Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-10, 21:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
För att du definierar enticitet som något biologiskt? Då håller jag inte med.

För att han själv beskriver sin identitet som både samisk och amerikanskt urfolks-/indigon? Ja, han kan ha dubbla etniciteter. Den som vet bäst är han själv om det inte är helt ogrundat.
Om tredje generationens invandrare definierar sig som arab, vad är han då?
Om majoriteten av invandrare i flera generationer, inte definierar sig som svenskar, vad är de då?

Tror du att de definierar sig som etniska svenskar?

Att man definierar sig som något är inte avgörande. Det gäller även att andra anser att han är det och ser honom som en av samma grupp.
Citera
2025-12-10, 22:39
Medlem
rex144s avatar
Det behöver inte bli icke-europeisk majoritet för att det ska bli ohållbart, det räcker med 30-40%.
Citera
2025-12-11, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om majoriteten av invandrare i flera generationer, inte definierar sig som svenskar, vad är de då?

Att man definierar sig som något är inte avgörande. Det gäller även att andra anser att han är det och ser honom som en av samma grupp.

Om någon av tredje generationens invandrare (hur man nu definierar det) med arabisk härkomst fortfarande identifierar sig främst med arabisk kultur så borde de kallas etniska araber. Särskilt om modersmålet är arabiska. Åtminstone om Sveruge skulle börja föra statistik.över etniciteter, men inga planer finns på det.

Invandrarungdomar beskrivs ibland som multikult. En blandning av många incandrarkulturer och svensk kultur.
Citera
2025-12-11, 01:50
Medlem
Citat:
För att du definierar enticitet som något biologiskt? Då håller jag inte med.

För att han själv beskriver sin identitet som både samisk och amerikanskt urfolks-/indigon? Ja, han kan ha dubbla etniciteter. Den som vet bäst är han själv om det inte är helt ogrundat.

Självklart är etnicitet något biologiskt man föds med. Föds du som arab så förblir du en sån. Du kan låtsas vara något annat, men du kan inte tvinga andra att acceptera det du låtsas vara.

Tror du något annat är du helt enkelt korkad eller hjärntvättad, det spelar ingen roll vad dina "forskare" från propagandakällor säger, detta är verkligheten.
Citera
2025-12-11, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Nee, synes ikke din og dine experters definisjon gir så mye mening. Hva om for eksempel kineser flommet inn i colombia til den grad at de utgjør 100% av befolkningen der. Disse kineserne adopterer colombiansk kultur og levesett. Er Colombia nå befolket av etniske colombianere?

Blir litt som andre har nevnt i tråden, det her høres jo ut som noe folk som driver med etnisk rensning ville tenkt. Kan bytte ut hele befolkningen men så lenge de spiser smørgåstårta på midtsommer så er befolkningen den samme?

Etnisitet finnes jo i praksis ikke da, etter din og dine eksperters definisjon.

Romer, judar, tornedalsfinnar och samer är officiellt minoritetsfolk som har funnits i Sverige sedan flera hundra år och många har bevarat sin kultur och har sin främsta identitet i den kulturen. Då tillhör de den folkgruppen och är inte etniska svenskar. Eller så har de dubbla identiteter.

Andra av deras ättlingar har övergett kulturen och beblandat sigm ed sveskar. Deras barn kan vara etniska svenskar.

Valloner, tyska smedssläkter och sockenlappar har helt uppgått i den svenska kulturen. Då är de etniska svenskar. Många finlandssvenskar i Sverige har uppgått inom någon generation i svensk kultur. Deras ättlingar är därmed etniska svenskar

Rätt självklart.tycker jag.

Sllmänheten associerar vithet med svensk etnicitet. En forskare talar därför ometniskt-kukturell svensk för att inkludwra icke-vita utlandsadopterade.
De flesta forskare ser svensk etnicitet som att man identifierar sig med en vit svensktalande grupp men inte själv behöver vara vit.

Synen på vad somär svenska folkets särdrag kan förstås förändras on 100 år redan nu har vi slutat prata om attvi är lagoma.
Citera
2025-12-11, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Självklart är etnicitet något biologiskt man föds med. Föds du som arab så förblir du en sån. Du kan låtsas vara något annat, men du kan inte tvinga andra att acceptera det du låtsas vara.

Tror du något annat är du helt enkelt korkad eller hjärntvättad, det spelar ingen roll vad dina "forskare" från propagandakällor säger, detta är verkligheten.

