2025-12-09, 18:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Jo visst finns det flera olika salsor. Vissa med frukt, hetare varianter fast just pico de gallo är nog den vanligaste i Mexiko. Enligt min mening.

Även i spansk/portugisiska-talande delar av världen är pico de gallo vanligast.

Det kallas tacos men är mer tex mex försvenskat.
Pico de gallo är en favorit som topping för mig, sen är nog salsa verden en lika stor favorit.
Dock är dom jävlarna(Tomatillos) dyra jävlar om man ska köpa de färska i Sverige.
Så ska odla själv nästa år.

Och tacos i Sverige är just denna tex mex, men jag äter den kanske en max två ggr per år, men uppskattar det mycket och kör alltid hårda skal då.
Annars kör jag massa olika tacos av mexikansk art, carnitas med ister och and varianter.
Men även enskilt kött/fisk och få andra saker, då kör jag oftast majstortillas med masa.
Fajitas kör jag med en hel del, då blir det vete tortillas som jag gör själv, pic helt klart och vitlökssås osv...
Citera
2025-12-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Pico de gallo är en favorit som topping för mig, sen är nog salsa verden en lika stor favorit.
Dock är dom jävlarna(Tomatillos) dyra jävlar om man ska köpa de färska i Sverige.
Så ska odla själv nästa år.

Och tacos i Sverige är just denna tex mex, men jag äter den kanske en max två ggr per år, men uppskattar det mycket och kör alltid hårda skal då.
Annars kör jag massa olika tacos av mexikansk art, carnitas med ister och and varianter.
Men även enskilt kött/fisk och få andra saker, då kör jag oftast majstortillas med masa.
Fajitas kör jag med en hel del, då blir det vete tortillas som jag gör själv, pic helt klart och vitlökssås osv...

Salsa verde är god med finns ibland i tex mex hyllan.
Citera
2025-12-09, 20:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Salsa verde är god med finns ibland i tex mex hyllan.
Inte längre om den inte kommit tillbaka, men kanske den kommer nu med säsongen.

Men göra en egen med färska tomatillos är så in i helvete mycket godare, den är något som är svårt och greppa hur god den är.
Chile verden är snart klar, och vet den är hemskt god sen innan.
Citera
2025-12-10, 00:41
Medlem
Sedan corona så tror jag mexikansk mat inte var lika populärt. Den enda mexikanska restaurangen här där man bor fick stänga. Varför vet jag ej.
Citera
2025-12-10, 03:44
Medlem
Flaskpostenss avatar
Älgfärs eller annan viltfärs.
Citera
2025-12-11, 11:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Exakt. Ett enkelt sätt att göra svennetacon lite roligare är att dra ner spiskumminen som tar över i santa marias påse och dra på med nått annat
För mig är tacos nyttig snabbmat när jag inte orkar tänka.
Fräser ofta lite kikärtor i egen kryddmix, hackar lite grönsaker, på med jalapenos, feffe och en stark sås. S&P. Citron. Färsk koriander. Rejält med rödlök. Klart
Alltid gott

Absolut :-) är det "comfortfood" ändå, fast det kan va petigt med många grejer som ska dras fram och ev hackas men ändå är det snabbmat enligt mig angående svenska tacosen iaf. Och spiskumminen är väldigt framträdande så den kan man tom skippa eller dra av mycket på "tacokrydda / tacosmaksättning utan spiskummin stil" liksom. Finns mer tacotrådar i forumet som vi skrivit i förr också

Man gör lite som man själv tycker är gott med kikärter lite mer matigt som bön-burrito stil liksom som du säger tex och olika aromatiska milda chilis som ger en smakbild ochså än bara hetta
Senast redigerad av Sladdaren 2025-12-11 kl. 11:48.
Citera
2025-12-11, 11:49
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Örter tänker du på koriander?

Salsa och el brödo borde vara nästan densamma.

Salsa=Pico de gallo

Majselbrödo, tortillas m.m.

TACOS, Carnitas, birria, burrito, Taco Bell är säkert snart något vi kommer bekanta oss med.

Låter trevligt
Citera
2025-12-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inte längre om den inte kommit tillbaka, men kanske den kommer nu med säsongen.

Men göra en egen med färska tomatillos är så in i helvete mycket godare, den är något som är svårt och greppa hur god den är.
Chile verden är snart klar, och vet den är hemskt god sen innan.

Jag förstår det är gott.
Citera
2025-12-11, 13:59
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Fårfärs, toppat med let's dance och uppesittarkväll, är nog den mest sanningsenliga tacosen.
Citera
2025-12-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Fårfärs, toppat med let's dance och uppesittarkväll, är nog den mest sanningsenliga tacosen.

Fårfärs? Är det typiskt svenskt? Let's dance är inte svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in