Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Gott att du inte har märkt av det men många kvinnor har. Därav att allt fler kvinnor frågar sig var gentlemannen har försvunnit? Allt fler artiklar om att chivalry is dead. Allt fler klipp där man ser att män inte längre utsätter sig för risk att hjälpa en kvinna som blir attackerad eller utsätts för oönskat närmanden. Ta bara mannen i USA som blev anklagad av en kvinna han räddade livet på för att han i samband med det tog tag i henne (i syfte att rädda henne från att bli överkörd). Eller den unga killen som också räddade livet på en kvinna genom Heimlich manöver och blev anklagad för att ha "tryckt sitt kön mot henne". Eller jag själv som mer än en gång blivit har utskälld för att jag har hållit upp dörren.
Ni kvinnor kan säga att dessa kvinnor borde skämmas men det är inte så människor fungerar. Desto fler män som råkar illa ut, desto fler män som ser exempel på kvinnor som beter sig illa, desto fler män kommer att avstå. Vill ni kvinnor ha en förändring måste ni kvinnor gå ut och försvara de män som råkar illa ut. Ni måste attackera, skämma ut och på alla sätt förklara för dessa dåliga kvinnor att de bokstavligen är "knäppa i skallen", att de inte har stöd från kvinnokollektivet samt tydligt stå upp för de män som beter sig gentlemannamässigt. Tyvärr är den stora massan kvinnor tysta även om det börjar bli lite förändring till det positiva men det är långt ifrån tillräckligt.
Män "vill" vara gentlemän men vi är inte dumma. Vi väger risker mot varandra. Vi gör bedömningar om något är värt det eller inte och idag är svaret dessvärre allt som oftast "nej", vad gäller att bete sig gentlemannamässigt. Detta skriver jag fast jag starkt förespråkar att män borde göra det. Vi män borde strunta i dessa rabiata nazifeminister men allt färre män har modet och styrkan att göra det idag då hela samhällsapparaten står bakom dessa rabiata kvinnor.
// CC
En större anledning om gentlemän har minskat i antal tror jag mobiltelefonen är. Många av båda könen har näsan i en mobil och då minskar interaktioner mellan människor överlag.
För att få mer info om de fall du beskrev så frågade jag ChatGPT om dem, och det jag fick tillbaks var flera motiveringar till varför det inte var trovärdigt att det ens hänt utan troligare är rykteshistorier och urban legends.
Gällande heimlich delen skrev ChatGPT bl.a.:
”Det finns inget känt fall där Heimlich-manöver + efterföljande sexanklagelse dokumenterats — det borde, med tanke på dess känslomässiga & juridiska laddning, ha synts i media om det var sant.”
När det gäller mannen i USA som skulle ha blivit anklagad efter att ha räddat en kvinna från att bli överkörd så klassas den historien efter att ha granskats av Lead stories som falsk.
När det gäller att du blivit utskälld för att ha hållit upp dörren, hur har såna utskällningar sett ut?
En stor majoritet av alla kvinnor skulle inte starta bråk med en främmande man på ett sånt sätt, av tre olika anledningar. Dels för att de inte tar illa upp av en hjälpsam gest, dels för att de inte vill dra uppmärksamheten till sig för en sån sak, och dels av ren självbevarelsedrift då kvinnor vet att män är större och starkare och man inte vet hur de man möter är funtade i huvudet.
Så frågan är hur stor andel hjälpsamma män som på riktigt blivit illa bemötta av det, och i hur stor andel av fallen de varit hjälpsamma som de blivit illa bemötta?
Personligen har jag aldrig sett en man få en utskällning av en främmande kvinna för att han varit hjälpsam. Det värsta jag sett i den vägen är att kvinnan inte tackat, och det har hänt även när jag har hållit upp dörrar för både kvinnor och män.
Du anser alltså att jag som kvinna ska ”attackera och skämma ut” andra människor, men det är ju också ett svinaktig beteende. Däremot har jag sagt till vuxna som betett sig dåligt mot barn för att barn behöver skyddas, men jag skulle aldrig använda metoden att ”attackera och skämma ut”.
Enligt mig bör man bete sig på ett sätt som följer ens egna värderingar om det inte skadar någon annan, oavsett om man någon enstaka gång får något negativt av det. Om ens värderingar säger att man ska vara hjälpsam så slutar man inte med det för att någon är otacksam, det finns så enormt många fler som verkligen är tacksamma. Men är det så att man inför varje hjälpsam gest frågar sig om det är värt det, då är det inte ens grundvärderingar som säger att man ska vara hjälpsam utan ett mer egoistiskt motiv.
På vilket sätt anser du att hela samhällsapparaten står bakom rabiata kvinnor?