2025-12-09, 19:20
Medlem
Bbobis avatar
Att preppa är bra.

Jag brukar steka ett par kilo färs när jag ändå gör det att ha färdigstekt i kylen eller frysen.

När jag blir hungrig lägger jag ut lite nachos på en tallrik, tar en näve färdigstekt färst, toppar med ost, in i airfryern och hackar grönsaker under tiden för en enkel hemmagjord salsa. Middag på 10 minuter.

Eller på tortillabröd med tomat, färsen, grönsaker och ost så har man en tortillapizza som är klar efter 5 minuter i ugnen.

Det finns hur mycket som helst man kan laga på 10 minuter- en kvart med enkel preppning. Mat dina barn själva skulle kunna göra. Varma köttmackor i mikron tex vilket är bättre än Billys pizzor då dom behöver protein. Jag brukar även hacka lök samt paprika jag blandar med färsen så jag inte behöver ta fram skärbrädan varje gång.
Senast redigerad av Bbobi 2025-12-09 kl. 19:37.
Citera
2025-12-09, 19:29
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
problemet som jag ser det är ju att snabbmat, godis osv blivit vardag i sverige.

ungar äter godis jämt oavsett veckodag, det är lask till varje måltid, det är hamburgare, pizza och kebab varje vecka, det ar korv och skinka på mackorna osv

det innebar ju att dom både får i sig det som är onyttigt i sig självt men också i såna mängder att dom blir feta.

men det går ju att göra nåt åt. går utmarkt att t ex gå på mcdonalds utan att ta lask till eller pommes eller om man nödvändigtvis ska ha pommes så måste man inte beställa den största på menyn.

ingen blir fet av att äta en pizza i veckan.

Varför skriver du som du gör? Är det en hjärnskada eller spelar du en roll?

Det bästa man kan göra är att preppa grytor innan och bara värma på när man kommer hem. Att köpa massa processad mat blir man bara fet, ful och fattig av.
Citera
2025-12-09, 19:43
Medlem
"Ultraprocessad mat" är ju ett skitbegrepp. Som att det är den industriella bearbetningen i sig som är problemet. Det var en jävla "process" att tillreda mat redan i bondesamhället. Det är dyngan man skjuter till råvarorna som avgör.
Citera
2025-12-09, 19:50
Medlem
Kan det va så farligt när det funnits i många år, läkare borde väl ha tagit upp detta för många år sedan.
Citera
2025-12-09, 20:03
Avstängd
Matadhamsters avatar
Du kan äta mycket husmanskost med skitmat till såsom fiskpinnar med potatis och spenatstuvning, falukorv med potatis och blomkålsstuvning eller senapssås osv. Jag skulle nog vara mer skeptisk mot lightdrycker, alla slags fikabröd och godissorter osv före fiskpinnarna. Du äter inte direkt grönsaker till munkarna.
Citera
2025-12-09, 20:05
Medlem
80 / 20 känns rimligt och hållbart i längden.

Hade inte orkat laga ny mat VARJE dag.
Men det är samtidigt viktigt för mig att äta mat som är lagad från “grunden", så löser det med storkok.
När jag gör ex. köttbullar fryser jag in ett lass. Tom. för-panerar fisk ibland och fryser in.
Det mest processade jag äter på daglig basis är proteinpulver och sen fredagsgodis.
På helgen köper jag ibland en fralla, om jag inte själv bakat något.
Förr var jag alldeles för petig med maten. Åt inte ens äppelmos om det inte var hemmalagat.
Gjorde egen choklad, surdeg.. ja, allt möjligt. Älskade att baka förr också.
Har blivit mer chill med allt sådant och numera köper jag tom. färdig-sylt

Är uppvuxen med att det alltid funnits hemlagad mat varje dag och skulle aldrig servera om jag fick barn något annat.
Man måste inte äta en ny rätt varje dag. Det går alldeles utmärkt att äta ex. köttfärsås och spaghetti 2-3 dagar i rad om man i övrigt äter helt okej varierat.
Jag är övertygad om att maten vi stoppar i våra kroppar som påverkar tarmen, definitivt kommer att påverka hjärnan osv. Men det betyder inte att man måste komplicera saker och ting.
Enkelt mat lagad från grunden (i den mån det går), storkok, och bara acceptera att det inte blir en ny rätt varje dag. Till helgen kan man lyxa till med helg-mat som är lite mer komplicerad

Citera
2025-12-09, 20:08
Medlem
hemorrojdtjuvens avatar
Bara för nånting är ultra processat betyder det inte det är dåligt eller farligt. Det finns dock ämnen som E250 osv vilket är farligt och ska undvikas. Detta hittar man i skinka,bacon framförallt. Har man en bra kost och har kalorier över för dagen kan man unna sig en ultra proccesad produkt utan farliga ämnen som tex Marabou Mjölkchoklad utan bekymmer.
Citera
2025-12-09, 20:11
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsson385
Har en fundering som jag gissar fler småbarnsföräldrar sitter med, även om ingen erkänner det rakt ut.

Två heltidsjobb, hämtning/lämning, läxor, logistikcirkus. När vi väl kommer hem är alla hungriga, trötta och griniga. I teorin ska man då ställa sig och laga någon fin hemlagad gryta på ekologiskt kött och blötlägga bönor. I praktiken slutar det ofta med fiskpinnar, snabbmakaroner, färdiga köttbullar eller Billys.

