2025-12-10, 12:29
Medlem
Aldrig heller förstått detta och helt ärligt tror jag flera av buden är tradera själva eller att dom skapat fejkprofiler som sitter och budar, precis som vid husköp.

Såg en fin mobil som lågt ute för låååångt under nypris och ingen hade gett nåt bud även fast anninse skulle sluts om 3 dagar.
Jag kollade sen nån timme innan den skulle sluta och gav ett bud och sen direkt började det komma fler och fler bud, lite skumt är det iaf.

Ttadera tjänar ju åengar på att buden blir så höga som möjligt så är ganska troligt dom trycker upp priserna medvetet.
Citera
2025-12-10, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Snarare bekanta isåfall. Tradera kräver bank-id för sina kunder.

Bank-id har man infört på senare tid, men det kanske gick att göra i början att de kunde fejk-budgiva.

Någon mer som tänkt på varför det ens finns:

"Reservationspris ej uppnått"

Oftast är den högre än vad andra lägger bud. Så det händer att vissa ej når upp i detta, onödigt liksom.
Senast redigerad av Blizzards 2025-12-10 kl. 12:49.
Citera
2025-12-10, 12:52
Medlem
Alla har autobud till sin högsta tänkbara summa oavsett, så manuella bud i sista sekund är inte en grej längre. Man sätter in den summan man kan tänka sig betala för en begagnad vara och så får marknaden bestämma helt enkelt
Citera
2025-12-10, 13:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Maxhöjning genom autobud.

Värsta som finns är fittorna som inte budar under tiden annonsen ligger uppe men som dyker upp när det är 10 sekunder kvar och budar tills de ligger fem spänn över tidigare maxbelopp, vilket betyder att man alltid måste övervaka sina budade annonser när det drar ihop sig, dels måste lägga ett maxbud med ordentlig marginal för att inte torska sista sekunden.
Håller med. Det förstör tradera. Det känns inte ärligt. Att buda upp dagarna innan är att känna på intresset och se ungefär vartåt det går. Alla har ju sitt egna maxpris i huvudet.

Jag budade på några använda skedar, märkesvara, bruksskick, och jag tänkte mitt absoluta maxpris är 80. De gick för det dubbla. Sen är det frakt på dom. 200 spänn för ett par väl använda skedar? Nä då köper jag hellre nya!
Citera
2025-12-10, 13:26
Medlem
AlfaQhards avatar
Fejkbjudningar för att få upp priset. Blir den inte såld? Ingen ekonomiskt förlust, blir den såld? Pure profit
Citera
2025-12-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianna-agron
Det är ju du själv som indirekt blir "rövknullad" om du är intresserad av en annons som har blivit utsatt för denna upptrissning av priset, iofs.

Har själv ägnat mig åt detta som säljare för 10-15 år sedan när jag inte var nöjd med priset, men jag väntade åtminstone till sista dygnet för att maximera den psykologiska effekten där jag utnyttjade att köparen redan börjat betrakta varan som sin och därmed var mer benägen att betala mer än personen först hade tänkt.

Sen gick man förstås bet ibland när man inte lyckades hitta "sweetspoten" (annonskostnaderna var dock så små att det inte spelade någon roll) men underskatta inte psykologin bakom att inte vilja förlora/bli överbudad.
Nej, jag betalar givetvis inte mer än jag vill.
Citera
2025-12-10, 13:41
Avslutad
men googla bara "auction mentality" era jävla snabelsugare. behövs inte fler fb-trådar om fenomenet med budgivning, det är avhandlat, avdankat o DÖTT.

inget å se här, gå vidare till start.
Citera
2025-12-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hade uppskattat väldigt mycket om Tradera hade en funktion där man kunde bjuda under vad säljaren angett i utbyte mot snabb affär.
Den möjligheten finns men jag tror det bara gäller efter auktionen avslutats utan bud. Gäller dock inte alla auktioner utan det är ett val säljaren gör.
Citera
2025-12-10, 13:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Den möjligheten finns men jag tror det bara gäller efter auktionen avslutats utan bud. Gäller dock inte alla auktioner utan det är ett val säljaren gör.

Ibland kan man föreslå pris, men då accepteras inte vilket pris som helst utan kanske max 20% under utropspris. Tänkte mer för möjligheten att skambuda, typ "du får halva priset om jag hämtar ikväll".
Citera
2025-12-10, 13:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Fejkbjudningar för att få upp priset. Blir den inte såld? Ingen ekonomiskt förlust, blir den såld? Pure profit

Tror faktiskt inte det är fejk, dessutom skulle det riskera att man tappar riktiga köpare då man inte kan dra tillbaka ett bud. Handlar nog mer om att det är marknadsvärdering av det mesta på Tradera, är det i nyskick så är det butikspris minus kanske 200 kr, lite slitet så minus 30% osv.
Citera
2025-12-10, 14:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards
Bank-id har man infört på senare tid, men det kanske gick att göra i början att de kunde fejk-budgiva.

Någon mer som tänkt på varför det ens finns:

"Reservationspris ej uppnått"

Oftast är den högre än vad andra lägger bud. Så det händer att vissa ej når upp i detta, onödigt liksom.
Ja, reservationspris är ett jäkla gissel.
Man sätter alltså två priser på sin vara, ett pris som man inte kan acceptera, och ett som man kan acceptera.
Det känns helt emot idén med en auktion.

Trissar upp bud gör jag inte, jag lägger det jag är beredd att betala, bjuder någon över så må det vara hänt.
Citera
2025-12-10, 14:13
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygman
Alla har autobud till sin högsta tänkbara summa oavsett, så manuella bud i sista sekund är inte en grej längre. Man sätter in den summan man kan tänka sig betala för en begagnad vara och så får marknaden bestämma helt enkelt

Exakt. Hela tråden handlar egentligen om att TS gråter för att det inte går att köpa prylar till under dess marknadsvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in