2025-12-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nu trodde jag vi pratade om vilka eventuella rättigheter TS hade mot tidigare ägare.

Då det tidigare i tråden pratats om att det inte verkar vara ett dolt fel så är det svårt överlag att få ersättning från tidigare ägare - särskilt om det dessutom inte är elfel.

Elfelen som ts beskriver är att det är felkopplat i proppskåpet och att det sitter jordade uttag där det inte finns skyddsjord framdraget.

Säljaren kan ju gå med på att fixa elfelen men att försöka kräva att få en jordfelsbrytare och att skyddsjord dras fram ingår ju inte i elfelen som säljaren eventuellt går med på att fixa.

Nej precis. I så fall är det ju det billigaste alternativet, att byta alla uttag till ojordade som gäller. En riktigt trist nedgradering av standarden när inte kontakter längre kommer att passa osv.

Kostar det som någon sa 15 lök att dra om så kommer jag kanske göra det. Men om det kostar 80 lök så får det vara. Då skiter jag i det. Då får dom sitta.

JFB hade väl varit värt att installera. Men gissar att ingen elnisse vill göra det utan att också dra om hela systemet.
Senast redigerad av krakelibrankel 2025-12-10 kl. 13:06.
Citera
2025-12-10, 13:24
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Nu trodde jag vi pratade om vilka eventuella rättigheter TS hade mot tidigare ägare.

Då det tidigare i tråden pratats om att det inte verkar vara ett dolt fel så är det svårt överlag att få ersättning från tidigare ägare - särskilt om det dessutom inte är elfel.

Elfelen som ts beskriver är att det är felkopplat i proppskåpet och att det sitter jordade uttag där det inte finns skyddsjord framdraget.

Säljaren kan ju gå med på att fixa elfelen men att försöka kräva att få en jordfelsbrytare och att skyddsjord dras fram ingår ju inte i elfelen som säljaren eventuellt går med på att fixa.
Att det verkligen är något konstigt med kopplingarna i proppskåpet vet vi inte, att det är felmärkt och framförallt omärkt är legio i dem
Citera
2025-12-10, 14:15
Medlem
RostigHinks avatar
Det enklaste och billigaste man kan göra är att byta de felaktigt kopplade uttagen mot ojordade. Även belysningsuttagen ifall samma dumhet gjorts där.

Elsystemet kan man kartlägga själv genom att testa vilken grupp som går var. Elektrikern blir bara glad över att få slippa detta. Påvisar kartläggningen att det är tokigt kopplat kan elektrikern snabbt rätta till det. Montering av jordfelsbrytare är inte nödvändigt men starkt rekommenderat.
Citera
2025-12-10, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Nej precis. I så fall är det ju det billigaste alternativet, att byta alla uttag till ojordade som gäller. En riktigt trist nedgradering av standarden när inte kontakter längre kommer att passa osv.

Kostar det som någon sa 15 lök att dra om så kommer jag kanske göra det. Men om det kostar 80 lök så får det vara. Då skiter jag i det. Då får dom sitta.

JFB hade väl varit värt att installera. Men gissar att ingen elnisse vill göra det utan att också dra om hela systemet.

Det kommer inte vara något problem.

I ojordade uttag kan man sätta både ojordade och jordade kontakter.

I jordade uttag kan man bara sätta jordade kontakter. (Och såna där lamp-kontakter - Europlug)
Citera
2025-12-10, 14:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Eluttagen som sitter där är fel.
Felaktigt kopplade delar i elcentralen är fel.

Allt bör åtgärdas omgående och undersökas att elsystemet är ok av behörig elektriker.
Citera
2025-12-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Eluttagen som sitter där är fel.
Felaktigt kopplade delar i elcentralen är fel.

Allt bör åtgärdas omgående och undersökas att elsystemet är ok av behörig elektriker.

Ja - det är de två sakerna som man faktiskt har ett case - om än bara moraliskt - mot tidigare ägare.

Att få jordfelsbrytare eller framdragning av skyddsjord i hela lägenheten är det inte.
Citera
2025-12-10, 14:42
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Ojordat på rätt ställe är inte farligt, men det skär i hjärtat att någon senare satt jordade uttag som inte kan fungera ändå.

