2025-12-10, 11:22
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norce
Och iochmed att man måste koppla sitt konto till BankID, hur tänker du att bedrägeriet ska fortsätta?

Känner inte till alla sätt som det går att mygla på, men finns säkerligen xx antal, även om det såklart blir avsevärt svårare med Bank-ID...
Citera
2025-12-10, 11:22
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Har inte förstått grejen med att buda sista sekunden.
Borde ju vara så att tiden förlängs efter varje lagt bud,.
Köpte en grej på blinto i somras. Där förlängs sluttiden med tre minuter om bud läggs under sista minuten.
Citera
2025-12-10, 11:23
Medlem
Så är väl alla auktioner
På Tradera kan det kanske finnas "kompisar" som hjälper till att buda upp priset

Men det är också en risk. Att prylen inte går att sälja
Det märker man om den dyker upp igen. Trots att den såldes för en dag sen
Då finns den kvar och "köparen" verkar ha "dragit sig ur" sitt köp
Citera
2025-12-10, 11:23
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
"Köp är bindande" Jo tjena, en röd smiley i mina omdömen ajajaja..
Du har en röd smiley – tyvärr, jag säljer bara till ansvarsfulla individ­er med god ekonomi och kristen livssyn.
Citera
2025-12-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Totalt obegripligt beteende men det är alltid lika kul att komma in och rövknulla idioterna, likt den ovan mig, de sista sekunderna.

Det är ju du själv som indirekt blir "rövknullad" om du är intresserad av en annons som har blivit utsatt för denna upptrissning av priset, iofs.

Har själv ägnat mig åt detta som säljare för 10-15 år sedan när jag inte var nöjd med priset, men jag väntade åtminstone till sista dygnet för att maximera den psykologiska effekten där jag utnyttjade att köparen redan börjat betrakta varan som sin och därmed var mer benägen att betala mer än personen först hade tänkt.

Sen gick man förstås bet ibland när man inte lyckades hitta "sweetspoten" (annonskostnaderna var dock så små att det inte spelade någon roll) men underskatta inte psykologin bakom att inte vilja förlora/bli överbudad.
Senast redigerad av dianna-agron 2025-12-10 kl. 11:36.
Citera
2025-12-10, 11:31
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Är det inte auto bud som personen lagt upp automatiskt till en viss summa ?
Jo det kan du göra på tradera.
Citera
2025-12-10, 11:36
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverForgetKirk
6 dagar kvar på en auktion och två personer tävlar om vem som ska ha det högsta budet. Varför? Allt som spelar roll är vem som har det högsta budet sista sekunden på annonsen, inte 6 dagar före. Allt ni gör är att höja priset för det ni tänker köpa och jag förstår inte psykologin bakom.

Någon som kan förklara?
Tradera har autobud alltså om du lägger 1000kr och ingen annan lagt mer än 40 kr, läggs ditt bud på 41kr. Om någon höjer till 60kr, kontrar du automatiskt med 61kr.

Det är mycket fördelaktigt att bara höja 1 kr tills man kommer över första budet, för att Tradera är byggt av ett par idioter som inte tänkte på fallgropen i detta. Normalt sett brukar auktionen fördröjas med 5 eller 10 minuter om någon har ett nytt högsta bud.
Citera
2025-12-10, 11:36
Medlem
Citat:
6 dagar kvar på en auktion och två personer tävlar om vem som ska ha det högsta budet. Varför? Allt som spelar roll är vem som har det högsta budet sista sekunden på annonsen, inte 6 dagar före. Allt ni gör är att höja priset för det ni tänker köpa och jag förstår inte psykologin bakom.

Någon som kan förklara?

Fungerar ju även i avskräckande sysfte. Helt fel är det ju inte. även om du som individ blir sur på det eftersom du inte får det du vill ha, men det är ju lite det som är poängen.
Citera
2025-12-10, 11:47
Medlem
Köpt mängder av prylar på tradera som är en nätauktion, inget annat, å naturligtsvis bjuder man det man kan tänka sig betala de sista cekunderna på auktionen. högsta bud vinner så som de alltid varit.
Citera
2025-12-10, 11:52
Medlem
Running_mans avatar
Visst kan man bjuda relativt högt redan från början. Om exempelvis prylen är värd 500 kr och man vet att bud över detta är idioti så kan man ju lägga ett bud på 500 redan från start.

Man behöver inte alltid vänta tills sista minuten. Sen om någon tok vill bjuda högre än 500(fast prylen inte är värd mer) är ju deras problem. Då har dom gjort ett korkat val.

Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Maxhöjning genom autobud.

Värsta som finns är fittorna som inte budar under tiden annonsen ligger uppe men som dyker upp när det är 10 sekunder kvar och budar tills de ligger fem spänn över tidigare maxbelopp, vilket betyder att man alltid måste övervaka sina budade annonser när det drar ihop sig, dels måste lägga ett maxbud med ordentlig marginal för att inte torska sista sekunden.
Det är så systemet fungerar det pågår in i det sista. Vill man inte övervaka en auktion de sista minuterna så är man inte särskilt intresserad av att vinna.
Citera
2025-12-10, 11:56
Medlem
Citat:

Någon som kan förklara?
Tror du inte har en aning om vad en auktion är, högst bud vinner, precis som på teveauktionerna.
Citera
2025-12-10, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Snarare bekanta isåfall. Tradera kräver bank-id för sina kunder.

Sant, men räcker ju att man har en sambo, fru, syskon osv som är med på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in