Citat:
Ursprungligen postat av
Trisslotterna
Du borde lyssna på avsnitten… dina spekulationer är helt felaktiga. Första kontakten SOC har med föräldrarna är vid omhändertagandet. Kortfattat omhändertas barnet enligt SOC då de anser att mamman har varit för inkännande. Låter helt absurt i mina öron.
De gör mycket dumheter ja, men inkännande _är_ inte skälet till omhändertagande, det kan vi vara på det klara om

Kom ihåg att du lyssnar på mammans version här.
Jag har svårt för såna här scoop, är alltid bara en sida som lyfts fram för att söka billiga sympatipoäng.
Det är sällan man går igenom med oberoende ögon och ger helhetsbild. Kollar man fakta här så är jag säker att det stå kritisk, påstridig och konflikt sökande som skäl, allt anna vore rent tjänstefel i kommunikation.
Verkar som man gör bedömningen att hon påverkar barnet negativt med sitt sätt att hantera situationer runt sjukvården och gör inte vad en mamma förmodas göra: omvårda, stödja, hjälpa sitt barn trots situationen. Därav beslutet att begränsa kontakt till obefintligt för "barnets bästa". Såklart inte barnets bästa, men tills mamman har börjat visa på bättre beteende. Gå till media och hetsa hör ju inte till bättre beteende direkt.. samma hetsande som mot sjukvården bara via media den här gången.
Soc är en trasig myndighet som måste göras om i grunden, 100%. Men jag kan helt förstå deras val här, man har en rabiat karen som man måste bromsa för att skydda barnet.
Bättre hanterat av soc hade varit att varna med tydliga direktiv vad hon gör fel på, upphör det inte direkt så tar man barnet nästa gång. Sånt hade fått henne att hålla pipan och skärpt sig.
Nu går man in direkt och tror sig veta bäst, och hon går ännu mer upp i varv utan att förstå vad hennes issue är.
Såna stunts skapar bara mer trauman som är negativt för barnet och konflikt i hjälpen de ska tillföra, och tillför bilden att soc kan kidnappa barn närsomhelst godtyckligt utan nån anledning mer än dagshumör.