Intressant att följa ämnet.
Viktigt med fakta. Vad som sen är relevant i sammanhanget är nästa sak. Hypoteser kan man ha och då bör det framgå att det är hypoteser. En hel del av dessa kan falsifieras direkt med fakta.
Noterar att vattenflaska blivit en "trådsanning" även om det både är rimligare (och enligt rapporter) med energidryck. En hypotes är att man avsiktligt i utredningen hållit på kunskapen att det misstänkts ha rört sig om "energidryck". På så sätt riskerar man mindre att vittnesmål kontamineras (t.ex. via Flashback) i utredningens inledning.
En hypotes som är möjlig är att gärningspersonen (vare sig det är MGM här eller någon annan) förgiftat sig själv för att dölja dådet.
En reflektion som jag gör är påståendet om att MGM har fått sluta på en annan arbetsplats (inom omsorgen) pga misstänkta stölder. Har sett, under åren, flera fall av omsorgspersonal som haft beroendeproblematik och stulit läkemedel eller annat. Några har polisanmälts, MEN flera har fått välja att säga upp sig själva istället för avsked "på grått papper". Här finns många etiska och rättssäkerhetsaspekter för såväl individ, arbetsgivare som brukare/patienter. Principiellt är jag av åsikten att man inte vinner något med att som arbetsgivare vara snäll och låta dem gå. Problemen kvarstår med stor sannolikhet. Det gäller ju många fall med inkompetenta eller falska läkare som avslöjats.
En ytterligare observation är att det såvitt jag kan hitta i allt "skräp" i tråden inte finns någon diskussion om offrens etnicitet. Finns någon som funderar på offrens ålder om jag minns rätt. Nu har etniciteten i detta sammanhang troligen föga betydelse, men det skulle bli lite komplicerat för en hel del debattörer i tråden om det skulle visa sig att offren (eventuell gärningsperson exkluderad) är muslimer, när MGM som det ser ut anser sig tillhöra kretsar som är skeptiska eller fientliga mot personer i allmänhet av dessa.
Det har skrivits mycket om koffein - men ni som har smakat på en koffeintablett vet att det vore omöjligt att få i sig en hög dos utspädd i vatten utan att märka det (i sur läsk är det en annan femma). Så giftet bör vara något annat.
Lågt kalium och högt blodtryck kan tydligen orsakas av kräkningar och diarré eller av diuretika. Kan GM ha "prankat" sina kollegor med laxermedel eller urindrivande?
Eller har de bara åkt på en ordentlig maginfluensa och inte alls blivit förgiftade?
Det var det första jag tänkte på när jag läste om fallet, att det är icke kaliumsparande diuretika. Men sedan verkar det som om det tidigt konstaterades att det var kaffein/koffein. Är det alltså inte fastställt?
Det var det första jag tänkte på när jag läste om fallet, att det är icke kaliumsparande diuretika. Men sedan verkar det som om det tidigt konstaterades att det var kaffein/koffein. Är det alltså inte fastställt?
Läs inlägg #1000
Artikeln säger att energidryck spetsats med läkemedel. Vilket framgår ej.
Jag kan garantera dig att precis allt inte loggas i ett läkemedelsrum. Dock är det troligt att Ackis använder sig av passerkort till läkemedelsrummen, således går det att se vem som gått in och hur länge personen befunnit sig där. Samt loggning av narkotiska preparat. Men allt i ett läkemedelsrum - icke!
Vet inte hur det är på Akademiska men på en del ställen där jag jobbat finns det läkemedelsautomat som är kopplad till varje användares fingeravtryck, där allt man plockar ut loggas. Oavsett vilken teknik de använder så har undersköterskor inte passerkort till läkemedelsrum någonstans (vilket såklart inte utesluter att man på olika arbetsplatser är mer eller mindre noggranna med att alltid stänga dörren till läkemedelsrummet efter sig).
Den häktade kvinnan nekar till brott och invänder att pantburkar som förvarats i hennes skåp inte har något med saken att göra.
Citat:
Av överklagan framgår att det har framförts som ”udda” att kvinnan förvarat ett antal pantburkar i sitt skåp på arbetsplatsen. Advokaten invänder att hon arbetade dagen hon greps och att hon efter arbetspassets slut städade undan i ett personalrum och sedan lämnade skräpet i sitt skåp.
Koffeincitrat används till prematurfödda bebisar för att förebygga andningsuppehåll. Der är ett väldigt vanligt läkemedel på neonatalen.
Det ges oftast peroralt och borde då vara smakfritt eftersom det ges till små bebisar.
MGM verkar vara konspiratoriskt lagd, vaccinmotståndare etc.
Kanske har hon ifrågasatt användningen av läkemedlet på arbetsplatsen och fått mothugg av sina kollegor som är sjuksköterskor? (MGM verkar arbeta som undersköterska) MGM tycker då de ska få smaka på sin egen medicin (bokstavligen!) och lyckas komma över medicinen för att sedan spetsa vattenflaskorna.
Det är inte en neoavdelning. Läkemedlet ni spekulerar i använd ej på aktuell plats.
Av den artikeln att döma verkar grunden för häktning vara rätt tunn:
"Kvinnan har överklagat häktningsbeslutet. Det avslogs, men i dokumentet som TT tagit del av framgår att kvinnan arbetade pass då hennes kolleger insjuknade. Det är samtidigt den enda omständighet som skulle kunna ge stöd för att hon är gärningsperson, enligt advokat Stefan Wallin."
Det räcker ju med att skrolla några inlägg på hennes Facebook under vilken tidslinje som helst så förstår man direkt att hon absolut inte ska arbeta inom vården. Görs det inga bakgrundskontroller