2025-12-10, 18:08
Medlem
Här spekuleras det vilt och det är lika verklighetsfrånvänt som vanligt. Jag föreslår att man lyssnar på dessa 3 avsnitt och bildar sig en uppfattning. Som vanligt håller Kaliber en hög nivå men jag förmodar att intelligensnivån här inne är för låg att ta till sig information
Citera
2025-12-10, 18:17
Medlem
Lyssna på avsnitten. Det har inte varit någon dispyt mellan socialtjänst och föräldrar som sen eskalerat, vilket ett tidigare inlägg försöker värka ihop.
Ett "specialteam" inom läkarvården har gjort en orosanmälan på vinklade grunder, vilket ledde till ett akut omhändertagande, där soc inte vågade informera föräldrarna eftersom anmälande läkare fått för sig att modern skulle kunna skada barnet pga detta.
Socialtjänsten har inte gjort en fullgod utredning, inte ens i närheten. Läkarteamet som gjorde orosanmälan har inte ens träffat barnet eller någon annan inblandad, utan gått på indicier från en klick vårdpersonal.

Men som sagt, lyssna på alla tre delar.
Citera
2025-12-10, 18:36
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Barnhandeln är stor i Sverige och omsätter enorma pengar.
Folk fattar inte hur illa det är ställt med landet Sverige. De lullar vidare i sina knarkdrömmar.

Socialtjänsten i Sverige har tyvärr ballat ur helt och hållet. En korrupt maffia som lyder under den korrupta staten.
Citera
2025-12-10, 18:37
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
En 8-årig flicka blir omhändertagen av SOC, mot sin och sina föräldrars vilja. När man börjar granska fallet så verkar det som att SOC och sjukhus gjort ett gravt misstag. Men trots detta så får flickan fortfarande inte träffa sina föräldrar.

Finns en granskning av Kaliber här;
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2719055

Detta verkar ju helt jävla sjukt?! Någon som har en aning om vad fan det kan handla om? Kan vi ha det att gå till såhär i Sverige idag att barn kan bli tagna från sina föräldrar utan grund och sedan hållas borta från dom trots att inget fel begåtts från föräldrarna?

Dom går efter bedömningen, bedömde dom så …
Citera
2025-12-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Vem orkar lyssna i 90 minuter.
Alla som inte är födda kring millenieskiftet
Citera
2025-12-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Då TS inte bifogade en sammanfattning frågar vi chatGDP (som är döv, men lyhörd)
Programmet berättar om en 8-årig flicka — för enkelhetens skull kallad “Elsa” — som på skolavslutningsdagen blir hämtad och förs till ett jourhem. Elsa har en allvarlig och mycket ovanlig mag- och tarmsjukdom. Hon är trött, orkeslös, mår illa och har ont — skolvardagen blir svår att hantera. Hennes mamma, “Viktoria”, är missnöjd med vården och vill byta sjukhus. Vad hon inte vet är att hon snart kommer att anklagas för något av det värsta en förälder kan bli anklagad för. Programmet (första delen i en serie om tre avsnitt) granskar hur det kunde bli så att en sjuk 8-åring plötsligt omhändertas och placeras i jourhem — trots sin allvarliga sjukdom. Genom intervjuer och dokumentgranskning undersöker reportrarna vilka beslut och bedömningar som gjorts av vård och socialtjänst — och om det fanns fel eller brister i processen.
Jag misstänker att sjukhuset och föräldrarna hamnat i dispyt, då båda vill lägga ansvar på den andra parten.
Sjukhuset skickar till sist en orosanmälan till SOC, SOC ser till *host* barnens bästa och tycker inte föräldrarna beter sig ansvarsfullt. SOC startar dialog med föräldrana som beter sig lika illa mot SOC för att visa sin poäng.
Allt SOC har att ta till är behandling (utbildningsinsatser) eller tvångsomtagande, och här bedömmer SOC att föräldarna känns för konflikt-orienterad för att tänka på barnets bästa och väljer spår 2.

