Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Det är ingenting jag märkt av alls iallafall, jag möter hjälpsamhet ofta. Senast idag fick jag hjälp av en snäll man att bära upp kartonger med klinkers till tredje våningen. Han frågade om jag ville ha hjälp och jag svarade ”ja gärna”, och han verkade genuint glad för att hjälpa till och jag var tacksam för hjälpen.
För ett tag sedan så svarade jag ”Tack snälla men det behövs inte, bra kvinna reder sig själv vet du” på ett erbjudande om hjälp, och svaret ”ja men en bra man låter inte en kvinna slita ensam vet du” tycker jag säger mycket om hur många män fungerar.
Om någon svarar otrevligt på ett erbjudande om hjälp så är det inte den som erbjuder hjälp som behöver ändra på sig, den ska ha all heder och den otrevliga borde skämmas!
Gott att du inte har märkt av det men många kvinnor har. Därav att allt fler kvinnor frågar sig var gentlemannen har försvunnit? Allt fler artiklar om att chivalry is dead. Allt fler klipp där man ser att män inte längre utsätter sig för risk att hjälpa en kvinna som blir attackerad eller utsätts för oönskat närmanden. Ta bara mannen i USA som blev anklagad av en kvinna han räddade livet på för att han i samband med det tog tag i henne (i syfte att rädda henne från att bli överkörd). Eller den unga killen som också räddade livet på en kvinna genom Heimlich manöver och blev anklagad för att ha "tryckt sitt kön mot henne". Eller jag själv som mer än en gång blivit har utskälld för att jag har hållit upp dörren.
Ni kvinnor kan säga att dessa kvinnor borde skämmas men det är inte så människor fungerar. Desto fler män som råkar illa ut, desto fler män som ser exempel på kvinnor som beter sig illa, desto fler män kommer att avstå. Vill ni kvinnor ha en förändring måste ni kvinnor gå ut och försvara de män som råkar illa ut. Ni måste attackera, skämma ut och på alla sätt förklara för dessa dåliga kvinnor att de bokstavligen är "knäppa i skallen", att de inte har stöd från kvinnokollektivet samt tydligt stå upp för de män som beter sig gentlemannamässigt. Tyvärr är den stora massan kvinnor tysta även om det börjar bli lite förändring till det positiva men det är långt ifrån tillräckligt.
Män "vill" vara gentlemän men vi är inte dumma. Vi väger risker mot varandra. Vi gör bedömningar om något är värt det eller inte och idag är svaret dessvärre allt som oftast "nej", vad gäller att bete sig gentlemannamässigt. Detta skriver jag fast jag starkt förespråkar att män borde göra det. Vi män borde strunta i dessa rabiata nazifeminister men allt färre män har modet och styrkan att göra det idag då hela samhällsapparaten står bakom dessa rabiata kvinnor.
// CC