Så kallad "polsk" jordning.

LL
Citera
2025-12-10, 14:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja - det är de två sakerna som man faktiskt har ett case - om än bara moraliskt - mot tidigare ägare.

Att få jordfelsbrytare eller framdragning av skyddsjord i hela lägenheten är det inte.
Nej har jag nog aldrig påstått men eluttag med jord som det inte finns skyddsjord inkopplad på är tokfel.
Om man drar fram jord till ett uttag i ett rum med jordat uttag så måste alla uttag i rummet också göras om till jordade.

Eftersom någon obehörig pillat i elinstallationen anser jag det vara det absolut viktigaste att får undersökt och åtgärdat.

Utanför felen så är en jordfelsbrytare ett måste enligt mig. En säkerhet och en trygghet att den oftast slår ifrån när något fel. Rätt så billig investering. Gissningsvis 5-6000 kr för installation och material.

Nu i jultider finns en hel del belysningar med massa lampor som går på 240V. Utomhus och det är blött. Perfekt att få sig en smäll. Jag har sådana och rätt många andra och jag skulle aldrig satt upp några sådan om vi inte haft jordfelsbrytare.
Citera
2025-12-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej har jag nog aldrig påstått men eluttag med jord som det inte finns skyddsjord inkopplad på är tokfel.
Om man drar fram jord till ett uttag i ett rum med jordat uttag så måste alla uttag i rummet också göras om till jordade.

Eftersom någon obehörig pillat i elinstallationen anser jag det vara det absolut viktigaste att får undersökt och åtgärdat.

Utanför felen så är en jordfelsbrytare ett måste enligt mig. En säkerhet och en trygghet att den oftast slår ifrån när något fel. Rätt så billig investering. Gissningsvis 5-6000 kr för installation och material.

Nu i jultider finns en hel del belysningar med massa lampor som går på 240V. Utomhus och det är blött. Perfekt att få sig en smäll. Jag har sådana och rätt många andra och jag skulle aldrig satt upp några sådan om vi inte haft jordfelsbrytare.

Kostar mer om man vill ha det riktigt utfört för värmepump och/eller kylskåp och frys bör ha en egen jordfelsbrytare.

Jordfelsbrytare är väldigt känsliga och man vill inte att värmen och/eller kylskåp och frys stängs av när man är bortrest och någon billig skit gör så att jordfelsbrytaren slår av.
Citera
2025-12-10, 15:46
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
men jordfelsbrytaren kan gå sönder och då är du oskyddad. Bäst är att ha båda.

Så klart, men jag sa om han va snål.
Citera
2025-12-10, 16:18
Medlem
Citat:
Tillbaka till ruta ett - du säger att det inte är farligt med ojordade uttag - men sen i nästa inlägg säger du att det är livsfarligt?

Det måste väl vara lika farligt/ofarligt?

1. Du står i ett rum och kopplar in vinkelslipen i ett ojordat uttag och använder.

2. Du står i ett rum och kopplar in vinkelslipen i ett jordad uttag utan framdragen skyddsjord och använder.

Nej, uttag som inte är jordade är inte per automatik farliga.
Man införde skyddsjord för att förbättra säkerheten och då satte man in andra uttag där det syns med blotta ögat att det finns skyddsjord.

Att installera jordade uttag som man sedan inte ansluter till skyddsjorden är något helt annat än uttag som inte är jordade.
Förstår du skillnaden?

Det är alltså två olika eluttag vi pratar om och den ena skapar en falsk säkerhet om du använder dem utan korrekt anslutning.
Citera
2025-12-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att installera jordade uttag som man sedan inte ansluter till skyddsjorden är något helt annat än uttag som inte är jordade.
Förstår du skillnaden?

Vad är skillnaden om olyckan är framme?

Dvs:

1. Du står i ett rum och kopplar in vinkelslipen i ett ojordat uttag och använder - något går fel.

2. Du står i ett rum och kopplar in vinkelslipen i ett jordad uttag utan framdragen skyddsjord och använder - något går fel.

Om man är så försiktig att man absolut inte vill använda ett ojordat uttag så bör man vara så kunnig att man kan mäta och kontrollera att jorden verkligen är jordad. Inte lita blint på att det är jordat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in