Ja normalt. Men arabens barn, barnbarn elller barnbarnsbarn kan ibland bli etniska svenskar, ibland inte. T.ex. beroende på modersmål, vem de får barn med, och hur barnen ser på sitt kulturella arv.

Har du någonsin läst en expert som definierar individens etnicitet som enbart biologiskt arv? Okej folkgruppen är definierad genom att vithet är vanligt, härkomst i Sverige och kulturellt arv. Men varje etniskt svensk individ behöver inte vara vit.
Senast redigerad av guru1966 2025-12-11 kl. 02:36.
Citera
2025-12-11, 02:42
Medlem
Citat:
Ja normalt. Men arabens barn elller barnbarn kan ibland bli etniska svenskar, ibland inte. Har du läst mina andra inlägg i tråden?

Har du någonsin läst en expert som definierar individens etnicitet som enbart biologiskt arv?

Jag behöver inte läsa vad någon "expert" skriver för att veta hur saker fungerar i verkligheten. Att du säger att de "ibland" kan bli etniska svenskar är ju oerhört stolligt. Detta är självklara saker som det aldrig är någon tvekan om.

Jag kommer aldrig bli accepterad som en arab för jag är inte det, även om jag skulle låtsas vara det, för det är inte upp till mig att bestämma det. Det bara är så.
Precis som motsatsen att jag aldrig heller kommer att acceptera en arab som etnisk svensk/nordeuropé heller, för dessa är inte det även om de låtsas. För så är det bara.

För människor är olika.
Citera
2025-12-11, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
På grund av bristande integration, obefintlig assimilation och parallellsamhälle så behöver du alltså ta hänsyn till även andra och tredje generationens invandrare. Har de utomeuropeisk härkomst från islamska länder så är de inte svenskar ens som tredje generationens invandrare.

Flera av mina svenska kolleger och vänner är gifta med makar från Iran, Kina, Thailand, Indien, Venezuela, Colombia, Filippinerna, Ukraina och Tyskland.

Dock inte med flyktingar.. Deras barn eller barnbarn är fullt assimilerade, och jag betraktar barnen som svenskar.

Ok araber kommer oftaer som flyktingar.. Är de muslimer så assimilerss de sällan dvs firar inte jul. Men många av deras barn pluggar på universitet och blir välintegrerade. Inte alla klarar sig bra men några få gör karriär.
Senast redigerad av guru1966 2025-12-11 kl. 03:08.
Citera
2025-12-11, 03:02
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Jag behöver inte läsa vad någon "expert" skriver för att veta hur saker fungerar i verkligheten. Att du säger att de "ibland" kan bli etniska svenskar är ju oerhört stolligt. Detta är självklara saker som det aldrig är någon tvekan om.

Jag kommer aldrig bli accepterad som en arab för jag är inte det, även om jag skulle låtsas vara det, för det är inte upp till mig att bestämma det. Det bara är så.
Precis som motsatsen att jag aldrig heller kommer att acceptera en arab som etnisk svensk/nordeuropé heller, för dessa är inte det även om de låtsas. För så är det bara.

För människor är olika.

Sällan har ärlighet uttryckts ärligare. Samtidigt bär det något tragiskt i sig. Vi tycks vara bundna till separation och meningsskiljaktigheter, trots att vi alla delar samma grundläggande utrustning, som en hjärna och ett hjärta. Men det är, som du själv skriver, verkligheten i situationen.
Senast redigerad av particulum1 2025-12-11 kl. 03:16.
Citera
2025-12-11, 07:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Om någon av tredje generationens invandrare (hur man nu definierar det) med arabisk härkomst fortfarande identifierar sig främst med arabisk kultur så borde de kallas etniska araber. Särskilt om modersmålet är arabiska. Åtminstone om Sveruge skulle börja föra statistik.över etniciteter, men inga planer finns på det.

Invandrarungdomar beskrivs ibland som multikult. En blandning av många incandrarkulturer och svensk kultur.
Det är liksom här problemet är. Du förstår inte människan eller kultur. Språket är inte kulturen. Du påstod tidigare att etnicitet inte har med biologi eller gener att göra. Men det är förstås inte sant. Du är förmodligen helt obildad eller hittar på saker. Det kan väl vara så att han identifierar sig som arab, för att han faktiskt är det och umgås i huvudsak med andra som även de, anser det och lever i samma område. En asiat blir inte arab, även om han identifierar sig som det.
Det är förstås uppenbart för alla.