Jag har inte lyssnat på avsnittet, men vanligaste felet varför SOC får gå in och tvångsomhändertar barn är för att föräldrana beter sig som röjarralf och karen, de vräker på och vill ge sin punkt (förståligt dock enormt idiotiskt)

SOC består av kvinnor som går på magkänsla, minsta ord som inte understryker vad de vill höra: ansvar, harmoni, lösningar och kumbaja-my-lord, vrider till den magkänslan. Sen när magkänslan satt sig på tvären så är det magsyra kvar i många år innan de öppnar för att känna efter igen.

Se SOC som en kvinnlig domstol över sociala frågor som lever utanför vanliga domstolsväsendet.
En känslobaserad domstol där fakta inte spelar vikt på samma sätt utan magkänslan och känslor är vad som styr.
Man resonerar inte med den som en vanlig domstol eller vanliga möten, vilket folk inte förstår, man behöver lära sig prata deras språk.
Alla som har eller ska få kontakt med socialtjänsten rekommenderas gå en kurs först

Du borde lyssna på avsnitten… dina spekulationer är helt felaktiga. Första kontakten SOC har med föräldrarna är vid omhändertagandet. Kortfattat omhändertas barnet enligt SOC då de anser att mamman har varit för inkännande. Låter helt absurt i mina öron.
Citera
2025-12-10, 21:32
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det är en enkel fråga att svara på: ja!

Den långt svårare frågan är om det skall vara så eller inte. Det är dock en fråga jag lämnar åt politiker och filosofer.
Klart att det inte ska. Idag kan vem som helst göra en orosanmälan helt utan grund och den som gör anmälan har ingen som helst skyldighet eller ansvar. Man får vara helt anonym. Det minsta man kan begära är att den som anmäler iallafall ska kunna ställas till svars om det visar sig att anmälan helt saknar grund. Det behöver inte vara en stor grej men gör man en anmälan bör man kunna stå för den och vara beredd på att behöva åka till soc och svara på lite frågor.
Som det är idag kan knäppskallar skicka in mängder av påhittade orosanmälningar helt anonymt som soc måste lägga massa resurser på och agera skyndsamt att utreda.

Låt mig hitta på ett exempel. Säg att jag är förbannad på en kollega på jobbet av någon anledning. Jag vet att han har en 5-årig son som heter Albin. Själv har jag inga barn men på rent jävulskap kontaktar jag soc anonymt och berättar att Albin varit hemma hos oss efter dagis och lekt med (min påhittade) son Gustav. Albin har då velat leka "stjärtleken" med Gustav, något som han berättar att han och hans pappa brukar leka som innebär att man stoppar in sin snopp i den andres rumpa och filmar med telefonen.
Självklart är jag helt utav mig av oro för Albin och kontaktar soc för att få hjälp att omhänderta honom snarast.

Här måste alltså soc agera skyndsamt och ta barnet från sin familj, helt pga en påhittad historia från en anonym källa. Som orosanmälare har jag inget som helst ansvar och kan skratta gott åt familjens misär. Nu tänker han sig nog för innan han bråkar med en jobbarkollega igen.
Senast redigerad av Goto10 2025-12-10 kl. 21:51.
Citera
2025-12-10, 21:37
Medlem
PungiMunninens avatar
Så man anklagar mamman för munchousen by proxy.

Enligt någon expert: "Socialtjänsten har låst sig vid anklagelserna". T om domstolen säger att det saknas bevis.

Jag får bilden av hysteriska offentlig sektor-kvinnor som vägrar erkänna att de har fel.
Citera
2025-12-10, 22:52
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Invandrare som hotat barnet att säga sådär?

Varför tror du att allt har med invandrare att göra?
Du är sjukligt besatt av att negerbabbar står bakom allt.
Citera
2025-12-10, 23:11
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Du borde lyssna på avsnitten… dina spekulationer är helt felaktiga. Första kontakten SOC har med föräldrarna är vid omhändertagandet. Kortfattat omhändertas barnet enligt SOC då de anser att mamman har varit för inkännande. Låter helt absurt i mina öron.

