Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-11, 09:22
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Flera av mina svenska kolleger och vänner är gifta med makar från Iran, Kina, Thailand, Indien, Venezuela, Colombia, Filippinerna, Ukraina och Tyskland.

Dock inte med flyktingar.. Deras barn eller barnbarn är fullt assimilerade, och jag betraktar barnen som svenskar.

Ok araber kommer oftaer som flyktingar.. Är de muslimer så assimilerss de sällan dvs firar inte jul. Men många av deras barn pluggar på universitet och blir välintegrerade. Inte alla klarar sig bra men några få gör karriär.
Det där är lite fascinerande!
Min fru är av utomeuropeisk börd och vår son ses ej som svensk. I förskolan påpekades det att han hade svart hår och inte är svensk. I skolan så handlar det direkt om var han kommer ifrån. Utgångspunkten är att han inte har svensk bakgrund.

Detta från barn och elever som har utomeuropeisk börd. Så att du ser på de här barnen som svenskar betyder långt ifrån att andra gör det.
Citera
2025-12-11, 09:26
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Kurder som lever i Turkiet eller Irak blir inte turkar eller araber efter tre generationer. De har bevarat sin särart i ganska många hundra år nu.

Många av de som flyttat till Sverige på senare år kommer att göra samma sak. De och deras efterkommande kommer aldrig att se sig som svenskar eller betraktas som svenskar av omgivningen.

Sedan kan V-politiker skrika hur högt de vill att alla med svenskt pass är lika svenska som Evert Taube och Astrid Lindgren....
Eller varför inte bara titta på samerna? Se nedanstående exempel:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sarri-ger-bjorn-soder-ratt-om-samer-inte-svenskar/

Samerna har bott i Sverige i bra mycket längre än tre generationer. Många av dem betraktar sig inte som svenskar för det. Vilket jag för övrigt är okej med. Om de inte vill se sig som svenskar tänker jag då inte vara den som insisterar på att de är det.
Citera
2025-12-11, 10:28
Citat:
Flera av mina svenska kolleger och vänner är gifta med makar från Iran, Kina, Thailand, Indien, Venezuela, Colombia, Filippinerna, Ukraina och Tyskland. Dock inte med flyktingar.. Deras barn eller barnbarn är fullt assimilerade, och jag betraktar barnen som svenskar. Ok araber kommer oftaer som flyktingar.. Är de muslimer så assimilerss de sällan dvs firar inte jul. Men många av deras barn pluggar på universitet och blir välintegrerade. Inte alla klarar sig bra men några få gör karriär.

"Har de utomeuropeisk härkomst från islamska länder"

Där har du förklaringen till din goda erfarenhet. Det spelar ingen roll om det finns integration (bra språk, utbildning, arbete) om de är utomeuropeiska muslimer. De assimileras inte utan fortsätter vara bärare av sin religion och kultur, vilket är direkt antidemokratisk.
Citera
2025-12-11, 16:27
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Aha du är grovt aspig, gotcha.

Ja det kan du kalla det om du vill, för all del. Det du skriver här stämmer säkert bättre än siffrorna från myndigheterna! 🫶
Citera
2025-12-12, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
"Har de utomeuropeisk härkomst från islamska länder"

Där har du förklaringen till din goda erfarenhet. Det spelar ingen roll om det finns integration (bra språk, utbildning, arbete) om de är utomeuropeiska muslimer. De assimileras inte utan fortsätter vara bärare av sin religion och kultur, vilket är direkt antidemokratisk.

Nej du har fel. Iranier är ju väldigt framgångsrika, t.ex. i den akademiska världen med många professorer. Det är en effekt av att de som flydde ofta var välutbildade, och att de började komma till Sverige redan på 1980-talet och nu har hunnit nå ganska långt i karriären. Känner en som sedan flyttade till USA och blev miljardär. Många av dem är icke-religiösa, några är kristna, och jag känner några svenska killar med iranska tjejer.

Det är möjligt att det kommer att gå bra även för Syrierna - som började komna hit kring 2015 - eftersom många av dem kommer från studievana hem. Men nu börjar migrationsverket att utvisa duktiga studenter mitt under studietiden, som symbolpolitik, istället för att utvisa kriminell.
Citera
2025-12-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det där är lite fascinerande!
Min fru är av utomeuropeisk börd och vår son ses ej som svensk. I förskolan påpekades det att han hade svart hår och inte är svensk. I skolan så handlar det direkt om var han kommer ifrån. Utgångspunkten är att han inte har svensk bakgrund.

Detta från barn och elever som har utomeuropeisk börd. Så att du ser på de här barnen som svenskar betyder långt ifrån att andra gör det.

Ja, jag pratar om den akademiska definitionen, och statistiska definitionen. Bland folk i allmänhet associeras etnisk svensk ofta med vithet. Men din son har svensk nationalitet.

Hur betraktar sig din son sin egen etnicitet? Kan han se tvåspråkighet och multikult som något positivt?

Om din fru kommer från land x, betraktar andra från land x din son som att han tillhör deras folkgrupp?
Senast redigerad av guru1966 2025-12-12 kl. 00:29.
Citera
2025-12-12, 09:17
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ja, jag pratar om den akademiska definitionen, och statistiska definitionen. Bland folk i allmänhet associeras etnisk svensk ofta med vithet. Men din son har svensk nationalitet.

