2025-12-10, 11:50
Medlem
Nog inte ens i närheten av farlighet mot hämtmat från fodora
Citera
2025-12-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
"Processat kött: Korv, bacon och skinka klassas som cancerframkallande och bör ätas med måtta."

men va?
Citera
2025-12-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsson385
Har en fundering som jag gissar fler småbarnsföräldrar sitter med, även om ingen erkänner det rakt ut.

Två heltidsjobb, hämtning/lämning, läxor, logistikcirkus. När vi väl kommer hem är alla hungriga, trötta och griniga. I teorin ska man då ställa sig och laga någon fin hemlagad gryta på ekologiskt kött och blötlägga bönor. I praktiken slutar det ofta med fiskpinnar, snabbmakaroner, färdiga köttbullar eller Billys.

Samtidigt matas man konstant med larmrubriker om “ultraprocessad mat” som orsakar fetma, cancer och allt möjligt. Vissa påstår mer eller mindre att man förgiftar sina ungar om man inte gör allt från grunden.

Så hur illa är det här egentligen om man försöker tänka lite krasst och inte bara moralpanik? Är det stor skillnad på typ Findus fiskpinnar vs “vanlig” husmanskost, eller pratar vi mer om att totalmängden skitmat över tid är problemet?

Hur gör ni andra som har jobb + ungar + begränsad ork? Kör ni storkok på helgen, beställer matkasse, eller har ni bara accepterat att vissa kvällar är det helfabrikat och punkt?

Seriösa svar uppskattas. Är inte ute efter Instagram-matte-ideal utan vill veta hur mycket man faktiskt behöver bry sig rent hälsomässigt, inte bara känslomässigt.

Lagar allting från grunden,
Tar inte särskilt mkt längre tid !

Ska du utesluta något så är det fröoljor,
Det är rena giftet, och den största anledningen till hudcancer,

Du kan knappt bränna dig i solen om du inte har PUFA i kroppen,
Citera
2025-12-10, 14:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Lagar allting från grunden,
Tar inte särskilt mkt längre tid !

Ska du utesluta något så är det fröoljor,
Det är rena giftet, och den största anledningen till hudcancer,

Du kan knappt bränna dig i solen om du inte har PUFA i kroppen,

Smör räcker långt
Citera
2025-12-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Varför hittar du på? Fiskpinnar är förstås bättre än köttbullar, korv och bacon. En helt ok snabb familjerätt.

Vad vet du om det?

Har du ens grundläggande kunskap på området?

Om det är något man bör undvika av hälsoskäl så är det panering.

Inte för att det tar död på dina barn.

Men fiskpinnar är EXAKT vad som avses.

Paneringen är där pga fisken är smaklös. Paneringen suger upp fett och blir krispig och därför mer tilltalande. Paneringen i sig tillför många kalorier men ingen näring.

Närmast ett skolboksexempel på vad som avses med processad mat.
Citera
2025-12-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Termen ultraprocessad mat är bred och inkluderar även fullkornsbröd. Ja ni läste rätt, inom definitionen så gör den det. Men ingen klagar på det.

Felet är inte ultraprocessad, felet är när vi blandar ihop fett, socker och salt i en sörja. Det är den kombinationen som bör undvikas.

Ja och termen ultraprocessad träffar 80 % rätt.

Hälften av befolkningen har en IQ under 100 så det får inte vara för komplex information.
Citera
2025-12-10, 15:36
Medlem
East.Clintfoods avatar
Nej, vi vill ge våran barn bättre möjligheter och en tryggare väg
Citera
2025-12-10, 15:50
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Varför skriver du som du gör? Är det en hjärnskada eller spelar du en roll?

Det bästa man kan göra är att preppa grytor innan och bara värma på när man kommer hem. Att köpa massa processad mat blir man bara fet, ful och fattig av.

ingen vill äta dina äckliga grytor

och ful är du redan
Citera
2025-12-10, 17:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det finns gott om korrekt information om det på nätet, t ex

https://www.1177.se/Ostergotland/liv--halsa/ata-for-att-ma-bra/sa-ater-du-halsosamt/
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/nationella-riktlinjer/riktlinjer-och-utvarderingar/levnadsvanor/

Men när folk pratar om "larmrubriker" och "vissa påstår", så tänker jag att man kanske ska sluta läsa kvällstidningar, och sluta lyssna på folk som är överintresserade av "kost". Den sistnämnda gruppen påstår sig veta en jävla massa skit, men när man pressar dem lite så kryper de fram att de får all sin information från någon bloggare utan formell utbildning, som det av någon anledning tycker är "vettig".

Men för att svar på din fråga - ingen aning!
Jag skiter faktiskt i vilket. Jag växte upp på skräpmat, och sprang milen på 38 minuter när jag närmade mig 40.
De du länka till är inte bra kostråd. På sin höjd medelmåttiga.

Det är ett stort problem vi har där kostråden är byggda på falsk grund. Vi ska äta stor mängd animaliska produkter. Inga fröoljor eller and "fleromättade fetter".

Det här är varför det är så svårt att veta hur man ska göra. Livsmedelsverket och dylikt värnar mer om livsmedelsindustrin än om folkhälsan.
Senast redigerad av Ajogen 2025-12-10 kl. 17:46.
Citera
2025-12-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Vad vet du om det?

Har du ens grundläggande kunskap på området?

Om det är något man bör undvika av hälsoskäl så är det panering.

Inte för att det tar död på dina barn.

Men fiskpinnar är EXAKT vad som avses.

Paneringen är där pga fisken är smaklös. Paneringen suger upp fett och blir krispig och därför mer tilltalande. Paneringen i sig tillför många kalorier men ingen näring.

Närmast ett skolboksexempel på vad som avses med processad mat.

Nej, ditt nöt. Paneringen är värdelös men fisken värdefull. Helt ok snabbmat till skillnad från korv, bacon och mamma scans. Du köper väl de billigaste fiskpinnarna medan jag köper de som är gjorda på riktiga filéer.
Citera
2025-12-10, 17:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
De du länka till är inte bra kostråd. På sin höjd medelmåttiga.

Det är just dig jag menar, när jag skriver om människor som är överintresserade av "kost", och som har "läst på" någonstans på internet. Och som tror på konspirationsteorier.
Citera
2025-12-10, 17:31
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är just dig jag menar, när jag skriver om människor som är överintresserade av "kost", och som har "läst på" någonstans på internet. Och som tror på konspirationsteorier.
Mmm, nu är det i mitt jobb att hålla koll på kost så ligger helt normalt till här.

Kostråden vi har idag är saknar helt vetenskaplig grund.

Big Fat Nutrition Policy | Nina Teicholz

Det är så här det ligger till, jag är ledsen men man har ljugit för oss i alla dessa år. Kostråden är konstruerade av livsmedelsindustrin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in