Samtidigt matas man konstant med larmrubriker om “ultraprocessad mat” som orsakar fetma, cancer och allt möjligt. Vissa påstår mer eller mindre att man förgiftar sina ungar om man inte gör allt från grunden.

Så hur illa är det här egentligen om man försöker tänka lite krasst och inte bara moralpanik? Är det stor skillnad på typ Findus fiskpinnar vs “vanlig” husmanskost, eller pratar vi mer om att totalmängden skitmat över tid är problemet?

Hur gör ni andra som har jobb + ungar + begränsad ork? Kör ni storkok på helgen, beställer matkasse, eller har ni bara accepterat att vissa kvällar är det helfabrikat och punkt?

Seriösa svar uppskattas. Är inte ute efter Instagram-matte-ideal utan vill veta hur mycket man faktiskt behöver bry sig rent hälsomässigt, inte bara känslomässigt.

Vi kör massa halvfabrikat. Pga att ungen äter selektivt har vi gjort näringsundersökning och det saknas inget. Men det är säkert inte det nyttigaste. Det skull kunna vara så dåligt att ungen bara blir 120 år, men det är okej tycker jag. Mina föräldrar blev runt 10 år äldre än sina föräldrar och vi kommer bli motsvarande äldre.

Fetma är botat så där behöver man inte oroa sig.
Citera
2025-12-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jo det kan väldigt lätt gå snett över tid om man lever på en sk balanserad diet. Kolla bara på alla som blir feta med åren, de allra flesta såna blir det på just den dieten som du kallar balanserad.

För allt vi köper på affären innehåller massvis med dolt socker och tveksamma kemikalier som sätter våra hormoner i obalans och kapar våra belöningssystem. Så det är väldigt lätt hänt att man far illa utan att vara medveten om det, med risk för följdsjukdomar som tex diabetes. Och det är ganska många av oss som med tiden blir mer eller mindre beroende av våra små "fredasmys" med skräpmat + snacks + godis tills man däckar i soffan av insulinchocken.

Jag skulle vilja påstå att hälsoriskerna med att leva på en "balanserad kost" (dvs müsli/yoghurt/juice/mackor/halvfabrikat, plus fredagsfrossa) är nästan liks stora som för en person som dricker alkohol 2-3 gånger i veckan. Dvs det är inte alla som trillar dit och blir tok-alkisar, men 100% skulle må betydligt bättre, på sikt, av att inte dricka alls.

Och på samma sätt så skulle 100% av alla som lever på en "balanserad" fabriksmatskost bli att må oändligt mycket bättre om ni istället åt mat som är lagad från sina råvaror, som aldrig har passerat en fabrik.

EDIT: Förresten så är det ingen extremdiet bara för att man låter bli att stoppa i sig fabriksproducerad skitmat, förutom att det blir en extremt mycket bättre diet.

Så en balanserad normal kost är är fabriksproducerad kost för dig?
Citera
2025-12-09, 20:37
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur

"Processat kött: Korv, bacon och skinka klassas som cancerframkallande och bör ätas med måtta."

Bacon är inte så farligt som många tror.. skinka är ett av dom bästa köttet man kan äta.. Var får du din fakta ifrån?

Korv, ptja, det beror ju på hur den är tillagad? Alltså 80% kött lite fett och salt. Inga problem.

Oljor, det är rent skräp man ska hålla sig borta från.
Citera
2025-12-09, 21:31
Medlem
Citat:
Har en fundering som jag gissar fler småbarnsföräldrar sitter med, även om ingen erkänner det rakt ut.

Två heltidsjobb, hämtning/lämning, läxor, logistikcirkus. När vi väl kommer hem är alla hungriga, trötta och griniga. I teorin ska man då ställa sig och laga någon fin hemlagad gryta på ekologiskt kött och blötlägga bönor. I praktiken slutar det ofta med fiskpinnar, snabbmakaroner, färdiga köttbullar eller Billys.

Samtidigt matas man konstant med larmrubriker om “ultraprocessad mat” som orsakar fetma, cancer och allt möjligt. Vissa påstår mer eller mindre att man förgiftar sina ungar om man inte gör allt från grunden.

Så hur illa är det här egentligen om man försöker tänka lite krasst och inte bara moralpanik? Är det stor skillnad på typ Findus fiskpinnar vs “vanlig” husmanskost, eller pratar vi mer om att totalmängden skitmat över tid är problemet?

Hur gör ni andra som har jobb + ungar + begränsad ork? Kör ni storkok på helgen, beställer matkasse, eller har ni bara accepterat att vissa kvällar är det helfabrikat och punkt?

Seriösa svar uppskattas. Är inte ute efter Instagram-matte-ideal utan vill veta hur mycket man faktiskt behöver bry sig rent hälsomässigt, inte bara känslomässigt.

Vi kör oftast storkok på helgerna eller dagar då vi jobbat kortare. Vi försöker också laga näringsriktig mat som passar barnens idrottande.

Sen tror jag inte att exempelvis färdiga köttbullar då och då är skadligt.

Som en rent personlig preferens gillar vi alla mat, och hemlagat på bra råvaror smakar oftast väldigt mycket bättre än halvfabrikat.
Citera
2025-12-09, 21:45
Medlem
Citat:

Har samma som du, men hinner med alla nyttiga middagar, varje dag och hela tiden.

Hemligheten ligger i att göra storkok av varje måltid, så kan du frysa en och äta en. Den ska räcka i två hela dagar för alla i familjen. Gånger två då du fryser en.

Detta gör du varje dag i en vecka så har du mat sen ett tag och varierande med fisk, kött och allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in