2025-12-09, 22:09
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
De flesta män jag möter i min vardag är hjälpsamma och omhändertagande, såpass att jag tror det ligger i deras DNA och inte bara i uppfostran. Min erfarenhet är att om man vill göra en man glad så ber man honom om hjälp.

I detta Neverhesitate, har du helt rätt men allt fler män väljer att "blunda" i mening att erbjuda hjälp självmant när det ser ett behov men även säga nej när kvinnor ber om det då vi inte vet om det är något lurt bakom eller om det är seriöst menat. Ej heller vet vi hur det kommer att tas emot och som man idag kan du råka illa ut om kvinnan är av "fel" sort. Tyvärr förstör ett antal kvinnor för alla kvinnor.

// CC
Citera
2025-12-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
I detta Neverhesitate, har du helt rätt men allt fler män väljer att "blunda" i mening att erbjuda hjälp självmant när det ser ett behov men även säga nej när kvinnor ber om det då vi inte vet om det är något lurt bakom eller om det är seriöst menat. Ej heller vet vi hur det kommer att tas emot och som man idag kan du råka illa ut om kvinnan är av "fel" sort. Tyvärr förstör ett antal kvinnor för alla kvinnor.

// CC
Det är ingenting jag märkt av alls iallafall, jag möter hjälpsamhet ofta. Senast idag fick jag hjälp av en snäll man att bära upp kartonger med klinkers till tredje våningen. Han frågade om jag ville ha hjälp och jag svarade ”ja gärna”, och han verkade genuint glad för att hjälpa till och jag var tacksam för hjälpen.

För ett tag sedan så svarade jag ”Tack snälla men det behövs inte, bra kvinna reder sig själv vet du” på ett erbjudande om hjälp, och svaret ”ja men en bra man låter inte en kvinna slita ensam vet du” tycker jag säger mycket om hur många män fungerar.

Om någon svarar otrevligt på ett erbjudande om hjälp så är det inte den som erbjuder hjälp som behöver ändra på sig, den ska ha all heder och den otrevliga borde skämmas!
Citera
2025-12-10, 05:59
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Det är ingenting jag märkt av alls iallafall, jag möter hjälpsamhet ofta. Senast idag fick jag hjälp av en snäll man att bära upp kartonger med klinkers till tredje våningen. Han frågade om jag ville ha hjälp och jag svarade ”ja gärna”, och han verkade genuint glad för att hjälpa till och jag var tacksam för hjälpen.

För ett tag sedan så svarade jag ”Tack snälla men det behövs inte, bra kvinna reder sig själv vet du” på ett erbjudande om hjälp, och svaret ”ja men en bra man låter inte en kvinna slita ensam vet du” tycker jag säger mycket om hur många män fungerar.

Om någon svarar otrevligt på ett erbjudande om hjälp så är det inte den som erbjuder hjälp som behöver ändra på sig, den ska ha all heder och den otrevliga borde skämmas!

Gott att du inte har märkt av det men många kvinnor har. Därav att allt fler kvinnor frågar sig var gentlemannen har försvunnit? Allt fler artiklar om att chivalry is dead. Allt fler klipp där man ser att män inte längre utsätter sig för risk att hjälpa en kvinna som blir attackerad eller utsätts för oönskat närmanden. Ta bara mannen i USA som blev anklagad av en kvinna han räddade livet på för att han i samband med det tog tag i henne (i syfte att rädda henne från att bli överkörd). Eller den unga killen som också räddade livet på en kvinna genom Heimlich manöver och blev anklagad för att ha "tryckt sitt kön mot henne". Eller jag själv som mer än en gång blivit har utskälld för att jag har hållit upp dörren.

Ni kvinnor kan säga att dessa kvinnor borde skämmas men det är inte så människor fungerar. Desto fler män som råkar illa ut, desto fler män som ser exempel på kvinnor som beter sig illa, desto fler män kommer att avstå. Vill ni kvinnor ha en förändring måste ni kvinnor gå ut och försvara de män som råkar illa ut. Ni måste attackera, skämma ut och på alla sätt förklara för dessa dåliga kvinnor att de bokstavligen är "knäppa i skallen", att de inte har stöd från kvinnokollektivet samt tydligt stå upp för de män som beter sig gentlemannamässigt. Tyvärr är den stora massan kvinnor tysta även om det börjar bli lite förändring till det positiva men det är långt ifrån tillräckligt.

Män "vill" vara gentlemän men vi är inte dumma. Vi väger risker mot varandra. Vi gör bedömningar om något är värt det eller inte och idag är svaret dessvärre allt som oftast "nej", vad gäller att bete sig gentlemannamässigt. Detta skriver jag fast jag starkt förespråkar att män borde göra det. Vi män borde strunta i dessa rabiata nazifeminister men allt färre män har modet och styrkan att göra det idag då hela samhällsapparaten står bakom dessa rabiata kvinnor.

// CC
Citera
2025-12-10, 06:59
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
De flesta män jag möter i min vardag är hjälpsamma och omhändertagande, såpass att jag tror det ligger i deras DNA och inte bara i uppfostran. Min erfarenhet är att om man vill göra en man glad så ber man honom om hjälp.

Till viss del ligger det väl i deras DNA, de vill göka och att erbjuda hjälp är en öppning till att komma i kontakt med en kvinna?
Citera
2025-12-10, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Till viss del ligger det väl i deras DNA, de vill göka och att erbjuda hjälp är en öppning till att komma i kontakt med en kvinna?

