruktansvärt tragiskt för pappan
” Linda Strand säger att många i Hörby har reagerat efter gårdagens händelse.
Både kvinnan och pojken var välkända för många i Hörby.
– De här två personerna var aktiva i vårt föreningsliv så där finns det också en uppslutning och en sorg att hantera. Sorgen handlar om att det är två personer som plötsligt har förlorat sina liv och vi ställer alla frågan, vad är det som har hänt? säger Linda Strand.”

Vilket jävla stolpskott!
Citera
2025-12-11, 15:09
Medlem
StonedAssassins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner

Man skyller alltid på psykiskt sjukdom när en svensk begår något. Jämförelse! En utlänning dödar ett antal människor så är han terrorist. En svensk går in på en skola i örebro o dödar 10 personer och då är han psykiskt sjuk
Citera
2025-12-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Kommundirektör Linda Strand.

Här hyllar hon barnamördaren:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e71y79/tva-hittades-doda-kommunen-haller-presstraff

Det var oerhört oprofessionellt. Jag undrar vad lärarna uppmanats svara på skolelevernas funderingar.

Nja hyllade och hyllade vet jag inte precis , hon beklagade väl snarare att en elev och kollega inte fanns längre, eller ?
Citera
2025-12-11, 15:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som utgör ett förminskande av mordet på barnet genom att utelämna det i beskrivningen för att fokusera på mördarens motiv och som är fel i sak eftersom det är en logisk omöjlighet att utöka ett självmord. Och som därför inte bör användas av två relevanta skäl.

Om mannen här hade mördat kvinnan och barnet hade vi kriminologiskt talat om mord på två personer, men nu är GM troligen en kvinna och då försvinner plötsligt mordet förvandlat till ett ”utökat självmord”

Den som vill svänga sig med termer får väl uppfinna något snitsigt på latin som filicid cum suicidium eller nåt.

Mord med åtföljande självmord duger alldeles utmärkt. Exakt vilket motiv en mördare som är död och inte efterlämnat något hade kommer alltid att förbli oklart.

Det verkar inte som den utpekade GM efterlämnat något här.

Jag har inget alls mot att använda en annan term, om det skulle etableras. Det är inte begreppet utvidgat självmord som sådant jag menar har relevans, utan det är snarare dess innehåll.

En förälder kan döda sitt barn och därefter sig själv, med motivet att vilja skada barnets andra förälder maximalt, men utan att vilja ta straffet eller leva med den skammen.

En annan förälder kan se hopplöst på världen och tillvaron, och i vilja att skona sitt barn och sig själv tar denna livet av sitt barn och sig själv.

Två olika typer av mord och självmord, som det kan finnas en poäng i att även begreppsmässigt skilja åt, eftersom samhällets ansvar eller möjligheter att stävja dem skiljer sig åt radikalt. Exempelvis kontaktförbud/skyddad adress i det ena fallet, och psykiatri (exempelvis rutinmässigt via BVC) i det andra fallet.
Citera
2025-12-11, 15:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Någon skrev lönekontoret men vet inte om det är bekräftat?

Var det inte han som jobbade där?
Citera
2025-12-11, 15:15
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Nä det var väl knappast att man kunde tro, när pappan var misstänkt på den lägre graden.
Dom tar ju alltid in mamman eller pappan som misstänkta i sådana här fall.
Fruktansvärt tragiskt för pappan

Varför? Till och med kommundirektören verkade knappast tro att det var kvinnan.

Statistiken säger att mannen är skyldig, men nu var det inte så.
Citera
2025-12-11, 15:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner

Det är inte upp till oss att ha åsikter om hon var psykiskt sjuk. Det är en läkare som sätter diagnoser.
Citera
2025-12-11, 15:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Varför? Till och med kommundirektören verkade knappast tro att det var kvinnan.

Statistiken säger att mannen är skyldig, men nu var det inte så.

Det vet jag fan inte om du har statistiskt underlag för att påstå.
Citera
2025-12-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag reagerar på att mannen är skäligen misstänkt. Han greps tätt inpå och i de fallen brukar det väl oftast finnas något konkret bakomliggande som gör att de kan misstänka på sannolika skäl. Kan det vara så att det rör sig om mord/självmord?

Jag var nog inte helt ute och cyklade igår när jag skrev detta. Fan vad sjukt att mörda sitt eget barn.
Citera
2025-12-11, 15:20
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det vet jag fan inte om du har statistiskt underlag för att påstå.

Om man jämför med mamman som GM, jo? Det känns det absolut som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in