Citat:
Ursprungligen postat av
Finporslinet
Du kanske tycker detta räcker för att få kalla sig etnisk japan, men det gör nog knappast japanerna.
Vad du kallar dig själv spelar ingen roll när ingen annan som bor där håller med.
Etnisk japan är något du föds som, du kan inte bli det i efterhand. Samma med etnisk svensk.
Enda ursäkten att försöka få bort etniciteter helt och hållet från diskussioner är för att kunna genomföra folkmord och etniska rensningar. Det är ju nämligen mycket smidigare att genomföra sådana när man bara kan peka på statistik om 100 år och säga: "Nej då Sverige har fortfarande massor med svenskar" även fast det nu bara bor afrikaner och araber där, men på papperet är de ju svenskar så då har alltså inget folkmord skett enligt statistiken, väldigt smidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
"Person som identifierar sig med svensk etnicitet" är en dålig definition som för tankarna till tramsig aktivism som går ut på att alla är det som de identifierar sig som. Killar blir tjejer, ungdomar blir djur, osv.
Å andra sidan så är det nog extremt få som inte är svenskar som verkligen "identifierar sig med svensk etnicitet". Invandrargänget som letar efter svenskar att förnedringsråna gör det ju definitivt inte, trots att Mona Sahlin, Annie Lööf med flera insisterar på att de visst är svenskar.
Hur som helst så är jag rätt trött på hur en viss kategori debattörer ständigt försöker få debatten att spåra ur genom att låtsas inte förstå vad vanliga ord betyder. "Vem är svensk", "Vad är en kvinna", "Vad betyder woke" osv. Det är ett billigt debattknep.
Vadå, "etnisk svensk" är ett bra begrepp för att det är mer specifikt än "svensk". Vem vill få bort etniciteter menar ni? Okej vissa politiska debattörer har kallat det är ett exkluderande begrepp, men experter använder begreppet. De säger även "majoritetssvenskar" om hela gruppen av etniska svenskar - motsatsen till etniska minoriteter.
Men de flesta forskare definierar det inte som biologisk härkomst, men det gör ni? Jag har fem svenskfödda generationer i mina anor, dessförinnen även några finnar och tyskar och en ryss, och kanske lite samer, men mest svenskfödda. Enligt DNA-tester är min etniska mix (ett väldigt skakigt mått) 70% skandinavisk, resten finsk och centraleuropeisk. Är jag då etnisk svensk, eller var går gränsen?
Svenskättlingar i USA som bara är uppvuxna med amerikansk kultur betraktar inte jag som etniska svenskar, och det gör de knappast själva heller, men det gör ni?
Södra Norrlands "sockenlappar" levde i hundratals år i byar och assimilerades helt in i bondebefolkningen på 1850-talet. De slutade då med rendrift och sina lite speciella yrken. De har rötter i sydliga skogssamer som pratade svenska redan på Linnés tid. Är deras ättlingar svenskar tycker ni? Det tycker jag.
Jag betraktar mörkhyade utlandsadopterade som är uppvuxna i en svensk familj som etniska svenskar, därför att de brukar vara helt assimulerade. Samma med barn som har vuxit upp med en ensamstående svensk mamma som blev gravid utomlands med okänd man. Håller ni med?
Judar som har rötter i Sverige sedan 1700-talet kan ha dubbla identiteter, och isåfall dubbla etniciteter - vissa av dem är kristna men har också bevarat judisk kultur.
Har ni träffat någon som identifierar sig som etnisk svensk men som ni inte skulle betrakta som det? Jag har inte det. SÅ identifikation är nog inte så tokigt mått på etnisk (kulturell) svensk. Det är åtminstone praktiskt i statistiska sammanhang. Men okej, jag betraktar nog bara de som är uppvuxna i svensk kultur, har svenska värderingar och svenskt modersmål som etniska svenskar.
En etnisk grupp har kännetecken som inte alla som tillhör gruppen har. I olika utländska källor kan man hitta beskrivningar av svenskar som att de som grupp utmärks av att bo i röda stugor med vita knutar, köra volvo, är långa, blonda, ljushyade, har blåa ögon, strävar efter att vara lagom, litar på staten, röstar på sossarna, osv. Vilka av dessa särdrag är absoluta krav för att ett individ ska vara etnisk svensk?