Tror också det. Många män får en bra känsla av att hjälpa kvinnan. Då känner han sig nyttig och om det är nåt tungt hon behöver hjälp med så får han imponera lite, och kvinnor gillar att män är starka,
"Nu blev hon våt" tänker mannen.
Citera
2025-12-10, 07:45
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Tror också det. Många män får en bra känsla av att hjälpa kvinnan. Då känner han sig nyttig och om det är nåt tungt hon behöver hjälp med så får han imponera lite, och kvinnor gillar att män är starka,
"Nu blev hon våt" tänker mannen.

Jag delar inte er uppfattning att sextanken ligger bakom drivkraften att vara en gentleman. Jag är visserligen den första att erkänna att män generellt har en stark sexdrift och några män tänker säkert så men det är lowlife och ointelligenta män, dvs en klar minoritet. Jag tror snarare att det ligger i mannens "DNA" att "provide & protect" det som är hans. Det har också med god uppfostran att göra. Dvs jag är övertygad om att de flesta män inte tänker baktanken "sex" vilket bl.a. bevisas av att de flesta män som är gentlemän är det inom ett förhållande.

// CC
Citera
2025-12-10, 07:58
Medlem
Citat:
Jag delar inte er uppfattning att sextanken ligger bakom drivkraften att vara en gentleman. Jag är visserligen den första att erkänna att män generellt har en stark sexdrift och några män tänker säkert så men det är lowlife och ointelligenta män, dvs en klar minoritet. Jag tror snarare att det ligger i mannens "DNA" att "provide & protect" det som är hans. Det har också med god uppfostran att göra. Dvs jag är övertygad om att de flesta män inte tänker baktanken "sex" vilket bl.a. bevisas av att de flesta män som är gentlemän är det inom ett förhållande.

// CC

Jag tror att de flesta män tror att chansen ökar att han får spetsa henne om han gör det som hon vill och hjälper henne. Kvinnor vet när män är intresserade och utnyttjar det för att få hjälp. Hon har inget intresse av att bli spetsad av honom men genom att låta honom tro att han kanske får chansen en vacker dag så hänger han kvar. När hon knäpper med fingrarna så kommer den lydiga vovven. Ingen man vill göra kvinnan besviken. Det är bäst att göra som hon vill.
Citera
2025-12-10, 08:04
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jag tror att de flesta män tror att chansen ökar att han får spetsa henne om han gör det som hon vill och hjälper henne. Kvinnor vet när män är intresserade och utnyttjar det för att få hjälp. Hon har inget intresse av att bli spetsad av honom men genom att låta honom tro att han kanske får chansen en vacker dag så hänger han kvar. När hon knäpper med fingrarna så kommer den lydiga vovven. Ingen man vill göra kvinnan besviken. Det är bäst att göra som hon vill.

I så fall är de flesta män korkade. Jag är visserligen cynisk av mig men jag tror de flesta män inte är fullt så korkade utan vet att vara hjälpsam mot en kvinna inte på något sätt gör henne mer "villig". Tvärtom.

// CC
Citera
2025-12-10, 08:08
Medlem
Citat:
I så fall är de flesta män korkade. Jag är visserligen cynisk av mig men jag tror de flesta män inte är fullt så korkade utan vet att vara hjälpsam mot en kvinna inte på något sätt gör henne mer "villig". Tvärtom.

// CC

Män är korkade. Vi är simpla och enkelspåriga. Vi tror verkligen att kvinnor blir mer sugna på oss om vi är hjälpsamma och gör det som kvinnor vill att vi ska göra.
Citera
2025-12-10, 08:11
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

// CC

Jadu CC, du är väl allt Flashens okrönte kung i gentlemanaskap i alla fall.

Själv skulle jag nog vilja kalla mig lite för en "falsk gentleman" där det i alla fall vissa gånger absolut fanns en baktanke - inte bara sexuell - i mitt hjälpsamma beteende.

Men så räknar jag väl mer eller mindre dit som jag fetmarkerat också.
Citera
2025-12-10, 08:18
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jadu CC, du är väl allt Flashens okrönte kung i gentlemanaskap i alla fall.

Själv skulle jag nog vilja kalla mig lite för en "falsk gentleman" där det i alla fall vissa gånger absolut fanns en baktanke - inte bara sexuell - i mitt hjälpsamma beteende.

Men så räknar jag väl mer eller mindre dit som jag fetmarkerat också.

Nu ska du inte ta det så hårt halaltarzan. Jag är också övertygad om relationer i mångt och mycket handlar om "transaktioner", att i det avseendet då och då ha baktankar, det har alla, även jag. Men att påstå att män generellt har det när de är vänliga, det köper jag inte.

Tråkig självbild... såvida du inte var ironisk? Jag har inte fått den uppfattningen om dig. Inte om scaryfoot heller.

// CC
Citera
2025-12-10, 08:21
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Män är korkade. Vi är simpla och enkelspåriga. Vi tror verkligen att kvinnor blir mer sugna på oss om vi är hjälpsamma och gör det som kvinnor vill att vi ska göra.

Att vara enkelspårig och simpel är inte nödvändigtvis lika med att vara korkad även om enkelspårig tyder på att man inte utvecklas. Simpel däremot, det kan man vara utan att för den delen vara korkad. Snarare skulle jag säga att det är ett tecken på motsatsen.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in