Hur betraktar sig din son sin egen etnicitet? Kan han se tvåspråkighet och multikult som något positivt?

Om din fru kommer från land x, betraktar andra från land x din son som att han tillhör deras folkgrupp?
Bra frågor.

Sonen har träffat folk från den kontinenten som sagt att det syns direkt att han ser ut som x, x är i detta fall ett paraplybegrepp för folk från denna region. Men samtidigt så har han träffat folk från samma land som sagt att han ser ut att komma från en helt annan världsdel. Så hans bakgrund är svårdefinierad.

När han var yngre såg han sig som svensk, detta då han är född här och svenska är språket som vi talar hemma. Han kan dock min frus modersmål dugligt. Numera ser han sig nog mer som både svensk och x. Att det har förändrats beror nog primärt på hur andra ser honom, att han är en minoritet.
Citera
2025-12-17, 16:56
Citat:
Nej du har fel. Iranier är ju väldigt framgångsrika, t.ex. i den akademiska världen med många professorer.

Iranierna du talar om är de som flydde islamisterna i samband med islamistiska revolutionen. Iranierna som flydde var först och främst sekulära samt kommunister med stark naturvetenskaplig förankring tack vare det persiska kulturarvet. Persien var, som de flesta vet, en av världens första och främsta utbildningsnationer.

Det är alltså ingen slump att du nämner just iranier som framgångsrika utomeuropéer från muslimskt land. De blir tack vare sin sekulära utbildningsbakgrund framgångsrika oavsett vilket land de kommer till, inte sällan är de mer framgångsrika än den inhemska befolkningen. Samtidigt ska man komma ihåg att precis som de är överrepresenterade bland akademikerna så finns det svarta får som även gör att de är överrepresenterade inom kriminalitet. De kristna Syrianerna påminner om iranierna men de kommer från ett inbitet hederskulturellt klansamhälle och är precis som alla andra utomeuropéer från muslimska länder överrepresenterade inom kriminalitet.

Sedan kan man lugnt säga att de iranska kommunisterna som kommit till Sverige är en poltisk bottenaffär då de fortsätter vurma för islamism och tillhörande valkrets. Detta trots att de borde veta bättre efter att islamisterna tackade för segern genom att avrätta dem på löpande band.

Ali Esbati, Nooshi Dadgostar, Daniel Riazat, Ardalan Shekarabi, Shadiye Heydari, Laila Naraghi osv.
Citera
2025-12-17, 18:31
Medlem
rex144s avatar
Länder som har bara 10% muslimsk minoritet har idag stora problem, så det behövs inte en muslimsk majoritet för att majoritetsbefolkningen ska tvingas att underkasta sig muslimska sedvänjor, det räcker med 30%.
Länder i Europa som grundar sig på kristen moral och etik blir förändrade för alltid.
Citera
2025-12-17, 19:19
Medlem
Ja, Iranfödda i Sverige har i genomsnitt högre utbildningsnivå än den svenska befolkningen. Det förklaras främst av selektions- och migrationsmönster (vilka som flydde och från vilka samhällsskikt), inte av “kulturarv”.

De iranska kurder jag känner, även akademiker, är antingen extremt vänliga, eller extremt explosiva och orsakar stora konflikter. Kanske vad du är inne på.

Påståendet att de politiker du nämner skulle “vurma för islamism” är fel. Islamism innebär att vilja införa religiösa lagar som sharia, vilket dessa politiker inte gör. De är tvärtom sekulära och feministiska. Att de är antirasister, försvarar palestinska civila, kräver vapenvila eller kritiserar Israels krigsbrott är inte samma sak som att stödja Hamas, som de också har kritiserat. Har inte du empati både med israels och palestinas civila?

De som är med i Miljöpartiet eller Socialdemokraterna är inte kommunister. Båda partierna är för demokrati och marknadsekonomi (blandekonomi). Vänsterpartiet däremit är antikapitalistiska, om det är vad du menar med att vissa av dem är kommunister. Hälvten av dem är kurder, och kommunism var extra vanligt bland kurder.
Citera
2025-12-17, 20:10
Medlem
Europa har inte i närheten av samma icke-vita minoritet som i USA.
USA har en enorm invandring ifrån Latinamerika, Kina och Indien.
Europa har inte ens i närheten samma problem.
Allt är bara taktik att destabilisera EU.
USA däremot är på väg att få en icke-vit majoritet, därav all denna propaganda.
Europa har en mer muslimska invandring men många muslimer är vita.
Men även här är den i mycket mindre utsträckning än USA.
Europa kommer aldrig ha en utländsk eller muslimsk majoritet.
Citera
2025-12-17, 20:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Europa har inte i närheten av samma icke-vita minoritet som i USA.
USA har en enorm invandring ifrån Latinamerika, Kina och Indien.
Europa har inte ens i närheten samma problem.
Allt är bara taktik att destabilisera EU.
USA däremot är på väg att få en icke-vit majoritet, därav all denna propaganda.
Europa har en mer muslimska invandring men många muslimer är vita.
Men även här är den i mycket mindre utsträckning än USA.
Europa kommer aldrig ha en utländsk eller muslimsk majoritet.
Det trodde man i USA också. Men när majoriteten inte definierar sig som etniska svenskar, är folkutbytet genomfört. Det är inte långt borta. Då kommer de att bestämma över oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in