Hur menar du att någon som inte ser ut som en svensk, eller har samma kultur som oss, skulle kunna anse sig vara etnisk svensk. Det går mot verkligheten. Precis som etniska svenskar, utgår han förstås från sig själv. Inte dina påhitt. Han ser oss som som dom, liksom vi, och faktiskt du, gör om dom. Du ser dem som dem, inte som vi. Eller hur?

Sen säger du att de identifierar sig som multikult. Men har du några belägg för det. Finns det några undersökningar om det, eller sitter du bara och hittar på som du verkar göra om mycket annat. Det är väl nått du vill, men har inga belägg för. En fantasi.

Så inom några generationer kommer de att vara i majoritet här, de som inte identifierar sig som etniska svenskar. Då kommer de att bestämma över oss. Förstår du? Alltså kommer etniska svenskar vara i minoritet och folkutbytet är genomfört.

Ska ta en sak en sak som en vänsterjude skrev nyligen. Ibland kan även de komma till insikt om verkligheten. Han identifierar sig förstås som jude, inte etnisk svensk, om du i din enfald tror det.

Citat:
Att detta därtill skulle skapa ett helt nytt problem, låt mig kalla det ”palestinierproblemet”, borde ha varit uppenbart från första början. I varje fall stod det tidigt klart att på den plats där den judiska staten skulle byggas levde ett annat folk och att jorden till stora delar redan var bebodd, bebyggd och brukad. Det borde också ha stått klart att detta förr eller senare skulle leda till konflikt. Eller som en av sionismens tidiga tänkare, Ahad Ha’am, skrev efter ett besök i Palestina 1891: ”När den dag kommer då vår tillvaro i landet Israel utvecklats till en sådan nivå att den i större eller mindre omfattning tränger undan den lokala befolkningen, kommer den inte att så lättvindigt att ge upp sin plats.”
Det går förstås att applicera på dagens Sverige.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/palestinaproblemet-kommer-inte-forsvinna/
Citera
2025-12-11, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte

Kurder som lever i Turkiet eller Irak blir inte turkar eller araber efter tre generationer. De har bevarat sin särart i ganska många hundra år nu.

Många av de som flyttat till Sverige på senare år kommer att göra samma sak. De och deras efterkommande kommer aldrig att se sig som svenskar eller betraktas som svenskar av omgivningen.

Sedan kan V-politiker skrika hur högt de vill att alla med svenskt pass är lika svenska som Evert Taube och Astrid Lindgren....
Citera
2025-12-11, 08:42
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Romer, judar, tornedalsfinnar och samer är officiellt minoritetsfolk som har funnits i Sverige sedan flera hundra år och många har bevarat sin kultur och har sin främsta identitet i den kulturen. Då tillhör de den folkgruppen och är inte etniska svenskar. Eller så har de dubbla identiteter.

Andra av deras ättlingar har övergett kulturen och beblandat sigm ed sveskar. Deras barn kan vara etniska svenskar.

Valloner, tyska smedssläkter och sockenlappar har helt uppgått i den svenska kulturen. Då är de etniska svenskar. Många finlandssvenskar i Sverige har uppgått inom någon generation i svensk kultur. Deras ättlingar är därmed etniska svenskar

Rätt självklart.tycker jag.

Sllmänheten associerar vithet med svensk etnicitet. En forskare talar därför ometniskt-kukturell svensk för att inkludwra icke-vita utlandsadopterade.
De flesta forskare ser svensk etnicitet som att man identifierar sig med en vit svensktalande grupp men inte själv behöver vara vit.

Synen på vad somär svenska folkets särdrag kan förstås förändras on 100 år redan nu har vi slutat prata om attvi är lagoma.
Vel, det er jo det jeg sier, at per din og dine eksperters definisjon så finnes jo egentlig ikke "etnisitet." Slik dere bruker ordet er det bare et synonym til kultur.

Som du sier, slik almenheten bruker ordet (og slik ordet var definert før) så innebar begrepet "etnisitet" genetisk slektskap. Hvis det ikke gjør det lenger, så er ordet meningsløst og man får finne et annet ord å bruke da.

Kan du foreslå et nytt ord å bruke for meg kanskje, et ord som betyr hva etnisitet pleide å bety? Uansett hva ordet er, så er det jo den spesifikke gruppen som er utsatt for et folkeutbyte, ikke svensk-kulturelle "etnisk svenske" arabere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in