Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
När LGWP satt i studion och inte fick ner en Magnum i en handväska och menade att Engström inte kunde vara GM så trodde jag att det var ironi...
Att LGWP inte begrepp att ingen GM isåfall kunde få ner vapnet var inget han funderade på eller att man kan lägga ner andra saker än vapen i väskan var ingen tanke som slog Leif..
Jag gick rakt ut i köket och hällde ut hans rödvin efter det

Jag är beredd att hålla med omkring det. Det är faktiskt tevehistoria, dock stod det väl lite klart, där och då, att LGWP faktiskt tappat det, fullständigt.
Jag antar att vi syftar på samma klipp, när han sitter i en fåtölj i hemmet (eller om det var i hans jaktsstuga) med en bamserevolver nedtryckt i en brun handledsväska, där en tredjedel sticker upp?
Oavsett vad man står i skuldfrågan rörande SE sär är det faktiskt häpnadsväckande, rent av stolleri, att LGWP så pinsamt avfärdade SE på de grunderna i det klippet - revolvern går inte ner i handledsväskan OCH att han hade alibi från väktarna, därför kan SE inte vara gärningsman, punkt. Klippet är ju dessvärre humor, lyteskomik.
Att avfärda SE som gärningsman på grund av att han inte hade ett lagligt vapen, är så klart korkat. En stor majoritet av de skjutvapen som använts vid mord är inte lagliga, då som idag. Att låsa sig vid den detaljen som motståndare av spåret tror jag främst handlar dumdristig envishet alternativt trollande eller försök till att vara lustig.
Gällande att SE har alibi från väktarna, är det självklart trams, det begriper i princip alla, innerst inne. Som jag skrev i ett inlägg nyligen är "ett par minuter" samtal inget annat än en chansning, en uppskattning, en sägning människan använder när hon inte har koll (vilket man typ aldrig har kring kortare konversationer), hon uppskattar därför längden. Och hur hon uppskattar samtalets längd, har ju att göra med hur engagerad hon är, om hon finner samtalet intressant, om hon för konversationen av ren artighet eller på rutin, om hon är kissnödig eller har huvudvärk, osv. "Ett par minuter" är inte 120 sekunder. Det kan lika gärna var 50 sekunder eller 90 sekunder. Jösses. Hur är det ens möjligt att folk fått en sådan låsning kring samtalets längd?
Så man kan inte avfärda SE på grejerna ovan. Man lär istället (tycker jag) hoppa till momentet efter och gräva till fingrarna blöder. Varför hade han vapnet på sig nämnda kväll? Var det för att han ibland brukade bära det av trygghetsskäl? Var det en unik händelse för att han tänkt ta hem vapnet? Om, varför då? Var det ens
hans illegala vapen? Tog han hem det för att det var lånat? För att sälja det? Eller var det för att han sett makarna Palme utanför bion ett par timmar tidigare? Var hans uppsåt att mörda Palme redan innan han klev ut i receptionen 23:19? Ingick han kanske i en mindre grupp (eller större) som hade gett honom en signal att Palme var på väg? Eller såg han makarna Palme först när de passerade (eller omkring) entrén genom bottenvåningens fönster eller dörrglas när han samtalade med väktarna? Var det då han bestämde sig, det blixtrade i skallen? Och eftersom han där och då hade ett vapen följde han efter, var han kapabel till det? Svårt att veta. Hur som, går det så klart inte att utesluta, precis som PU menar.