De gör mycket dumheter ja, men inkännande _är_ inte skälet till omhändertagande, det kan vi vara på det klara om
Kom ihåg att du lyssnar på mammans version här.

Jag har svårt för såna här scoop, är alltid bara en sida som lyfts fram för att söka billiga sympatipoäng.
Det är sällan man går igenom med oberoende ögon och ger helhetsbild. Kollar man fakta här så är jag säker att det stå kritisk, påstridig och konflikt sökande som skäl, allt anna vore rent tjänstefel i kommunikation.

Verkar som man gör bedömningen att hon påverkar barnet negativt med sitt sätt att hantera situationer runt sjukvården och gör inte vad en mamma förmodas göra: omvårda, stödja, hjälpa sitt barn trots situationen. Därav beslutet att begränsa kontakt till obefintligt för "barnets bästa". Såklart inte barnets bästa, men tills mamman har börjat visa på bättre beteende. Gå till media och hetsa hör ju inte till bättre beteende direkt.. samma hetsande som mot sjukvården bara via media den här gången.

Soc är en trasig myndighet som måste göras om i grunden, 100%. Men jag kan helt förstå deras val här, man har en rabiat karen som man måste bromsa för att skydda barnet.

Bättre hanterat av soc hade varit att varna med tydliga direktiv vad hon gör fel på, upphör det inte direkt så tar man barnet nästa gång. Sånt hade fått henne att hålla pipan och skärpt sig.
Nu går man in direkt och tror sig veta bäst, och hon går ännu mer upp i varv utan att förstå vad hennes issue är.
Såna stunts skapar bara mer trauman som är negativt för barnet och konflikt i hjälpen de ska tillföra, och tillför bilden att soc kan kidnappa barn närsomhelst godtyckligt utan nån anledning mer än dagshumör.
Senast redigerad av frdk 2025-12-10 kl. 23:13.
Citera
2025-12-10, 23:21
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Jag får bilden av hysteriska offentlig sektor-kvinnor som vägrar erkänna att de har fel.

Det är alltid så, ingen vill erkänna att man felbedömt, bättre dra ut det till man byter tjänst.
Vilket kan ta ett par år om man har otur.
Citera
2025-12-11, 00:48
Medlem
Hemskt fall som berör och upprör. Uppenbarligen har föräldrarna sanningen på sin sida. Ett gäng jävla karens från socialtjänsten och vården har satt sig på tvären som de bittra misslyckade tjurkärringar de är.

De nämner namn på ansvariga i dokumentären. Bland annat den barnläkare som utan att ha träffat varken föräldrar eller barnet har kollat på för mycket film och har dragit en teori om munchhausen by proxy... vilken jävla idiot. Däremot vill inte den här s.k. läkaren, som egentligen kanske borde kalla sig siare uttala sig alls. Inte heller någon annan av de inblandade uttalar sig, utan de ställer sig som de svaga ynkryggar de här och gömmer sig bakom myndigheternas fasad.

Det är skrämmande och eftersom de nämner namn föreslår jag att den som orkar skriver upp namnen här. Då kan de som har lust att utöva medborgarjournalistik kontakta dessa för att försöka få fram ett svar på varför de har kidnappat ett barn från en kärleksfull och ansvarstagande familj.

Detta är totalt horribelt och det måste straffa sig hårt. Väldigt hårt.
Det handlar om maktfullkomliga galningar som missbrukar sin makt och tar sina personliga vendettor via sitt ämbete. Som.sagt, alla inblandade i detta ska stå vid skampålen och lida som.de förtjänar, de bör alla få uppleva samma lidande som föräldrarna och den kidnappade flickan.

Och flickan ska återlämnas snarast. Socialtjänsten i Örebro är det som ska ta det beslutet. Om ingen har startat ett upprop inom 7 dagar kommer jag göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in